Dnes je 18. novembra 2017, meniny má a zajtra

Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 25.10.2013

Galaxia s názvom z8_GND_5296 je stará 13,1 miliardy rokov. V dôsledku rozpínania vesmíru je v súčasnosti od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov.
Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Medzinárodný tím astronómov na čele so Stevenom Finkelsteinom z Texaskej univerzity v Austine objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu, ktorej vek určili na 13,1 miliardy rokov, čo je iba 700 miliónov rokov po Veľkom tresku. Galaxia s názvom z8_GND_5296 je momentálne od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov, keďže vesmír sa neustále rozpína.

Vedci ju objavili pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu a následne jej existenciu potvrdili prostredníctvom Keckových teleskopov na vyhasnutej sopke Mauna Kea na Havajských ostrovoch. O svojom objave informovali v časopise Nature. Vzdialenosť galaxie od Zeme vypočítali pomocou analýzy jej farby. Rozpínanie vesmíru spôsobuje, že sa objekty v ňom od seba vzďaľujú, čím sa predlžujú vlnové dĺžky svetla. Dôsledkom toho je, že sa vzdialené objekty zdajú byť červenšie, než v skutočnosti sú. Astronómovia tieto zmeny farby hodnotia na škále zvanej červený posun.

Finkelstein a jeho kolegovia vypočítali, že galaxia z8_GND_5296 dosahuje hodnotu 7,51, pričom doterajšia najvzdialenejšia galaxia je na úrovni 7,21. Ide o malú galaxiu, ktorej veľkosť predstavuje iba približne jedno alebo dve percentá Mliečnej cesty, produkuje však veľké množstvo hviezd. "Je to najvzdialenejšia galaxia, akú sme dosiaľ objavili. Vidíme ju, ako vyzerala, keď mal vesmír iba 700 miliónov rokov. Nie je však na nej zaujímavé iba to, aká je vzdialená, ale aj fakt, že je veľmi výnimočná," uviedol Finkelstein.

Ďalšie súvisiace a podobné články

tá najlepšia káva pre Vás neváhajte nás kontakt...
Prekladateľ - anglický jazyk

Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...
Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...

Nemecka firma prijme do zamestnania vodicov s V...
Ide o nenáročnú prácu pri obsluhe lisovacieho s...
Agentúra SUNSET hľadá opatrovateľky a opatrovat...

770.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 2 izby, rozloha 70 m2
Na predaj rodinný dom, rozloha 200 m2
Na predaj chata, rozloha 80 m2

Zámorskí počítačoví piráti podľa rezortu obrany počas uplynulého roka útočili v priemere 144-tisíckrát mesačne
Evora GTE mieri na okruhy
Mediálna spoločnosť Film Europe prináša do slovenských a českých kín filmový žáner, ktorý bol dlhé roky mimo pozornosti slovenskej kinematografie.
Filmový príbeh Dear John švédskeho režiséra Lassea Hallströma je jedným z mála romantických filmov, ktorý bol v našich kinách úspešne uvedený minulý rok.
Skupina HEX valcuje Slovensko so svojim akustickým turné! HEXáci majú za sebou štyri koncerty a na všetkých ich čakalo vypredané hľadisko!
Odnikiaľ niekam, na prvý pohľad monotónne prozaický film alebo inakšie povedané hraný dokument...