Dnes je 18. apríla 2021, meniny má a zajtra

Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 08.06.2012

Použili na to vzorky krvi matky a slín otca, pričom výsledný genóm plodu sa na 98 percent zhodoval s DNA dieťaťa po narodení.
Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Americkým vedcom z University of Washington sa podarilo zo vzoriek krvi matky a slín otca sekvenovať genóm ich ešte nenarodeného dieťaťa. V čase odobratia vzoriek mal pritom plod iba 18 týždňov. Tento úspech by podľa odborníkov mohol v budúcnosti viesť k vývoju bezpečného testu na zisťovanie tisícok genetických porúch.

Vedci najprv izolovali kúsky genómu plodu, ktoré sa prirodzene nachádzajú v krvi tehotných žien. K týmto fragmentom následne pridali DNA rodičov, čím sa im podarilo vytvoriť takmer kompletný genóm plodu. Po pôrode ho potom porovnali s DNA dieťaťa, ktorú získali z pupočnej šnúry, pričom obe vzorky sa zhodovali na 98 percent. Genóm dieťaťa obsahoval 44 nových mutácií, ktoré sa nevyskytovali ani u jedného z rodičov. Vedci dokázali 39 z týchto 44 mutácií odhaliť už pri testovaní DNA 18-týždňového plodu. Skríning DNA plodu však odhalil aj ďalších 25 miliónov potenciálnych nových mutácií. "Tento výskum otvára možnosti, vďaka ktorým budeme môcť prostredníctvom jediného, neinvazívneho testu odhaliť v genóme plodu viac než 3000 génových porúch," uviedol Jay Shendure, ktorý spolu s kolegami publikoval výsledky svojho výskumu v časopise Science Translational Medicine.

Hoci Fiat Panda Bigfoot je reklamným vozidlom, je schopné jazdy.
Kolia žije v malom meste blízko Barentsovho mora na severe Ruska. Hneď vedľa domu, kde žije so svojou mladou ženou Lily a synom z prvého manželstva, má vlastnú autoopravovňu.
Dieter Zetsche: "Obom našim pilotom, Schumacherovi a Nicovi Rosbergovi, sme v uplynulých troch rokoch nedokázali postaviť auto, na ktorom by mohli vyhrávať"
Nadšenci postavili Renault, ktorý má jazdiť 280 km/h
Celá rada vedcov považuje poznanie významu nápojov pre výkon športovca za najväčší objav vo výžive športovca v posledných rokoch.
Bývalý svetový šampión verzie WBF a majster Európy WBO prevedie na festivale základy boxu a absolvuje exhibičné zápasy na tri kolá s pozvanými hosťami.
Vstupenky na podujatie sa už predávajú v sieti Ticketportal za 20 eur.
Švédske duo Roxette vydalo album Charm School.