Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 11.01.2012

Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a nachádza sa vo vzdialenosti sedem miliárd svetelných rokov.
Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tímu astronómov pod vedením Jacka Hughesa z Rutgers, The State University of New Jersey sa podarilo pomocou Atacama Cosmology Telescope v Čile objaviť zatiaľ najväčšiu známu vzdialenú galaktickú superkopu. Vedci túto štruktúru, ktorá je vzdialená od Zeme sedem miliárd svetelných rokov, nazvali El Gordo, čo v španielčine znamená Tučný. Táto superkopa má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje. Hughes spolu s kolegami tento objav prezentoval na 219. stretnutí Americkej astronomickej spoločnosti v texaskom Austine.

"El Gordo je vo vzdialenosti, ktorá zodpovedá približne siedmim miliardám svetelných rokov, takže sa naňho pozeráme v čase, keď bol vesmír iba z polovice taký starý, ako je dnes. Pozorovaním tejto štruktúry a jej veľkosti dokážeme pochopiť časovú evolúciu štruktúrneho formovania vesmíru," uviedol Hughes, podľa ktorého sa El Gordo neustále zväčšuje. "El Gordo bude ešte rásť. Mohli by sme približne odhadnúť, aká bude jeho hmotnosť, bohužiaľ naše modely sú príliš neurčité. Mohla by sa z neho však stať vôbec najväčšia galaktická superkopa," dodal Hughes.
El Gordo
Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje.

V Austine prezentoval svoje výsledky aj tím z University of Colorado, ktorému sa podarilo objaviť najvzdialenejšiu známu galaktickú protokopu. Jej svetlo, ktoré sa vedcom podarilo zachytiť pomocou Hubbleovho teleskopu, putovalo k Zemi takmer 13 miliárd rokov. To znamená, že astronómovia sa na túto protokopu pozerajú v čase, keď bol vesmír približne iba 650 miliónov rokov starý, pričom podľa ich odhadu mala táto protokopa v tom čase vek iba 300 miliónov rokov. "Tento objav je výnimočný, pretože sme svedkami raného štádia budúcej galaktickej kopy," uviedol astronóm Michele Trenti z University of Colorado.

Základom športového imidžu Techart Porsche Cayman je aerodynamický kit.
Charizmatický spevák a gitarista z legendárnej kapely Smokie - Chris Norman, príde na Slovensko.
Kanadsko-americký majster klasickej aj moderno-teatrálnej hudby, hudobný génius, extravagantný skladateľ a pesničkár Rufus Wainwright rekapituluje a vydáva svoj prvý výberový album Vibrate: The Best of Rufus Wainwright.
Väčší výkon + znížená hmotnosť = väčšia dynamika
Film Víla je príbehom o šťastí, ktoré je možné získať zo životnej sily a energie. Cesta k nemu je plná prekážok a prekvapení, každý sa musí o svoje šťastie aktívne zaslúžiť.
Bugatti Legende Jean-Pierre Wimille - podobe ako päť nasledujúcich modelov – vznikne v limitovanej sérii len troch kusov.
Vedci tvrdia, že správanie detí formuje predovšetkým výchova a vplyv televízie je zanedbateľný.
Množstvo kvalitného kolagénu a elastínu sa znižuje jednak vekom, ale aj v dôsledku slnečného žiarenia.