Dnes je 20. septembra 2020, meniny má a zajtra

Na Jupiterovom mesiaci "Io" objavili magmu

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 13.05.2011

Sopky na mesiaci Io vyprodukujú stokrát viac lávy ako tie na Zemi.
Na Jupiterovom mesiaci "Io" objavili magmu
Zdroj obrázku: NASA

Vedci z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) objavili pomocou vesmírnej sondy Galileo na Jupiterovom mesiaci Io obrovské množstvo magmy. Tá sa nachádza 30 až 50 kilometrov pod povrchom mesiaca.

"Odhadujeme, že horúce magmatické bubliny majú približne 1200 stupňov Celzia," uviedol vedúci štúdie geofyzik Krishan Khurana z Kalifornskej univerzity v Los Angeles.

Prvé sopky na mesiaci Io objavila v roku 1979 kozmická sonda Voyager. Štvrtý najväčší mesiac Slnečnej sústavy je jediným známym miestom vo vesmíre okrem planéty Zem, kde sa nachádzajú aktívne sopky. Sopky na mesiaci Io vyprodukujú stokrát viac lávy ako tie na Zemi.

"Ložiská magmy na mesiaci Io vedú elektrickú energiu miliónkrát lepšie ako tie na Zemi. Sme nadšení, že sme konečne pochopili, kde sa magma na mesiaci Io nachádza. Je to vysvetlením všetkých zvláštnych znakov vo výstupných dátach, ktoré zaznamenala sonda Galileo pri výskume magnetického pola mesiaca," dodal Khurana.

Grafické zobrazenie vnútornej štruktúry mesiaca Io zo sondy Galileo.

Kapela Smola a Hrušky zverejnila v nedeľu 15. januára novú skladbu Analog : Digital.
Jedna z najviac žltých, najhranatejších a hlavne najobľúbenejších animovaných postavičiek konečne našla cestu na filmové plátno. A dokonca v 3D.
Filmový festival o dobrodružstve, divokej prírode, extrémnych športoch a zážitkoch je opäť na Slovensku.
Brabus vyvinul tuningový program pre nový Mercedes-Benz M-Klasse, ktorá novinke štuttgartskej automobilky dodáva punc individuality
Bratislava zažije dokonalú Symfóniu ľadu! Presne tak sa totiž volá show, ktorá kombinuje operu, muzikál a krasokorčuľovanie.
Limitovaný model GT4 RS s motorom 4,0 l
Vy vidíte mŕtvolu, ja vidím nesmrteľný umelecký kúsok. Rešpektujem vaše názory, tak vy rešpektujte moje, vyhlásila popová hviezda.
Ani raz za dvadsať rokov od premiéry som na tento film nezmenil názor a celý ten čas si myslím, že sa Spielbergovi podarilo nakrútiť vizuálne nadčasový a príbehovo generačne zaujímavý príbeh, ktorý pôsobí rovnako sviežo už neuveriteľné dve dekády.