Dnes je 24. mája 2018, meniny má a zajtra

Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 25.10.2013

Galaxia s názvom z8_GND_5296 je stará 13,1 miliardy rokov. V dôsledku rozpínania vesmíru je v súčasnosti od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov.
Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Medzinárodný tím astronómov na čele so Stevenom Finkelsteinom z Texaskej univerzity v Austine objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu, ktorej vek určili na 13,1 miliardy rokov, čo je iba 700 miliónov rokov po Veľkom tresku. Galaxia s názvom z8_GND_5296 je momentálne od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov, keďže vesmír sa neustále rozpína.

Vedci ju objavili pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu a následne jej existenciu potvrdili prostredníctvom Keckových teleskopov na vyhasnutej sopke Mauna Kea na Havajských ostrovoch. O svojom objave informovali v časopise Nature. Vzdialenosť galaxie od Zeme vypočítali pomocou analýzy jej farby. Rozpínanie vesmíru spôsobuje, že sa objekty v ňom od seba vzďaľujú, čím sa predlžujú vlnové dĺžky svetla. Dôsledkom toho je, že sa vzdialené objekty zdajú byť červenšie, než v skutočnosti sú. Astronómovia tieto zmeny farby hodnotia na škále zvanej červený posun.

Finkelstein a jeho kolegovia vypočítali, že galaxia z8_GND_5296 dosahuje hodnotu 7,51, pričom doterajšia najvzdialenejšia galaxia je na úrovni 7,21. Ide o malú galaxiu, ktorej veľkosť predstavuje iba približne jedno alebo dve percentá Mliečnej cesty, produkuje však veľké množstvo hviezd. "Je to najvzdialenejšia galaxia, akú sme dosiaľ objavili. Vidíme ju, ako vyzerala, keď mal vesmír iba 700 miliónov rokov. Nie je však na nej zaujímavé iba to, aká je vzdialená, ale aj fakt, že je veľmi výnimočná," uviedol Finkelstein.

Ďalšie súvisiace a podobné články

Predaj a prenájom nehnuteľností, bytov, domov, ...
AMARK Real predaj a prenájom nehnuteľností, byt...

Sú tu pre Vás ľahko dostupné pôžičky od 400 Eur...

Na predaj byt, 2 izby, rozloha 58 m2
279.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 34.87 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 81 m2

Elektropopový projekt Owl City, ktorý sa preslávil hitom Fireflies sa vracia s novým albumom nazvaným All Things Bright And Beautiful.
Snímku režiséra Olivera Stonea plánujú verejnosti predstaviť 25. decembra.
Komisia má podozrenie, že americká spoločnosť neplní jej rozhodnutie z roku 2009, na základe ktorého mal softvérový gigant ponúknuť užívateľom možnosť výberu internetového prehliadača.
Nemecká automobilová skupina pôvodne zvažovala, že výrobu luxusného športového vozidla EXF9 SUV s označením Falcon umiestni v Bratislave.
Rüsselsheimská automobilka Opel zverejnila prvé fotografie Opelu GTC ako uháňa virtuálnou krajinou.
Nová česká komédia zo študentského prostredia o ceste za študentskou láskou do hlbín nedávnej minulosti.
Vietnam ohrozujem neznáma nákaza. Príznaky ochorenia zahŕňajú vyrážky na rukách a nohách, vysokú horúčku a stratu chuti do jedla.
Mestský dodávka cargo up! Ponúka vo svojich útrobách objem 1 400 litrov na prepravu.