Dnes je 19. septembra 2017, meniny má a zajtra

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 06.12.2011

Dve supermasívne čierne diery sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než Slnko
Vedci objavili najväčšie čierne diery
Zdroj obrázku: SXC/free

Americkým vedcom sa podarilo objaviť dve najväčšie čierne diery v histórii. Objekty situované medzi dvoma blízkymi galaxiami sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než naše Slnko. O ich existencii existovali len domnienky, hmotnosť doteraz najväčšej supermasívnej čiernej diery bola len okolo 6,3 miliardy ráz väčšia než Slnko.

Veľkosť objektov vedci odhadovali pomocou pozorovaní galaxií v ich blízkosti. Novoobjavené čierne diery sú však omnoho väčšie, ako predpokladali. Nicholas J. McConnell z Kalifornskej univerzity v Berkeley spolu s kolegami zistili, že pri galaxii NGC 3842 sa nachádza supermasívna čierna diera, ktorá je 9,7 miliárd ráz hmotnejšia než Slnko, pričom pri galaxii NGC 4889 pozorovali porovnateľný alebo ešte väčší objekt.

To, že čierne diery tejto veľkosti musia existovať, však naznačilo pozorovanie kvazarov - vzdialených kozmických objektov s veľmi vysokou hmotnosťou a silným elektromagnetickým žiarením. Niektoré pozorované kvazary totiž musia získavať energiu zo supermasívnych čiernych dier v ich strede, ktoré sú približne 10 miliárd ráz väčšie ako Slnko. "Tieto objekty pravdepodobne predstavujú chýbajúce skryté pozostatky obrovských čiernych dier, ktoré v raných štádiách vesmíru zásobovali energiou najjasnejšie kvazary," vyjadril sa Michele Cappellari z Oxfordskej univerzity.

Informácie pochádzajú z webstránky bbc.co.uk.

Anton Gajdošík
Dve supermasívne čierne diery sú takmer 10 miliárd ráz hmotnejšie než Slnko Odkaz na článok: http://server.sk/zaujimavosti/vesmir/vedci-objavili-najvacsie-cierne-diery/

Tak málo toho vieme o existencie vesmíru... Či skúmame mikro častice alebo makro priestor, stále ideme ďalej a ďalej, akoby počiatočný - konečný bod resp. štádium neexistovali. Sranda

Diskusné príspevky (2)

Peter Širka
Škoda, že sa nedožijeme odpovede
Anton Gajdošík
ono, tí, čo sa trošku venujú tejto problematike vedia, že možno sa nikdy nebudú dať určiť niektoré parametre vesmíru ako jeho konečnosť - nekonečnosť z dôvodu odchylky merania. takže ani dĺžka ľudského života nie je rozhodujúca

Ponúkame možnosť ako zarobiť popri práci, popri...
svietiaci nábytok pre interér a exteriér, veľmi...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Hľadáme partiu stolárov
Kúpele Luhačovice, a. s., sú atraktívnym zamest...
Sme spoločnosť ktorá spolupracuje s mezdinarodn...

Na predaj byt, 3 izby, rozloha 82 m2, novostavba
Na predaj záhrada, rozloha 500 m2
Na predaj byt, 2 izby, rozloha 66 m2, novostavba

Pri príležitosti vydania albumu sa so skupinou Puding pani Elvisovej porozprával Braňo Bezák alias Bebe.
Na tohtoročnom autosalóne v Detroite (NAIAS) predstavil koncern Ford štúdiu F150 Atlas, ktorá naznačuje ako by mohol vyzerať nástupca bestselleru, ktorý by sa na trhu mal objaviť najneskôr v roku 2014.
Sprievodca Bohatého otca finančným vzdelávaním pre rodičov, ďalšie dielo z úspešného radu motivačnej literatúry.
Štvrté pokračovanie Uprising Winter Edition, teda zimná verzia Uprisingu, je ohlásené na 22.novembra 2013.
Video MP3 prehrávač Sony Walkman NWZ-A860 je určený pre skutočných audiofilov.
Určite ste už ochutnali lahodné mäsko kapra či pstruha, ale viete ako chutia ančovičky?
V týchto dňoch vychádza kniha Paríž, netradičný cestovateľský sprievodca, od autorky a blogerky Ľubice Šedivej, ktorú vydalo vydavateľstvo CPRESS.
Slovenský Červený kríž a zdravotné poisťovňa Dôvera chystajú na letné mesiace akciu Obleč tričko, zachrániš život