Dnes je 20. septembra 2017, meniny má a zajtra

Schrödingerova mačka – živá a mŕtva zároveň

Zdroj: © Server.sk, redaktor: iva, pridané: 11.02.2013

Schrödingerova mačka je pojem, ktorý môžeme počuť v mnohých filmoch, seriáloch, môžeme o nej čítať v časopisoch. Mnohí o ňom nevieme nič, a predsa na nám vrýva do podvedomia.
Schrödingerova mačka – živá a mŕtva zároveň
Zdroj obrázku: StockFreeImages

Zjednodušene povedané, ide o princíp superpozície vo fyzike. Zatvorená mačka do škatule s rádioaktívnym jadrom, ktoré sa o hodinu s pravdepodobnosťou 50% rozpadne, aktivuje smrtiaci mechanizmus a mačku zabije. Z hľadiska kvantovej mechaniky je mačka po hodine živá i mŕtva zároveň. Schrödingerova mačka je pomenovanie pre niečo čo zároveň je a nie je. Kvantový svet je neuchopiteľný. Ani po sveteľných rokoch blúdenia nenájdete pevnú pôdu pod nohami. Otvára mnohé možnosti.

Alexander Schrödinger – otec kvantovej mechaniky

Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger (1887-1961) bol rakúsky fyzik a teoretický biológ. Od vzniku jeho rovnice už človek dokázal mnohé pokroky, objavili sme jadrové štiepenie, lietame do vesmíru. Schrödingera budeme navždy považovať za otca kvantovej mechaniky. V roku 1933 dostal Nobelovu cenu za Schrödingerovu rovnicu.
Erwin Schrödinger
Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger (1887-1961)
zdroj: Internet

Aj napriek rokom, ktoré uplynuli od vynájdenia jeho rovnice, stále je platná a nič ju nevyvrátilo. Nie je možné presne dešifrovať odkiaľ sa rovnica vzala. Nie je možné odvodiť ju z ničoho doposiaľ známeho. Zrodila sa v Schrödingerovej mysli. Newtom uhádol zákony klasickej fyziky a tak on uhádol zákon opisujúci pohyb objektov na úrovni atómu a nižšie. Na niektoré otázky nikdy nenájdeme odpoveď a dôvody vzniku. Jednoducho prišli ako vnuknutie.

Hypotéza paralelných vesmírov bola navrhnutá, aby sa vyriešili isté paradoxy, ktoré vzišli z kvantovej fyziky. Táto interpretácia sa nepáčila mnohým fyzikom vrátane Alberta Einsteina.

Rakúsky fyzik preto poukázal na príklad: „Predstavte si, že by sa zatvorila mačka do škatule s fľaštičkou kyanidu. Nad fľaštičkou je kladivo a jeho pád je vyvolaný rozpadom rádioaktívnej hmoty. Len čo sa rozpadne prvý atóm, kladivo spadne, rozbije fľaštičku a uvoľní sa jed. Následne zomiera mačka.“

Nie je na tom nič zvláštne, ide o prirodzenú reakciu. Komplikácie prichádzajú až za predpokladu, že by sme otvorili škatuľu. Podľa zákonov kvantovej fyziky sa nedá presne stanoviť, kedy nastane rádioaktívny rozpad. Môžeme len predpokladať. Ak sa však nepozrieme do škatule, schopnosť predpovedať klesá. Ak budeme tvrdiť, že mačka ešte žije, budeme mať šancu jeden ku dvom. Vo vnútri škatule nastáva zmes kvantových realít – 50% živej mačky a 50% mŕtvej.

Americký fyzik Hugh Everett sa odvolal na teóriu “paralelných vesmírov”. Podľa nej by sa mal vesmír vo chvíli rozpadu rozdeliť na dvoje. Vznikli by dve rozdielne skutočnosti. V prvom vesmíre by mačka žila a v druhom nie. Obidva vesmíry by boli reálne, iba by sa rozdvojili, aby sa nikdy nestretli. Takto môžeme predpokladať aj existenciu nám nedostupných vesmírov. Kvantové hľadisko umožňuje koexistenciu takýchto vesmírov. Aj predpokladané mačky patria do dvoch možných úplne odlišných svetov.

Treba podotknúť, že pán Schrödinger sa venoval myšlienkový experimentom. Podľa oficiálnych záznamov sa nikdy nič žiadnej mačke nestalo.

Podľa jednej z teórií je vesmír donútený rozdeliť sa na dve identické verzie seba samého. Vývoj týchto dvoch svetov by sa postupne diferencoval a navzájom by si boli cudzie. Predstava existencie paralelných vesmírov nám dovoľuje predpokladať, že sa reálne stane nielen všetko, čo je možné, ale aj čo je predstaviteľné.

Podľa mnohých fyzikov sú tieto teórie nereálne. Napríklad Jean Gitton tvrdí, že paralelné vesmíry, alternatívne reality neexistujú. Sú iba virtuálne reality, možné odbočenia.

Foto: © Sazonov | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos

Vývoj, poskytovanie softvéru a služieb pre spra...
Slovenský portál, ktorý sa venuje zobrazovaniu ...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Ide o nenáročnú prácu pri obsluhe lisovacieho s...
Kúpele Luhačovice, a. s., sú atraktívnym zamest...
Hľadáme do novootvoreneho Hotela v Senci manažé...

Na predaj byt, 4 a viac izieb, rozloha 86 m2
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 833 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 66 m2, balkón, l...

Cenu mesta Prešov mu počas koncertu na Dobrom festivale odovzdal prešovský primátor Pavel Hagyari.
Kvasené orechy (angl. nut cheese, cultured nuts) sa zaraďujú k najhodnotnejším potravinám. Vynikajú svojou špecifickou chuťou a výnimočnými vlastnosťami.
Chlapčenská skupina One Direction prichádza so svojim štvrtým album nazvaným „nápadito“ Four.
Videoklip, v ktorom sa 26-ročný LaBeouf ukazuje aj nahý, je súčasťou série Mystery Film Experiment.
Na veľtrhu IFA 2011 v Berlíne spoločnosť Samsung predstavila špičkový výkonný notebook s procesorom Intel i7 Quad Core s tenkým hliníkovým telom.
Drak sa vracia režiséra Eduarda Grečnera je svojrázna adaptácia slávnej novely Dobroslava Chrobáka s rovnomenným názvom.
Hoci je Peter Lipazaškatuľkovaný ako džezový spevák, album 68 je nádhernou ukážkou jeho multižánrovosti, kedy v nových skladbách možno nájsť nielen džez a blues, ale tiež pop, či nové elektronické prvky.
Starosta Bloomberg v piatok povedal, že v prevádzke je už viac než 85 percent čerpacích staníc v meste.