Dnes je 09. augusta 2020, meniny má a zajtra

OBJAV: Planéty, ktoré neobiehajú okolo hviezd

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 19.05.2011

Vedci objekty zbadali po tom, ako odclonili svetlo zo vzdialenejších hviezd. Odstránili tak takzvaný efekt gravitačnej mikrošošovky predpovedaný už Albertom Einsteinom.
OBJAV: Planéty, ktoré neobiehajú okolo hviezd
Zdroj obrázku: neuvedený

Japonskí astronómovia tvrdia, že objavili voľne sa vznášajúce "planéty", ktoré nevyzerajú, že by obiehali okolo hviezd. Podľa článku v žurnále Nature, objavili 10 objektov veľkosti Jupitera, ktoré nemôžu byť spojené so žiadnou slnečnou sústavou. Podľa ich predpokladov takéto objekty by v našej galaxii Mliečnej dráhe mohli byť rovnako bežné ako hviezdy.

Vedci objekty zbadali po tom, ako odclonili svetlo zo vzdialenejších hviezd. Odstránili tak takzvaný efekt gravitačnej mikrošošovky predpovedaný už Albertom Einsteinom, keď sa svetlo zo vzdialeného svietiaceho objektu ohne okolo dostatočne veľkého tmavšieho predmetu v menšej vzdialenosti, čím ho pozorovateľ za normálnych podmienok nedokáže spozorovať. Astronómovia preskúmali údaje zozbierané počas skúmania jadra galaxie, takzvanej galaktickej výdute. Objavili dôkazy o prítomnosti desiatich objektov bez materskej hviezdy vo vzdialenosti do 10 astronomických jednotiek (AU), pričom 1 AU sa približne rovná priemernej vzdialenosti medzi Zemou a Slnkom. Ďalšie analýzy ich doviedli k záveru, že väčšina z týchto objektov nemá materskú hviezdu, okolo ktorej by obiehala.

Na základe veľkého počtu takýchto telies, ktoré objavili v skúmanom priestore, sa vedci domnievajú, že takéto objekty môžu byť mimoriadne bežné. Vypočítali, že by sa v našej galaxii mohli nachádzať dokonca dvojnásobne častejšie ako aktívne hviezdy, medzi ktoré patrí aj Slnko.

Spoluautor štúdie Takahiro Sumi, docent na japonskej Osaka University, uviedol, že tieto voľne sa vznášajúce planéty sú "veľmi bežné, také bežné ako normálna hviezda". "Existenciu voľne sa vznášajúcich planét ako týchto predpokladá teória formovania planét. Prekvapivé však je to, aké bežné pravdepodobne sú," vysvetlil.

Podľa astronomických poučiek planéty obiehajú okolo hviezdy alebo hviezdneho zvyšku, takže ak objekt nemá hostiteľskú hviezdu, technicky nejde o planétu, a to aj vtedy, ak sa vytvorili rovnakým spôsobom. Podľa hypotéz vedcov tieto objekty boli najskôr súčasťou hviezdnych sústav, rovnako ako planéty v Slnečnej sústave, avšak neskôr ich gravitačné sily z týchto sústav vypudili.

Joachim Wambsganss z nemeckej Universität Heidelberg, ktorý napísal pre Nature zhodnotenie výsledkov japonských vedcov, uviedol, že táto teória je najpravdepodobnejšia. No pripomenul, že podľa niektorých teórií tieto objekty mohli vzniknúť rovnako ako hviezdy, no nedosiahli bod termonukleárneho vzplanutia.

Skladba pochádza z albumu Matangi, ktorý 38-ročná interpretka uviedla na trh vlani v novembri.
Štvrtou generáciou Renaultu Clio, ktorá bude oficiálne predstavená koncom tohto mesiaca na autosalóne v Paríži, začína celkom nová kapitola v histórií typového radu Clio.
ága o Angelike bude mať pokračovanie a zrejme sa dočká minimálne piatich dielov. Ak by boli aspoň takto kvalitné, nebol by to márny pokus.
Keď sa povie ryža, obyčajne to v nás evokuje asociácie spojené s Ázijským kontinentom a ich chutným jedálničkom.
Dvojica NICO & VINZ vedie aktuálne vydanie britskej singlovej hitparády. Ich skladba Am I Wrong? je najpredávanejšou nahrávkou na ostrovoch.
Vedeli ste, že funkčnou poruchou trávenia trpí až 30% z nás? Často je práve táto porucha príčinou faktu, že nemôžeme schudnúť!
V hereckých kategóriách je osem nováčikov, ktorí sú nominovaní vôbec po prvý raz v kariére - Chiwetel Ejiofor, Matthew McConaughey, Barkhad Abdi, Michael Fassbender, Jared Leto, Sally Hawkins, Lupita Nyong'o a June Squibb.
Rozhodnutie Európskeho parlamentu kritizovali viaceré organizácie, ktoré sa zaoberajú ochranou duševného vlastníctva