Dnes je 21. januára 2021, meniny má a zajtra

Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 08.06.2012

Použili na to vzorky krvi matky a slín otca, pričom výsledný genóm plodu sa na 98 percent zhodoval s DNA dieťaťa po narodení.
Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Americkým vedcom z University of Washington sa podarilo zo vzoriek krvi matky a slín otca sekvenovať genóm ich ešte nenarodeného dieťaťa. V čase odobratia vzoriek mal pritom plod iba 18 týždňov. Tento úspech by podľa odborníkov mohol v budúcnosti viesť k vývoju bezpečného testu na zisťovanie tisícok genetických porúch.

Vedci najprv izolovali kúsky genómu plodu, ktoré sa prirodzene nachádzajú v krvi tehotných žien. K týmto fragmentom následne pridali DNA rodičov, čím sa im podarilo vytvoriť takmer kompletný genóm plodu. Po pôrode ho potom porovnali s DNA dieťaťa, ktorú získali z pupočnej šnúry, pričom obe vzorky sa zhodovali na 98 percent. Genóm dieťaťa obsahoval 44 nových mutácií, ktoré sa nevyskytovali ani u jedného z rodičov. Vedci dokázali 39 z týchto 44 mutácií odhaliť už pri testovaní DNA 18-týždňového plodu. Skríning DNA plodu však odhalil aj ďalších 25 miliónov potenciálnych nových mutácií. "Tento výskum otvára možnosti, vďaka ktorým budeme môcť prostredníctvom jediného, neinvazívneho testu odhaliť v genóme plodu viac než 3000 génových porúch," uviedol Jay Shendure, ktorý spolu s kolegami publikoval výsledky svojho výskumu v časopise Science Translational Medicine.

Po rozmanitých úpravách Audi R8 smerujúcich k rozšíreniu kupé, nasleduje ďalší krok: nákladná úprava Lamborghini Gallardo z roku 2005.
Z krvi vzíde ďalšia krv
Epizódy tretej série budú o niekoľko minút dlhšie a finále bude trvať viac než hodinu.
Česká skupina Divokej Bill má za sebou náročné turné po slovenských mestách. Osvedčilo sa to, že hneď na začiatok padla Bratislava a potom postupne východ, stred, juh a nakoniec sever republiky.
Česká speváčka Lucie Bílá si s Jánom Berkym Mrenicom vzájomne pokrstili albumy.
Nepotrebuje na to počítačové zostavy. Stačia mu štyri gitary, jeden komplet bubnov, jedny klávesy, zohraná kapela, v ktorej má okrem iných aj dve kočky, ktoré tam nie sú na okrasu, ale preto, lebo vedia hrať a spievať.
Majster sveta z ostatných troch sezón Sebastian Vettel sa stal víťazom nedeľňajšej Veľkej ceny Malajzie.
Koncom roka prichádza do českých a slovenských kín akčný thriller o korupcii a politike Hranaři.