Dnes je 22. januára 2019, meniny má a zajtra

Hubbleov teleskop objavil piaty mesiac Pluta

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 12.07.2012

Hubbleov teleskop objavil piaty mesiac Pluta
Zdroj obrázku: NASA

Americkí astronómovia objavili pomocou Hubbleovho vesmírneho ďalekohľadu piaty mesiac trpasličej planéty Pluto. Priemer mesiaca, ktorý dostal dočasný názov P5, je iba približne 10 až 25 kilometrov. Vedci predpokladajú, že jeho tvar je nepravidelný.

Astronómovia na čele s Markom Showalterom zo SETI Institute objavili nový mesiac na deviatich sériách fotografií, ktoré Hubbleov teleskop spravil koncom júna a začiatkom júla. Objav P5 by podľa nich mohol pomôcť lepšie pochopiť, ako Pluto a jeho mesiace vznikli a ako sa vyvíjajú. Tomuto cieľu pomôže aj misia sondy New Horizons, ktorú predstavitelia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vypustili v roku 2006, pričom k Plutu by mala doraziť v roku 2015.

Najväčší z piatich známych mesiacov Pluta je Cháron, ktorý bol objavený v roku 1978. Má priemer 1200 kilometrov, čo predstavuje takmer polovicu priemeru Pluta. V roku 2005 sa pomocou Hubbleovho teleskopu podarilo objaviť ďalšie dva mesiace - Nix a Hydra. Vlani v júli potom astronómovia objavili štvrtý mesiac, ktorý dostal dočasný názov P4.

Foto: Credit: NASA; ESA; M. Showalter, SETI Institute

Jonas vyrastá v idylickom svete, kde existuje len šťastie. Ľudia nepoznajú utrpenie, vojny, násilie, strach ani bolesť. Základom sveta je jednotvárnosť: rovnaké domy, rovnaké oblečenie, rovnaké rodiny...
Multi-platinová kapela Red Hot Chilli Peppers sa rozhodla osláviť svoj vstup do slávnej Rock and Roll Hall of Fame and Museum vydaním nového EP We Salute You.
Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 sa po minulotýždňovom úvode sezóny 2013 presunie z austrálskeho Melbourne do Sepangu.
Kto je to Rutger Hauer? Svojim neobvyklým hereckým majstrovstvom dokázal na poli akčného žánru anticipovať dnes už osvedčený výraz chladnokrvných zabijakov.
V decembri 1915 sa narodila Edith Piaf, ktorej by kvôli prostrediu, v ktorom vyrastala, nikto nepredpovedal žiadnu slávu.
Na 14. ročníku Medzinárodného festivalu televíznych a rozhlasových programov pre národnostné menšiny tvorcovia prezentovali vyše 150 diel.
Rovnako ako pri sexe aj pri jedle platí: rozhodujúci je pôžitok.
Spoločnosť AT Computers sa stala autorizovaným distribútorom SkinZone a svoju ponuku príslušenstva rozšírila o skiny a ochranné fólie ScreenShield.