Dnes je 18. júla 2019, meniny má a zajtra

Najstaršia rakovina prežíva už 11-tisíc rokov

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 27.01.2014

Pôvodne sa objavila u pravekého psa príbuzného dnešnému sibírskemu huskymu a prenášala sa rozmnožovaním.
Najstaršia rakovina prežíva už 11-tisíc rokov

Najstarší známy druh dodnes prežívajúcej rakoviny sa objavil pred 11-tisíc rokmi u psa a prenášal sa rozmnožovaním. Informoval o tom tím vedcov z britského výskumného inštitútu Wellcome Trust Sanger, ktorým sa podarilo rozlúštiť DNA tejto rakoviny a určiť, že jej prvým nositeľom bol praveký príbuzný sibírskeho huskyho.

Pes bol údajne strednej veľkosti s krátkou rovnou a hnedo-čiernou srsťou. "Nevieme, prečo práve u tohto jedinca vznikla prenosná rakovina. Je však fascinujúce pozrieť sa späť v čase a zrekonštruovať identitu pravekého psa, ktorého genóm žije dodnes v bunkách tejto rakoviny," vysvetlila vedúca výskumu Elizabeth Murchison.

Typ rakoviny, ktorý vedci skúmali, je mimoriadne vzácny, pretože ide len o jeden z dvoch prenosných druhov, pričom sa oba vyskytujú u zvierat. Ten prvý je práve spomínaná pohlavne prenosná rakovina u psov, pri ktorej sa tvoria nádory na rozmnožovacích orgánoch. Pôvodne vznikla v izolovanej populácii, no pred 500 rokmi sa rozšírila zrejme vďaka moreplavbe. Ďalším prenosným druhom je rakovina tváre, ktorá sa prenáša uhryznutím medzi diablami tasmánskymi (Sarcophilus harrisii). "Genóm prenosnej psej rakoviny nám pomôže porozumieť procesom, vďaka ktorým sa rakovina stáva prenosnou," vysvetlil Mike Stratton, riaditeľ spomínaného inštitútu Wellcome Trust Sanger.

ThinkPad X1 je určený pre používateľov, ktorí chcú mať všetky výhody mobilného pracovného notebooku bez obetovania funkčnosti.
Zvýšená citlivosť zubov postihuje asi 40 percent dospelých ľudí na svete. Najvyššia citlivosť zubov je vo veku od 25-30 rokov.
Japonské pankerky Shonen Knife, ktoré boli vzorom Nirvany a múzami Kurta Cobaina, americký zasnený indie-pop v podaní Au Revoir Simone a britské dubstepové ikony Submotion Orchestra.
U 21-ročnej speváčky sa prejavila silná alergická reakcia na antibiotiká.
Päťdverové Audi A3 Sportback prináša do svojho segmentu noblesnú výbavu a jemné detaily.
Americká technologická spoločnosť Apple Inc žaluje juhokórejského konkurenta Samsung Electronics v Japonsku.
„Čokoľvek spadne z neba, môžete si to nechať,“ tak znie nepísaný zákon kazašských stepí. Zákon náruživo dodržiavajú obyvatelia malej dediny a zbierajú vesmírnej trosky.
31-ročná hviezda sa predstaví 19. apríla na bratislavskom Zimnom štadióne Ondreja Nepelu.