Dnes je 25. októbra 2020, meniny má a zajtra

O slovenského vedca sa zaujímajú Japonci

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 14.06.2012

Martin Hajduch z Ústavu genetiky a biotechnológií rastlín SAV v Nitre robí už niekoľko rokov výskum v zamorenej oblasti Černobyľu
O slovenského vedca sa zaujímajú Japonci

O výskum slovenského vedca Martina Hajducha sa od jadrovej katastrofy v elektrárni vo Fukušime začalo zaujímať aj Japonsko. Hajduch z Ústavu genetiky a biotechnológií rastlín SAV v Nitre robí už niekoľko rokov výskum v zamorenej oblasti Černobyľu na Ukrajine. Spolu s ukrajinskými partnermi skúma, ako vplýva rádioaktivita na rast poľnohospodárskych plodín. Jeho výskum už obletel celý svet, písali o ňom médiá ako New York Times, BBC, prestížne vedecké časopisy Science a New Scientist a tiež časopis NASA.

Od havárie vo Fukušime sa o výskum zaujímajú aj japonskí novinári a farmári. Hajducha sa pýtajú najmä na to, či sa budú dať zamorené oblasti v budúcnosti využiť na pestovanie plodín. Jeho odpoveď je jednoznačná: dá sa to, no plodiny z rádioaktívnej pôdy nikdy nebudú vhodné na konzumáciu. Skúma však aj možnosť využitia rádioaktívnych oblastí na pestovanie takých rastlín, ktoré sa dajú využiť na technické účely. „Napríklad z ľanu a repky olejnej sa dá získať olej. Ten sám o sebe nie je rádioaktívny, dá sa použiť na výrobu y. Teraz chceme ešte bližšie preskúmať, či je takýto olej naozaj vhodný a či nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo. Takýto výskum zatiaľ nikto nerobil,“ povedal pre agentúru SITA Hajduch. Podotkol, že Japonsko je husto obývaná krajina, ktorá má veľmi málo poľnohospodárskej plochy, preto sa jej takéto využitie určite zíde. Hajduch by chcel svoj výskum z Černobyľu rozšíriť aj na Fukušimu.

V Černobyle sú súčasťou výskumu dve políčka - jedno sa nachádza priamo v rádioaktívnej zóne len päť kilometrov od jadrovej elektrárne, druhé je kontrolné políčko v dekontaminovanej zóne. Vedci porovnávajú rastliny z týchto dvoch políčok, sledujú ich reprodukciu a ako sa zmenili proteíny u rastlín v rádioaktívnej oblasti. Používajú na to modernú a sofistikovanú metodiku, ktorá sa volá proteomika. V kontaminovanej zóne, kde je rádioaktivita asi 20-krát vyššia, sú rastliny menšie, majú menej semiačok, rozdiel je aj v proteínoch. Zaujímavé je, že postupne sa vedia rádioaktívnej pôde prispôsobiť, a to každou generáciou viac a viac. „Keď idete do Černobyľu teraz, dvadsať rokov po havárii, tak by ste nezbadali, že ste na území, ktoré bolo dejiskom veľkej jadrovej katastrofy,“ hovorí Hajduch. Výskum jednoznačne ukázal, že rastliny majú schopnosť adaptovať sa na rádioaktivitu. „My zisťujeme ako. Keď niečo vyskúmame na rastlinách, možno budeme vedieť v budúcnosti aj ľuďom pomôcť znížiť dôsledky takýchto katastrof, ale to je zatiaľ sci-fi,“ dodal Hajduch.

Výskum môže teoreticky tiež prispieť k zmierneniu následkov teroristických činov súvisiacich s jadrom. Niekedy v budúcnosti by mohol byť osožný aj pri dlhých letoch do vesmíru, kde je vesmírna rádioaktivita. Kozmonauti si nebudú môcť zobrať so sebou toľko potravín, ktoré by im vydržali počas niekoľkoročnej misii, a budú si musieť niečo sami dopestovať. Časopis NASA sa zaoberal aj ďalším sci-fi aspektom výskumu - dal by sa využiť, ak by sa ľudstvo rozhodlo kolonizovať Mars.

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8) padla dohoda o potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.
HP uvádza prvú mobilnú multifunkčnú tlačiareň na svete
Spomedzi desiatich finalistov vo folklórnej šou Zem spieva získali celkové víťazstvo.
Nikomu sa nedá veriť, všetkých treba nenávidieť.
Arnold definitívne vymenil guvernérsku stoličku za šerifskú „placku“ v zapadákove pri mexických hraniciach.
Sting, ktorý oslávil už štvrťstoročie sólovej kariéry, sa pri príležitosti osláv pripomenul aj výberom svojich najväčších hitov.
Energický, osobitý a veľmi atraktívny
Switzer Performance predstavil tuningový paket pre luxusný športový sedan Porsche Panamera Turbo.