Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 22.12.2011

Vedci z NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem.
Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme
Zdroj obrázku: NASA

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej Slnku. Ide o vôbec najmenšie doteraz objavené exoplanéty.

Prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú.

Kepler-20e NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20e

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Planéty, ktoré vedci nazvali Kepler-20e a Kepler-20f, sú vzdialené od Zeme približne tisíc svetelných rokov v súhvezdí Lýry. Nachádzajú sa však príliš blízko svojej materskej hviezdy Kepler-20a, takže prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú. Planéta Kepler-20e obehne svoju materskú hviezdu za 6,1 dňa, pričom jej veľkosť dosahuje 0,87 polomeru Zeme. Planéte Kepler-20f trvá obeh okolo hviezdy Kepler-20a 19,6 dňa a jej veľkosť je 1,03 polomeru Zeme.
Kepler-20f NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20f

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Teplota na Kepler-20f dosahuje 425 stupňov Celzia, na Kepler-20e je to až 760 stupňov. Obe tieto planéty sú súčasťou systému Kepler-20, ktorý obsahuje päť planét. "Hlavným cieľom misie Kepler je objaviť planéty vo veľkosti Zeme, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne. Tento objav vôbec prvýkrát dokazuje, že takéto planéty existujú aj pri iných hviezdach a my ich dokážeme objaviť," uviedol Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Video v angličtine si môžete pozrieť na www.youtube.com

Japonci robili veľké pokroky nielen v konštrukcii automobilov, ale aj v technológii a organizácii ich výroby,...
McLaren 12C Can-Am Edition Race Concept poháňa prepracovaný dvomi turbodúchadlami preplňovaný osemvalec 3,8 l V8 s výkonom 463 kW / 630 k.
Angelina Jolie si zahrá aktivistku Gertrude Bell známu ako Kráľovnú púšte, ktorá to za prvej svetovej vojny dotiahla na prvú dôstojníčku britských ozbrojených síl
Dražba sa v Londýne uskutočnila v piatok, do nedele však potrvá online aukcia ďalších zberateľských kúskov spojených s kultovým špiónom.
V akčnom filme režiséra Roberta Rodrigueza by sa mal objaviť po boku Dannyho Treja, Jessicy Alby, Zoe Saldany, Sofie Vergary, Mela Gibsona či Amber Heard.
62-ročný muzikant na štadióne futbalistov Slavie odohral a odspieval 200-minútový koncert, po ktorom na ňom nezostala jediná nitka suchá.
Opäť jedno z tých výnimočných pokračovaní, ktoré majú zmysel...