Dnes je 25. apríla 2019, meniny má a zajtra

Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 11.01.2012

Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a nachádza sa vo vzdialenosti sedem miliárd svetelných rokov.
Objavili najväčšiu vzdialenú galaktickú superkopu
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tímu astronómov pod vedením Jacka Hughesa z Rutgers, The State University of New Jersey sa podarilo pomocou Atacama Cosmology Telescope v Čile objaviť zatiaľ najväčšiu známu vzdialenú galaktickú superkopu. Vedci túto štruktúru, ktorá je vzdialená od Zeme sedem miliárd svetelných rokov, nazvali El Gordo, čo v španielčine znamená Tučný. Táto superkopa má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje. Hughes spolu s kolegami tento objav prezentoval na 219. stretnutí Americkej astronomickej spoločnosti v texaskom Austine.

"El Gordo je vo vzdialenosti, ktorá zodpovedá približne siedmim miliardám svetelných rokov, takže sa naňho pozeráme v čase, keď bol vesmír iba z polovice taký starý, ako je dnes. Pozorovaním tejto štruktúry a jej veľkosti dokážeme pochopiť časovú evolúciu štruktúrneho formovania vesmíru," uviedol Hughes, podľa ktorého sa El Gordo neustále zväčšuje. "El Gordo bude ešte rásť. Mohli by sme približne odhadnúť, aká bude jeho hmotnosť, bohužiaľ naše modely sú príliš neurčité. Mohla by sa z neho však stať vôbec najväčšia galaktická superkopa," dodal Hughes.
El Gordo
Superkopa El Gordo má hmotnosť dvoch biliárd Sĺnk a naďalej sa zväčšuje.

V Austine prezentoval svoje výsledky aj tím z University of Colorado, ktorému sa podarilo objaviť najvzdialenejšiu známu galaktickú protokopu. Jej svetlo, ktoré sa vedcom podarilo zachytiť pomocou Hubbleovho teleskopu, putovalo k Zemi takmer 13 miliárd rokov. To znamená, že astronómovia sa na túto protokopu pozerajú v čase, keď bol vesmír približne iba 650 miliónov rokov starý, pričom podľa ich odhadu mala táto protokopa v tom čase vek iba 300 miliónov rokov. "Tento objav je výnimočný, pretože sme svedkami raného štádia budúcej galaktickej kopy," uviedol astronóm Michele Trenti z University of Colorado.

Line-up mestského festivalu BA City Beats, ktorý sa po prvý raz uskutoční 20. a 21. júna v Bratislave, sa už môže pýšiť menami ako Aloe Blacc, Hadouken!, Everything Everything, The Orb alebo Stereo MCs (DJ set).
Mousse a Louis tvoria obyčajný srdečný párik akých sú na svete tisíce.
Dočkali sa! Fanúšikovia svetovej popovej scény osemdesiatych rokov minulého storočia musia byť vo vytržení a v siedmom nebi.
Klasický mytologický príbeh o Herkulovi dostáva celkom nový rozmer. Začína v momente, keď Herkules splnil povestných dvanásť úloh, aby sa vykúpil zo svojich minulých hriechov.
Laura a její tygři, kapela, ktorá už viac ako 28 rokov brázdi po českých a európskych pódiách, zavíta 12. septembra do Klubu Blue Note Jazz and Music Club v Novom Meste nad Váhom a v piatok 13. 9. do bratislavského Ateliéru Babylon.
V klipe sa okrem členov skupiny Jura Benetina (spev, gitara), Oza Guttlera (bicie nástroje) a Lukáša Filu (basa) objavuje aj spoluproducent pripravovaného albumu a autor mixu Erik "Losos“ Horák.
Nová česká komédia zo študentského prostredia o ceste za študentskou láskou do hlbín nedávnej minulosti.
O život sa pripravil skokom z tretieho poschodia.