Dnes je 13. novembra 2019, meniny má a zajtra

Objavili najbližšiu známu exoplanétu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 17.10.2012

Planéta obieha hviezdu Alpha Centauri B v súhvezdí Kentaur a od Slnka je vzdialená iba 4,37 svetelného roka.
Objavili najbližšiu známu exoplanétu
Zdroj obrázku: Wikipedia

Medzinárodnému tímu astronómov sa podarilo objaviť doteraz najbližšiu známu exoplanétu, ktorá sa nachádza iba 4,37 svetelného roka od Slnka. Planéta obieha hviezdu Alpha Centauri B v súhvezdí Kentaur, podľa ktorej dostala aj názov Alpha Centauri Bb.

Vedci ju objavili pomocou spektrometra HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), ktorý je súčasťou teleskopu Európskeho južného observatória (ESO) v čílskom La Silla. Planéta Alpha Centauri Bb je približne rovnako veľká ako Zem, čím sa zaradila medzi najmenšie z viac než 840 známych exoplanét. Svoju hviezdu obehne raz za 3,236 dňa, pretože sa od nej nachádza vo vzdialenosti omnoho kratšej, než je Merkúr od Slnka. Na jej povrchu je teplota približne 1200 stupňov Celzia a existencia života je preto na nej vylúčená. Objav tejto planéty komplikovala skutočnosť, že Alpha Centauri je komplikovaný hviezdny systém, v ktorom Alpha Centauri A a Alpha Centauri B tvoria dvojhviezdu.

Koncept s charakteristikami typickými pre automobil BMW M Performance.
Čo myslíte, ktoré faktory vás najviac ovplyvňujú a prečo? Keď si dokážete zodpovedať túto otázku, budete vedieť prečo sa s konkrétnymi ľuďmi dobre cítite aj keď ich nepoznáte dlho.
Mašinéria zvaná Slovensko hľadá SuperStar naplno roztočila svoje kolesá už po druhý raz.
Zápal predstavuje prirodzenú reakciu organizmu na injekciu alebo rôzne podnety zvonka, avšak aj na podnety, ktoré sú nášmu telu vlastné. Zápalové ochorenie spoznáte v názve podľa koncoviek – itis alebo –itída.
Kastingy sa uskutočnia v ôsmich slovenských a českých mestách.
Toto je nepochybne jeden z najočakávanejších filmových návratov. Fanúšikovia Riddicka s napätím čakali, či sa jeho tvorcovia k tejto postave ešte vrátia.
Pokiaľ spíte v noci pri nejakom svetelnom zdroji, mali by ste sa tohto zvyku zbaviť a pred spaním vypnúť televízor či monitor počítača.
Taliansky spisovateľ Roberto Saviano, ktorý sa preslávil predovšetkým knihou Gomora o praktikách neapolskej mafie, získal literárnu cenu PEN/Pinter za odvahu pre medzinárodného autora.