Dnes je 12. júla 2020, meniny má a zajtra

Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 08.06.2012

Použili na to vzorky krvi matky a slín otca, pričom výsledný genóm plodu sa na 98 percent zhodoval s DNA dieťaťa po narodení.
Vedci rozlúštili genóm 18-týždňového ľudského plodu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Americkým vedcom z University of Washington sa podarilo zo vzoriek krvi matky a slín otca sekvenovať genóm ich ešte nenarodeného dieťaťa. V čase odobratia vzoriek mal pritom plod iba 18 týždňov. Tento úspech by podľa odborníkov mohol v budúcnosti viesť k vývoju bezpečného testu na zisťovanie tisícok genetických porúch.

Vedci najprv izolovali kúsky genómu plodu, ktoré sa prirodzene nachádzajú v krvi tehotných žien. K týmto fragmentom následne pridali DNA rodičov, čím sa im podarilo vytvoriť takmer kompletný genóm plodu. Po pôrode ho potom porovnali s DNA dieťaťa, ktorú získali z pupočnej šnúry, pričom obe vzorky sa zhodovali na 98 percent. Genóm dieťaťa obsahoval 44 nových mutácií, ktoré sa nevyskytovali ani u jedného z rodičov. Vedci dokázali 39 z týchto 44 mutácií odhaliť už pri testovaní DNA 18-týždňového plodu. Skríning DNA plodu však odhalil aj ďalších 25 miliónov potenciálnych nových mutácií. "Tento výskum otvára možnosti, vďaka ktorým budeme môcť prostredníctvom jediného, neinvazívneho testu odhaliť v genóme plodu viac než 3000 génových porúch," uviedol Jay Shendure, ktorý spolu s kolegami publikoval výsledky svojho výskumu v časopise Science Translational Medicine.

Vyzerá to tak, že medzi malými a kompaktnými sedanmi začínajú duť nové vetry...
Edícia Opus 100 sa prehupla do svojej druhej polovice a tá štartuje troma albumami populárnej hudby.
V každom vzťahu sa objaví kríza, ktorá sa zdá byť spočiatku riešiteľná, ale vôbec to tak nemusí byť. Ak aj vy takouto krízou prechádzate práve teraz, naše rady vám pomôžu vrátiť všetko do normálu a užívať si partnerský život.
Legendárny gitarista kapely Queen Brian May a Kerry Ellis sa predstavia 9. marca 2016 v Bratislave.
Nová kamera Sony Action Cam prináša ešte lepší obraz a uľahčuje ovládanie pomocou diaľkového ovládania pripomínajúceho hodinky.
Firma Volkswagen už totiž smeruje k dosiahnutiu dlhodobého cieľa v oblasti predaja svojich automobilov.
“The best Seat ever“
Alfa Romeo ponúka MiTo prichádza s tromi novými balíkmi výbav.