Dnes je 05. júla 2020, meniny má a zajtra

Objavili najbližšiu známu exoplanétu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 17.10.2012

Planéta obieha hviezdu Alpha Centauri B v súhvezdí Kentaur a od Slnka je vzdialená iba 4,37 svetelného roka.
Objavili najbližšiu známu exoplanétu
Zdroj obrázku: Wikipedia

Medzinárodnému tímu astronómov sa podarilo objaviť doteraz najbližšiu známu exoplanétu, ktorá sa nachádza iba 4,37 svetelného roka od Slnka. Planéta obieha hviezdu Alpha Centauri B v súhvezdí Kentaur, podľa ktorej dostala aj názov Alpha Centauri Bb.

Vedci ju objavili pomocou spektrometra HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), ktorý je súčasťou teleskopu Európskeho južného observatória (ESO) v čílskom La Silla. Planéta Alpha Centauri Bb je približne rovnako veľká ako Zem, čím sa zaradila medzi najmenšie z viac než 840 známych exoplanét. Svoju hviezdu obehne raz za 3,236 dňa, pretože sa od nej nachádza vo vzdialenosti omnoho kratšej, než je Merkúr od Slnka. Na jej povrchu je teplota približne 1200 stupňov Celzia a existencia života je preto na nej vylúčená. Objav tejto planéty komplikovala skutočnosť, že Alpha Centauri je komplikovaný hviezdny systém, v ktorom Alpha Centauri A a Alpha Centauri B tvoria dvojhviezdu.

Multitalentovaný umelec Ondřej Brzobohatý, ktorý momentálne žiari ako porotca v šou X Factor, vydáva prvý sólový album.
Podľa jedného z hlavých výrobcov čokolády v roku 1993 minuli obyvatelia Veľkej Británie na čokoládu viac ako tri miliardy libier – čo predstavuje 8,72 kg čokolády...
Medzinárodne najúspešnejšia česká speváčka Helena Vondráčková obdržala platinovú platňu za predaj svojho 2CD Best of The Best, ktoré vyšlo k jej jubileu 50 rokov na scéne.
David Guetta ponúka nové skladby na reedícii albumu Nothing But The Beat.
Chôdza je pre človeka najprirodzenejší pohyb, ktorý keď sa v rannom detstve naučíme vykonávať, sprevádza nás celý život.
Tri herecké legendy, traja držitelia Oscarov, si strihli úlohy starnúcich gangstrov, ktorí sa opäť dajú dokopy kvôli poslednej skvelej akcii.
Po talianskej Veľkej nádhere prichádza Paolo Sorrentino s anglicky nahovorenou snímkou a medzinárodným hviezdnym obsadením.
Základom elektromobilu Detroit Electric SP 01 SP:01 je Lotus Exige, ktorý dostal modifikovanú karosériu, ktorá však nezapiera pôvod v Exige.