Dnes je 18. júla 2018, meniny má a zajtra

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 06.12.2011

Dve supermasívne čierne diery sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než Slnko
Vedci objavili najväčšie čierne diery
Zdroj obrázku: SXC/free

Americkým vedcom sa podarilo objaviť dve najväčšie čierne diery v histórii. Objekty situované medzi dvoma blízkymi galaxiami sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než naše Slnko. O ich existencii existovali len domnienky, hmotnosť doteraz najväčšej supermasívnej čiernej diery bola len okolo 6,3 miliardy ráz väčšia než Slnko.

Veľkosť objektov vedci odhadovali pomocou pozorovaní galaxií v ich blízkosti. Novoobjavené čierne diery sú však omnoho väčšie, ako predpokladali. Nicholas J. McConnell z Kalifornskej univerzity v Berkeley spolu s kolegami zistili, že pri galaxii NGC 3842 sa nachádza supermasívna čierna diera, ktorá je 9,7 miliárd ráz hmotnejšia než Slnko, pričom pri galaxii NGC 4889 pozorovali porovnateľný alebo ešte väčší objekt.

To, že čierne diery tejto veľkosti musia existovať, však naznačilo pozorovanie kvazarov - vzdialených kozmických objektov s veľmi vysokou hmotnosťou a silným elektromagnetickým žiarením. Niektoré pozorované kvazary totiž musia získavať energiu zo supermasívnych čiernych dier v ich strede, ktoré sú približne 10 miliárd ráz väčšie ako Slnko. "Tieto objekty pravdepodobne predstavujú chýbajúce skryté pozostatky obrovských čiernych dier, ktoré v raných štádiách vesmíru zásobovali energiou najjasnejšie kvazary," vyjadril sa Michele Cappellari z Oxfordskej univerzity.

Informácie pochádzajú z webstránky bbc.co.uk.

Anton Gajdošík
Dve supermasívne čierne diery sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než Slnko Odkaz na článok: http://server.sk/zaujimavosti/vesmir/vedci-objavili-najvacsie-cierne-diery/

Tak málo toho vieme o existencie vesmíru... Či skúmame mikro častice alebo makro priestor, stále ideme ďalej a ďalej, akoby počiatočný - konečný bod resp. štádium neexistovali. Sranda

Diskusné príspevky (2)

Peter Širka
Škoda, že sa nedožijeme odpovede
Anton Gajdošík
ono, tí, čo sa trošku venujú tejto problematike vedia, že možno sa nikdy nebudú dať určiť niektoré parametre vesmíru ako jeho konečnosť - nekonečnosť z dôvodu odchylky merania. takže ani dĺžka ľudského života nie je rozhodujúca

Maľujsi.sk - internetový obchod z diy obrazmi m...
Predaj potrieb pre modelovanie gélových a akryl...

Sú tu pre Vás ľahko dostupné pôžičky od 400 Eur...

210.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 30 m2
Na predaj rodinný dom, rozloha 696 m2
Na predaj poľnohospodársky pozemok, rozloha 1 0...

Mnoho programov na schudnutie sa zakladá na princípe, že čím menej kalórii skonzumujeme, tým viac schudneme.
Fuuu, už som si myslela, že kvalitné a zábavné rozprávky sú ohrozený druh, no našťastie tu máme Megamozog... :)
V roku 1998 sa Wenders so štábom vydal na Kubu, aby sa zúčastnil nahrávania disku Buena Vista Social Club presents Ibrahim Ferrer v havanskom štúdiu Egrem.
Horčík: Je predovšetkým dôležitou zložkou kostí. Ďalej sa zúčastňuje prenosu nervových vzruchov a hrá dôležitú úlohu pri...
Štyria čerství absolventi univerzity sa zrazu ocitli pred problémom: niet roboty, trh práce sa zmieta v nedostatku príležitostí a tak pri jednom spoločnom stretnutí zaznie šialený nápad: banky sa prepadať neoplatí, tak čo keby sme unášali boháčov?
V októbri bolo na Slovensku zaregistrovaných 4796 osobných automobilov.
Za 27-ročným Britom, ktorý si na svoje konto pripísal 3. triumf v prebiehajúcej sezóne, skončil Mexičan Sergio Perez (Sauber).
Najstarší filmový festival, na ktorý zavíta množstvo hviezd, potrvá do 7. septembra.