Dnes je 21. januára 2021, meniny má a zajtra

Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 11.01.2012

Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a nachádza sa vo vzdialenosti sedem miliárd svetelných rokov.
Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tímu astronómov pod vedením Jacka Hughesa z Rutgers, The State University of New Jersey sa podarilo pomocou Atacama Cosmology Telescope v Čile objaviť zatiaľ najväčšiu známu vzdialenú galaktickú superkopu. Vedci túto štruktúru, ktorá je vzdialená od Zeme sedem miliárd svetelných rokov, nazvali El Gordo, čo v španielčine znamená Tučný. Táto superkopa má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje. Hughes spolu s kolegami tento objav prezentoval na 219. stretnutí Americkej astronomickej spoločnosti v texaskom Austine.

"El Gordo je vo vzdialenosti, ktorá zodpovedá približne siedmim miliardám svetelných rokov, takže sa naňho pozeráme v čase, keď bol vesmír iba z polovice taký starý, ako je dnes. Pozorovaním tejto štruktúry a jej veľkosti dokážeme pochopiť časovú evolúciu štruktúrneho formovania vesmíru," uviedol Hughes, podľa ktorého sa El Gordo neustále zväčšuje. "El Gordo bude ešte rásť. Mohli by sme približne odhadnúť, aká bude jeho hmotnosť, bohužiaľ naše modely sú príliš neurčité. Mohla by sa z neho však stať vôbec najväčšia galaktická superkopa," dodal Hughes.
El Gordo
Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje.

V Austine prezentoval svoje výsledky aj tím z University of Colorado, ktorému sa podarilo objaviť najvzdialenejšiu známu galaktickú protokopu. Jej svetlo, ktoré sa vedcom podarilo zachytiť pomocou Hubbleovho teleskopu, putovalo k Zemi takmer 13 miliárd rokov. To znamená, že astronómovia sa na túto protokopu pozerajú v čase, keď bol vesmír približne iba 650 miliónov rokov starý, pričom podľa ich odhadu mala táto protokopa v tom čase vek iba 300 miliónov rokov. "Tento objav je výnimočný, pretože sme svedkami raného štádia budúcej galaktickej kopy," uviedol astronóm Michele Trenti z University of Colorado.

Kanadská hviezda Garou sa práve v týchto dňoch vracia do hudobného sveta s novým albumom.
Nakupovanie na internete zažíva boom
Nárast peľu v ovzduší na celom území Slovenska znamená pre alergikov ťažké obdobie.
Po mimoriadne úspešnom vlaňajšku sa Thomas Puskailer pustil hneď po sviatkoch do prípravy nového albumu.
Hex plánuje už v priebehu apríla vydať album s remixami skladieb z aktuálnej platne Ty a ja.
Energetickú potrebu športovcov určujú hlavne kalórie spotrebované pri športe, čo závisí od druhu vykonávaného športu, športovej disciplíny,...
Dávný příběh sú doteraz nikdy nevydané nahrávky Zuzany Navarovej.
Pitný režim je veľmi dôležitý z mnohých aspektov.