Dnes je 18. júna 2018, meniny má a zajtra

Vedci objavili novú účinnú ochranu pred komármi

Zdroj: SITA, redaktor: redakcia , pridané: 18.09.2013

Zmes látok zabraňuje komárom cítiť pach ľudskej pokožky, podľa ktorého si vyberajú obete.
Vedci objavili novú účinnú ochranu pred komármi
Zdroj obrázku: SXC/free

Americkí vedci vytvorili zmes látok, ktorá môže byť novou účinnou ochranou pred uštipnutiami komárov. Látky, ktoré sú veľmi podobné tým, čo sa nachádzajú v malom množstve aj v pokožke, totiž ľudí pred týmto hmyzom "zneviditeľňujú". Komáre tak vďaka zmesi nemôžu cítiť pach ľudskej pokožky, podľa ktorého si vyberajú obete.

Vedci v rámci výskumu spravili aj experiment, pri ktorom vsunuli ruky do priestoru plného komárov a vypustili zmes. Komáre ich následne úplne ignorovali. Podľa vedúceho výskumu Ulricha Berniera by mohla táto zmes obmedziť šírenie smrteľných chorôb. Komáre totiž prenášajú napríklad maláriu, ktorej v roku 2010 podľahlo až 660-tisíc ľudí. "Repelenty boli hlavnou prevenciou pred uštipnutiami komárov, ale my sme vyskúšali iný prístup prostredníctvom látok, ktoré obmedzia čuch komárov. Keď komár nebude cítiť, že je večera na stole, zbavíme sa bzučania a uštipnutí," vysvetlil Bernier.

Už dlhšie je známe, že niektorí ľudia sú pre komáre atraktívnejšie ciele, než tí ostatní. Môžu za to látky, ktoré sa prirodzene vylučujú z pokožky a dokážu pred komármi maskovať ľudský pach. Vedcom sa ich podarilo napodobniť prostredníctvom zmesi obsahujúcej napríklad látky homopiperazín a 1-metylpiperazín. Tie by sa podľa Berniera mohli stať súčasťou mnohých kozmetických výrobkov.

Microsoft musí stiahnuť niektoré svoje produkty z Nemeckého trhu. Sú medzi nimi aj Windows 7 a hracia konzola Xbox.
Literárny fond udelil ceny za vedeckú a odbornú literatúru, prémie vyhlásil za vedeckú a odbornú literatúru a za výnimočný vedecký ohlas na jedno dielo.
Zimný Uprising navštívi jedna z najpopulárnejších reggae speváčok.
Land Rover predvedie otvorenú verziu Evoque
Film Conrol je zásadný debut režiséra Antona Corbina – svetoznámeho fotografa a vyhľadávaného tvorcu prestížnych hudobných videoklipov.
Slnečné lúče, veterné počasie, poletujúce nečistoty ovzdušia, peľové zrniečka, sú len zlomkom nástrah, ktoré na oči dennodenne číhajú.
Známy herec a zabávač bude prvý, kto si z prenosu odnesie cenu za pôsobenie v komediálnom žánri.
Výkon a luxus na najvyššej úrovní