Dnes je 18. apríla 2021, meniny má a zajtra

Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 22.12.2011

Vedci z NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem.
Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme
Zdroj obrázku: NASA

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej Slnku. Ide o vôbec najmenšie doteraz objavené exoplanéty.

Prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú.

Kepler-20e NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20e

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Planéty, ktoré vedci nazvali Kepler-20e a Kepler-20f, sú vzdialené od Zeme približne tisíc svetelných rokov v súhvezdí Lýry. Nachádzajú sa však príliš blízko svojej materskej hviezdy Kepler-20a, takže prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú. Planéta Kepler-20e obehne svoju materskú hviezdu za 6,1 dňa, pričom jej veľkosť dosahuje 0,87 polomeru Zeme. Planéte Kepler-20f trvá obeh okolo hviezdy Kepler-20a 19,6 dňa a jej veľkosť je 1,03 polomeru Zeme.
Kepler-20f NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20f

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Teplota na Kepler-20f dosahuje 425 stupňov Celzia, na Kepler-20e je to až 760 stupňov. Obe tieto planéty sú súčasťou systému Kepler-20, ktorý obsahuje päť planét. "Hlavným cieľom misie Kepler je objaviť planéty vo veľkosti Zeme, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne. Tento objav vôbec prvýkrát dokazuje, že takéto planéty existujú aj pri iných hviezdach a my ich dokážeme objaviť," uviedol Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Video v angličtine si môžete pozrieť na www.youtube.com

chudnutie nikdy nebolo jednoduchšie
znlecké posudky v odbore doprava cestná - analý...

8.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 97 m2
Na predaj obchodný priestor, rozloha 721 m2
297.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 43 m2

Skúsenosti ukázali, že jedinou istou metódou vedúcou k trvalému schudnutiu je trvalá zmena stravovacích návykov. Väčšina ľudí tvrdí, že po úbytku váhy sa cítia oveľa lepšie.
Bez ohľadu na námet - či už je pieseň o láske, o guráži alebo o čomkoľvek inom, dnešná a statočnejšia Lenka je práve teraz pripravená zmocniť sa sveta...
Analýza stravovacích návykov mladších slovenských detí odhalila, že viac ako tretina z nich pravidelne neraňajkuje a nemá dostatočný príjem ovocia a zeleniny.
Ako potravina je chlieb známy už celé tisícročia a aj v dnešnej dobe tvorí základ výživy človeka. Pred prvým chlebom sa jedli obilniny v surovom stave, neskôr sa namáčali, dávali naklíčiť.
Najväčšie zmeny v tohtoročnom Sláviku sa udiali v kategórii speváčok. Z prvého miesta na druhé vytlačila Zuzanu Smatanovú Tina a na tretiu priečku sa vrátila Katarína Knechtová.
Kto je TOP (najobľúbenejší) severský autor za rok 2015?
A ktorá je NAJ (najlepšia) severská detektívka za uplynulý rok?
Tymián je známym korením, ale mnohí možno neviete, že je aj obľúbenou a často vyhľadávanou liečivou rastlinou.
ESET vydáva BETA verzie novej generácie produktov pre Macy