Dnes je 15. decembra 2019, meniny má a zajtra

Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 08.06.2012

Použili na to vzorky krvi matky a slín otca, pričom výsledný genóm plodu sa na 98 percent zhodoval s DNA dieťaťa po narodení.
Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Americkým vedcom z University of Washington sa podarilo zo vzoriek krvi matky a slín otca sekvenovať genóm ich ešte nenarodeného dieťaťa. V čase odobratia vzoriek mal pritom plod iba 18 týždňov. Tento úspech by podľa odborníkov mohol v budúcnosti viesť k vývoju bezpečného testu na zisťovanie tisícok genetických porúch.

Vedci najprv izolovali kúsky genómu plodu, ktoré sa prirodzene nachádzajú v krvi tehotných žien. K týmto fragmentom následne pridali DNA rodičov, čím sa im podarilo vytvoriť takmer kompletný genóm plodu. Po pôrode ho potom porovnali s DNA dieťaťa, ktorú získali z pupočnej šnúry, pričom obe vzorky sa zhodovali na 98 percent. Genóm dieťaťa obsahoval 44 nových mutácií, ktoré sa nevyskytovali ani u jedného z rodičov. Vedci dokázali 39 z týchto 44 mutácií odhaliť už pri testovaní DNA 18-týždňového plodu. Skríning DNA plodu však odhalil aj ďalších 25 miliónov potenciálnych nových mutácií. "Tento výskum otvára možnosti, vďaka ktorým budeme môcť prostredníctvom jediného, neinvazívneho testu odhaliť v genóme plodu viac než 3000 génových porúch," uviedol Jay Shendure, ktorý spolu s kolegami publikoval výsledky svojho výskumu v časopise Science Translational Medicine.

Štvorčlenná partia z Londýna by v slovenskej metropole nemala vynechať single Feel Good, Sunlight, To The Stars a Show Me a Sign.
Medzi hlavné zásady patrí vyhýbanie sa pohybu na priamom slnku, dodržiavanie pitného režimu, nosenie vzdušné oblečenia a tiež si treba dávať pozor na veľké teplotné rozdiely.
Policajti skontrolovali aj 7 946 vodičov nákladných vozidiel. Takmer tisícka nedodržala predpisy, 24 zakázali ďalšiu jazdu
Včera sa otvorili brány 4. ročníka medzinárodného festivalu animovaného filmu Fest Anča.
Uznávaný český spevák a hudobník Dan Bárta vydáva po piatich rokoch nový album. Spolu so špičkovými hudobníkmi zo skupiny Illustratosphere vznikla novinka s názvom MARATÓNIKA!
6. princíp vynúteného tréningu
Red Hot Chili Peppers vydá očakávaný, nový štúdiový album koncom augusta. V jednom z posledných rozhovor to uviedol bubeník Chad Smith.
Festival BeeFree, ktorý je najväčšou tanečnou akciou na Slovensku, sa aj tento rok uskutoční v bratislavskom Čunove.