Dnes je 16. októbra 2018, meniny má a zajtra

Hubbleov teleskop objavil piaty mesiac Pluta

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 12.07.2012

Hubbleov teleskop objavil piaty mesiac Pluta
Zdroj obrázku: NASA

Americkí astronómovia objavili pomocou Hubbleovho vesmírneho ďalekohľadu piaty mesiac trpasličej planéty Pluto. Priemer mesiaca, ktorý dostal dočasný názov P5, je iba približne 10 až 25 kilometrov. Vedci predpokladajú, že jeho tvar je nepravidelný.

Astronómovia na čele s Markom Showalterom zo SETI Institute objavili nový mesiac na deviatich sériách fotografií, ktoré Hubbleov teleskop spravil koncom júna a začiatkom júla. Objav P5 by podľa nich mohol pomôcť lepšie pochopiť, ako Pluto a jeho mesiace vznikli a ako sa vyvíjajú. Tomuto cieľu pomôže aj misia sondy New Horizons, ktorú predstavitelia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vypustili v roku 2006, pričom k Plutu by mala doraziť v roku 2015.

Najväčší z piatich známych mesiacov Pluta je Cháron, ktorý bol objavený v roku 1978. Má priemer 1200 kilometrov, čo predstavuje takmer polovicu priemeru Pluta. V roku 2005 sa pomocou Hubbleovho teleskopu podarilo objaviť ďalšie dva mesiace - Nix a Hydra. Vlani v júli potom astronómovia objavili štvrtý mesiac, ktorý dostal dočasný názov P4.

Foto: Credit: NASA; ESA; M. Showalter, SETI Institute

Piatkový koncert electroswingovej legendy Parov Stelar Band v bratislavskej AEGON aréne Národného tenisového centra (NTC) sa začne už o 18.30.
Juhokórejská spoločnosť Samsung zároveň podala žalobu, v ktorej tvrdí, že nový telefón iPhone 5 amerického konkurenta Apple porušuje niektoré jej patenty
V súčasnosti už raritné DVD írskej speváčky Sinéad O´Connor, ktorá pred rokom vystupovala aj na Slovensku, prináša záznamy dvoch jej koncertov.
Rovnako ako prvý diel, ktorý získal Oskara v roku 1989, vzniklo pokračovanie Batman sa vracia pod režijnou taktovkou filmového kúzelníka Tima Burtona. A rovnako ako prvá úspešná časť je to oslňujúce dobrodružstvo, ktoré budete sledovať jedným dychom.
Jesenná novinka z dielne Sony je určená pre ľudí, ktorý si potrpia na kvalite.
Elegantne zaoblená zadná časť vozidla s prudko klesajúcou strechou neberie takmer vôbec ohľad na to koľko batožiny by sa do nej malo vmestiť.
Je poľutovaniahodné, že alkohol sa u nás v podstate neberie ako droga.
Narodeninová oslava ako má byť! Aj tak by sa dalo nazvať jedenáste vystúpenie skupiny KABÁT na 11.ročníku festivalu TOPFEST na piešťanskom letisku.