Dnes je 05. júla 2020, meniny má a zajtra

Je možné cestovať v čase?

Zdroj: NewScientist, redaktor: dom, pridané: 30.10.2011

Je jednoduché odsúdiť myšlienku cestovania v čase ako science fiction. Uplynulo už takmer 200 rokov odvtedy, čo H. G. Wells napísal knihu Stroj času, a nikto ho doteraz nepostavil.
Je možné cestovať v čase?
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Je jednoduché odsúdiť myšlienku cestovania v čase ako nič viac ako science fiction. Uplynulo už takmer 200 rokov odvtedy, čo H. G. Wells napísal knihu Stroj času, a nikto ho doteraz nepostavil. No nevzdávajme sa tak rýchlo. Robíme pokroky, ktoré nám môžu ukázať cestu vpred, aj vzad.

Cestovanie v čase je zahrnuté vo všeobecnej teórií relativity.

Einsteinova teória tvrdí, že čas plynie pomalšie čím vyššia je gravitácia, čo znamená že starneme pomalšie v bungalowe, ako na najvyššom poschodí mrakodrapu. Takže k vytvoreniu stroja času nám stačí spojiť dve oblasti s odlišným tokom času.

Ako príklad si môžme zobrať fiktívnu situáciu, v ktorej je Zem v blízkosti čiernej diery, kde silná gravitácia spomaľuje tok času. Povedzme, že by sme si zosúladili hodinky v pondelok, a umiestnili ich na dve odlišné miesta. Keď by na Zemi nastal piatok, pri čiernej diere by bola stále streda. Takže ak by sme mohli okamžite cestovať zo Zeme do blízkosti čiernej diery, mohli by sme cestovať z piatku, do stredy. Otázkou zostáva, je to možné? Teoreticky áno. Podľa kvantovej teórie, štruktúra časopriestoru je spleť submikroskopických skratiek skrz priestor a čas, inak známych ako červie diery. Pár krokov v takom tunely, a boli by sme schopní sa preniesť o niekoľko svetelných rokov ďalej, na opačnú stranu galaxie, alebo niekoľko rokov do minulosti, či budúcnosti. Je možné že častice zvané neutrína už niečo takéto vykonali.

Pre nás ľudí však zostáva niekoľko praktických problémov ktoré musíme vyriešiť. Aby sme použili červiu dieru na cestovanie časom, potrebujeme prepojiť miesta a čas medzi ktorými chceme cestovať. Ďalej potrebujeme rozšíriť červie diery na makroskopickú veľkosť, a nájsť spôsob akým udržať vchod otvorený. To je dosť problém, pretože červie diery sú nestabilné a môžu sa zavrieť mrknutím oka. Na ich otvorenie potrebujeme hypotetický typ hmoty s repulzívnou gravitáciou. Nevieme, či typ hmoty s takotou silou vôbec existuje. Vieme však, že na vytvorenie takéhoto tunela o priemere asi jedného metra by sme potrebovali množstvo energie vyprodukovanej väčšinou hviezd v Mliečnej dráhe dokopy, a to za rok.
The Time Machine - H. G. Wells
Kniha, v ktorej sa údajne nachádza návod na zostrojenie stroja času:
The Time Machine - H. G. Wells.
zdroj: Wikipedia

Napriek toľkej snahe, takýto stroj času nás nikdy nevezme k dôležitým udalostiam histórie. Ak aj nájdeme červiu dieru, je to prvý moment, ku ktorému sa budú môcť cestovatelia do budúcnosti vrátiť. Takže ak si chceme spraviť dinosaurie safari, máme jedinú možnosť: nájsť stroj času zanechaný mimozemšťanmi pred 65 miliónmi rokov.

Napriek tomu by sme s týmito strojmi vedeli robiť zaujímavé veci. Akonáhle by sme ho postavili, civilizácie budúcnosti by nás mohli navštevovať. To otvára nové možnosti. Mohol by niekto z budúcnosti prísť a zabiť priameho predka, čím by znemožnil svoju existenciu? Toto je jeden z najväčších paradoxov cestovania v čase. Zdá sa, že kvantová fyzika má odpoveď.

Už roky kvantoví fyzici teleportujú častice tak, že skopírujú informácie, ktoré častica obsahuje, a tieto informácie nahradia staršiu vzdialenejšiu časticu. V januári, Seth Lloyd z MIT dokázal, že kvantové pravidlá dovoľujú takýto typ teleportácie v priestore a čase.

Experimenty s fotónmi ukázali, že pri týchto časticiach sa mechanika cestovania časom drží starého známeho zákona príčiny a následku. Fotóny boli poslané naspäť v čase a potom bol prepnutý ich polarizačný stav. Toto prepnutie spôsobilo to, že fotón nemohol cestovať ďalej v čase, no tento nový stav, nahradil ten predošlý.

Kvôli pravdepodobnosti v kvantových meraniach existuje vždy možnosť že tento proces zlyhá. Počas pokusu zistili, že ak skúsia nastaviť protón tak, aby nahradil svojho "starého otca," buď zlyhá zmena polarizácie, alebo cestovanie v čase.Je to príklad na to, čo Stephen Hawking nazýva ochrana chronológie. Napriek tomu, ako náročné je vytvoriť stroj času na báze červej diery sa zdá, že fyzikálne zákony si odhodlane udržiavajú pravidlá príčiny a následku. Brána k cestovaniu v čase však zostáva naďalej otvorená.

Renault Fluence - nový Mégane sedan..
Pri pobyte v teplom a hlavne pri práci v teplom prostredí vzniká problém, ako odstrániť nadbytočné teplo produkované pri práci,...
>Anémia z nedostatku železa sa môže objaviť aj po strate krvi, či už náhlej pri krvácaní, alebo postupne, po nejakom čase.
Nástupca legendárneho Murciélaga, Lamborghini Aventador, opätovne posunul kritéria v kategórii super športových automobilov.
Slovenská tanečnica Melánia Kasenčáková alias Lady Mel si turné, ktoré absolvovala po boku amerického rappera Kanyeho Westa, naplno užívala.
Cielená biologická liečba tohto ochorenia pôsobí na špecifickú bielkovinu, ktorá cirkuluje v krvi pacientov so systémovým lupusom.
Aneta Langerová svojim novým albumom nadväzuje na nahrávku Pár míst, v ktorej pred rokmi kládla dôraz na silu príbehov, ktoré nahrala so sláčikovým triom.
Skratka SRT pri niektorých amerických autách označuje podobný typ úprav, akými prejdú niektoré nemecké modely s označením AMG. Inak povedané – zvýšenie výkonu a upravenie jazdných vlastností tak, aby bolo možné s autom dosiahnuť maximálny športový zá