Dnes je 23. septembra 2020, meniny má a zajtra

Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 22.12.2011

Vedci z NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem.
Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme
Zdroj obrázku: NASA

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej Slnku. Ide o vôbec najmenšie doteraz objavené exoplanéty.

Prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú.

Kepler-20e NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20e

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Planéty, ktoré vedci nazvali Kepler-20e a Kepler-20f, sú vzdialené od Zeme približne tisíc svetelných rokov v súhvezdí Lýry. Nachádzajú sa však príliš blízko svojej materskej hviezdy Kepler-20a, takže prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú. Planéta Kepler-20e obehne svoju materskú hviezdu za 6,1 dňa, pričom jej veľkosť dosahuje 0,87 polomeru Zeme. Planéte Kepler-20f trvá obeh okolo hviezdy Kepler-20a 19,6 dňa a jej veľkosť je 1,03 polomeru Zeme.
Kepler-20f NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20f

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Teplota na Kepler-20f dosahuje 425 stupňov Celzia, na Kepler-20e je to až 760 stupňov. Obe tieto planéty sú súčasťou systému Kepler-20, ktorý obsahuje päť planét. "Hlavným cieľom misie Kepler je objaviť planéty vo veľkosti Zeme, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne. Tento objav vôbec prvýkrát dokazuje, že takéto planéty existujú aj pri iných hviezdach a my ich dokážeme objaviť," uviedol Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Video v angličtine si môžete pozrieť na www.youtube.com

V nahrávacom štúdiu pracuje rok po tom, čo vydala svoj debutový album Born to Die (2012), s ktorým bodovala v rebríčkoch na celom svete.
Pri práci s konkrétnym športovcom je potrebné brať zreteľ na značnú interindividuálnu premenlivosť aktuálneho motivačného profilu, čo je označenie...
To, že sa Katy Perry a Taylor Swift nemajú príliš v láske, je všeobecne známy fakt. No momentálne sa táto antipatia údajne ešte viac priostruje.
BMW Group Design navrhne exkluzívny koncept automobilu pre videohru Gran Turismo®6
Katarína Knechtová so svojou kapelou sa už niekoľko dní poctivo pripravuje na turné s kapelou Chinaski.
Služba MusicJet, ktorá bude dostupná pre majiteľov mobilných telefónov s operačným systémom Android a Symbian, vytvorí priestor na šírenie hudobných nahrávok prostredníctvom 3G siete.
Lady GaGa si zahrá v Machete Kills. Účinkovanie speváčky v akčnej snímke potvrdil režisér Robert Rodriguez.
Ak má látková výmena správne fungovať, potrebuje množstvo tekutiny.