Dnes je 19. septembra 2017, meniny má a zajtra

Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 25.10.2013

Galaxia s názvom z8_GND_5296 je stará 13,1 miliardy rokov. V dôsledku rozpínania vesmíru je v súčasnosti od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov.
Vedci objavili najvzdialenejšiu známu galaxiu

Medzinárodný tím astronómov na čele so Stevenom Finkelsteinom z Texaskej univerzity v Austine objavil najvzdialenejšiu známu galaxiu, ktorej vek určili na 13,1 miliardy rokov, čo je iba 700 miliónov rokov po Veľkom tresku. Galaxia s názvom z8_GND_5296 je momentálne od Zeme vzdialená už približne 30 miliárd svetelných rokov, keďže vesmír sa neustále rozpína.

Vedci ju objavili pomocou Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu a následne jej existenciu potvrdili prostredníctvom Keckových teleskopov na vyhasnutej sopke Mauna Kea na Havajských ostrovoch. O svojom objave informovali v časopise Nature. Vzdialenosť galaxie od Zeme vypočítali pomocou analýzy jej farby. Rozpínanie vesmíru spôsobuje, že sa objekty v ňom od seba vzďaľujú, čím sa predlžujú vlnové dĺžky svetla. Dôsledkom toho je, že sa vzdialené objekty zdajú byť červenšie, než v skutočnosti sú. Astronómovia tieto zmeny farby hodnotia na škále zvanej červený posun.

Finkelstein a jeho kolegovia vypočítali, že galaxia z8_GND_5296 dosahuje hodnotu 7,51, pričom doterajšia najvzdialenejšia galaxia je na úrovni 7,21. Ide o malú galaxiu, ktorej veľkosť predstavuje iba približne jedno alebo dve percentá Mliečnej cesty, produkuje však veľké množstvo hviezd. "Je to najvzdialenejšia galaxia, akú sme dosiaľ objavili. Vidíme ju, ako vyzerala, keď mal vesmír iba 700 miliónov rokov. Nie je však na nej zaujímavé iba to, aká je vzdialená, ale aj fakt, že je veľmi výnimočná," uviedol Finkelstein.

Ďalšie súvisiace a podobné články

E-shop s masívnymi posteľami. Smrekové a bukové...
Predaj, montáž a servis telekomunikačnej techni...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Sme spoločnosť ktorá spolupracuje s mezdinarodn...
Hľadáme do novootvoreneho Hotela v Senci manažé...
Prijmem čašníka/čašníčku do Bistra na sídlisku ...

Na predaj obchodný priestor, rozloha 200 m2, no...
Na predaj byt, rozloha 91.50 m2, balkón, logia
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 946 m2

Režisérka snímok Šašek a královna (1987), Kopytem sem, kopytem tam (1988) či Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) skonala dnes vo veku 85 rokov
Speváčka Britney Spearsová tvrdí, že nový videoklip s Madonnou nebol nabitý "lesbickou atmosférou".
Speváčka Lucie Bílá má za sebou vskutku veľmi silný rok, po pracovnej i osobnej stránke. Plánovala sa rozdať svojim fanúšikom, čo sa jej bezpochyby podarilo v maximálnej možnej miere.
Predstaviteľ Hawkeyho Piercea z legendárneho seriálu M.A.S.H. (1972 - 1983) stvárni onkológa Atticusa Shermana.
Kompilácia nahrávok speváčky Jiřiny Urbanovej, ktoré sa dochovali vo vydavateľstve Supraphon od roku 1984 do roku 1987, pričom nechýba jej najväčší hit Nebudeš sám.
Po boku držiteľky Oscara by sa mali objaviť aj Jennifer Aniston a Kate Hudson.
Nahrávka vznikla podľa knihy Paula Coelha - Alchymista, v preklade Pavly Lidmilovej číta Lukáš Hlavica.
Spomienka na zašlú slávu?