Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra

Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 22.12.2011

Vedci z NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem.
Objavili prvé exoplanéty vo veľkosti Zeme
Zdroj obrázku: NASA

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír NASA objavili vďaka vesmírnemu observatóriu Kepler dve exoplanéty s približne rovnakou veľkosťou ako má Zem, ktoré obiehajú okolo hviezdy podobnej Slnku. Ide o vôbec najmenšie doteraz objavené exoplanéty.

Prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú.

Kepler-20e NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20e

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Planéty, ktoré vedci nazvali Kepler-20e a Kepler-20f, sú vzdialené od Zeme približne tisíc svetelných rokov v súhvezdí Lýry. Nachádzajú sa však príliš blízko svojej materskej hviezdy Kepler-20a, takže prítomnosť tekutej vody na ich povrchu vedci vylučujú. Planéta Kepler-20e obehne svoju materskú hviezdu za 6,1 dňa, pričom jej veľkosť dosahuje 0,87 polomeru Zeme. Planéte Kepler-20f trvá obeh okolo hviezdy Kepler-20a 19,6 dňa a jej veľkosť je 1,03 polomeru Zeme.
Kepler-20f NASA Ames JPL-Caltech
Kepler-20f

Image credit: NASA/Ames/JPL-Caltech
zdroj: NASA

Teplota na Kepler-20f dosahuje 425 stupňov Celzia, na Kepler-20e je to až 760 stupňov. Obe tieto planéty sú súčasťou systému Kepler-20, ktorý obsahuje päť planét. "Hlavným cieľom misie Kepler je objaviť planéty vo veľkosti Zeme, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne. Tento objav vôbec prvýkrát dokazuje, že takéto planéty existujú aj pri iných hviezdach a my ich dokážeme objaviť," uviedol Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Video v angličtine si môžete pozrieť na www.youtube.com

Román Jeden deň sa stal medzinárodným bestsellerom a dočkal sa aj filmového spracovania v hlavnej úlohe s Anne Hathawayovou a Jimom Sturgessom.
Chinaski patrí medzi najúspešnejšie české kapely a svojimi skladbami si získala obrovské množstvo priaznivcov aj na Slovensku.
Dvadsiaty prvý ročník medzinárodného podujatia sa bude konať od 14. do 17. novembra v bratislavskej Inchebe.
Slovenský raper Suvereno si v auguste vyčlenil, popri koncertovaní a príprave nového albumu Alchymista, tri a pol týždňa, ktoré strávil v thajských destináciách.
Európska chuťovka, animovaná rozprávka, slovenský dokument, film o legendárnych zločincoch či skoro deväťdesiatročná klasika v rámci Projektuu 100 nás čakajú tento týždeň v kinách...
Odkedy 30-ročná hviezda porodila, cíti sa krajšie ako kedykoľvek predtým.
I keď sa zdá smiešne spojenie slov psychológia a chudnutie, vVšetko začína v hlave, náš mozog je obdivuhodný, ale niekedy aj dosť tvrdohlavý.