Dnes je 24. novembra 2020, meniny má a zajtra

Vedci popísali nový druh marťanského meteoritu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 07.01.2013

Meteorit s oficiálnym označením Northwest Africa (NWA) 7034, ktorý objavili v roku 2011 v Maroku, obsahuje až desaťnásobne viac vody než väčšina ostatných marťanských meteoritov.
Vedci popísali nový druh marťanského meteoritu
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tmavý kus skaly s hmotnosťou 320 gramov, ktorý objavili v roku 2011 v Maroku, predstavuje nový druh marťanského meteoritu. Po vyše ročnom výskume to zistili americkí vedci z The University of New Mexico na čele s Carlom Ageem, ktorí o výsledkoch svojej štúdie informovali prostredníctvom časopisu Science.

Meteorit s oficiálnym označením Northwest Africa (NWA) 7034 vznikol pred 2,1 miliardami rokov, a je tak najstarším známym marťanským meteoritom nájdeným na Zemi. V súčasnosti je známych iba približne sto meteoritov pochádzajúcich z Marsu, ktoré sa odtrhli zo svojej materskej planéty po náraze asteroidov alebo komét a pred tým, než skončili na Zemi, strávili milióny rokov vo voľnom vesmíre. Doteraz všetky marťanské meteority vedci rozdeľovali do troch kategórií - Shergotty, Nakhla a Chassigny. Agee a jeho kolegovia však zistili, že NWA 7034 je natoľko odlišný od ostatných meteoritov, že predstavuje samostatnú kategóriu. "Trochu sa podobá na iné marťanské meteority, ale vo väčšine ohľadov je výrazne odlišný. Týka sa to aj jeho chemického zloženia," uviedol Agee.

NWA 7034 je brekciou zloženou z úlomkov čadiču, pričom hlavnými minerálmi sú živce a pyroxény. Meteorit pravdepodobne vznikol pri vulkanickej aktivite. Chemické zloženie tejto horniny tvoria predovšetkým alkalické prvky ako draslík a sodík. Vedci taktiež zistili, že NWA 7034 obsahuje až desaťnásobne viac vody než väčšina ostatných marťanských meteoritov. Z toho vyplýva, že v čase jeho vzniku bol na Marse dostatok vody. "Tento kus skaly vznikol pred vyše dvoma miliardami rokov, pričom väčšina známych marťanských meteoritov je stará iba 200 až 400 miliónov rokov. Vtedy už bol Mars suchou a studenou planétou, ako ho poznáme dnes. V čase, keď vznikol NWA 7034, však bolo na Marse pravdepodobne oveľa teplejšie a vlhkejšie. Tento meteorit nám tak môže poskytnúť informácie o tom, čo zapríčinilo túto zmenu podnebia na Marse," dodal Agee.

Foto: Credit Carl Agee

Ďalšie súvisiace a podobné články

Svadobný salón St.Valentino ako najväčší salón ...
Všetky stavebne prace

Na predaj stavebný pozemok, rozloha 2 000 m2
Na predaj obchodný priestor, rozloha 256 m2
17 255.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 1 450 m2

Možno si ešte spomínate na médiami milovanú kauzu, keď Lisa Stanfield otvorila luxusný ples na Slovensku v rifliach. Toto je okrem iného dôkaz, že šaty v šatníku má.
Podujatie sa bude konať 11. apríla v bratislavskom Majestic Music Clube (MMC).
Akciou nabitá komédia RED 2 je pokračovaním celosvetovo úspešného filmu o bývalom agentovi CIA, ktorý stále leží niekomu v žalúdku.
Dojímavý príbeh nesmelého chlapíka, ktorý sa cez noc stal speváckou hviezdou. Skutočný príbeh Paula Pottsa, víťaza prvej TV show Británia má talent.
Po viac, ako štyroch rokoch od začiatku nakrúcania, prichádza do kín filmový príbeh Kajínek.
Nový album nie je preskakujúca platňa s večným návratom do pôvodnej drážky. Nie je to ani revolučný, ale prirodzene otvorený evolučný vývoj, ktorým sa Hammelposunul k novému závitu špirály svojej umeleckej dráhy.
Slovenská pop-punková skupina Iné Kafe zverejnila termíny a miesta februárového turné, v rámci ktorého odohrajú šesť koncertov v Českej republike a ďalších šesť vystúpení na Slovensku.
Legenda avantgardnej hudby, spevák Bryan Ferry vydáva nový album. Olympia je nepochybne jednou z udalostí roka na alternatívnej hudobnej scéne.