Dnes je 25. februára 2021, meniny má a zajtra

Najstaršia rakovina prežíva už 11-tisíc rokov

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 27.01.2014

Pôvodne sa objavila u pravekého psa príbuzného dnešnému sibírskemu huskymu a prenášala sa rozmnožovaním.
Najstaršia rakovina prežíva už 11-tisíc rokov

Najstarší známy druh dodnes prežívajúcej rakoviny sa objavil pred 11-tisíc rokmi u psa a prenášal sa rozmnožovaním. Informoval o tom tím vedcov z britského výskumného inštitútu Wellcome Trust Sanger, ktorým sa podarilo rozlúštiť DNA tejto rakoviny a určiť, že jej prvým nositeľom bol praveký príbuzný sibírskeho huskyho.

Pes bol údajne strednej veľkosti s krátkou rovnou a hnedo-čiernou srsťou. "Nevieme, prečo práve u tohto jedinca vznikla prenosná rakovina. Je však fascinujúce pozrieť sa späť v čase a zrekonštruovať identitu pravekého psa, ktorého genóm žije dodnes v bunkách tejto rakoviny," vysvetlila vedúca výskumu Elizabeth Murchison.

Typ rakoviny, ktorý vedci skúmali, je mimoriadne vzácny, pretože ide len o jeden z dvoch prenosných druhov, pričom sa oba vyskytujú u zvierat. Ten prvý je práve spomínaná pohlavne prenosná rakovina u psov, pri ktorej sa tvoria nádory na rozmnožovacích orgánoch. Pôvodne vznikla v izolovanej populácii, no pred 500 rokmi sa rozšírila zrejme vďaka moreplavbe. Ďalším prenosným druhom je rakovina tváre, ktorá sa prenáša uhryznutím medzi diablami tasmánskymi (Sarcophilus harrisii). "Genóm prenosnej psej rakoviny nám pomôže porozumieť procesom, vďaka ktorým sa rakovina stáva prenosnou," vysvetlil Mike Stratton, riaditeľ spomínaného inštitútu Wellcome Trust Sanger.

Ako jednotka na trhu vo svojom obore vám ponúka...
Veslárske a lyžiarske trenažéry Concept2. Najkv...

220.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 20 m2
Na predaj byt, 2 izby, rozloha 60 m2, balkón, l...
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 48 m2

Slovensko chce zlepšiť zdravotnú starostlivosť o pacientov so zriedkavými chorobami.
Nové Audi RS6 po výkonovej kúre O.CT Tuning
Najnovšia akcia Jamesa Bonda má názov Skyfall a je to v poradí už 23-tí film najdlhšie trvajúcej série na strieborných plátnach.
Dôsledne uplatnenie princípu ľahkej stavby k 50. jubileu
Najúspešnejší český muzikál posledných rokov Děti ráje už očaril divákov v Bratislave a teraz poteší aj fanúšikov na východe Slovenska.
Psychiatri vyzývajú ľudí, aby sa nebáli vyhľadať ich pomoc, ak to potrebujú.
Niekoľko mesiacov po DVD zbierke videoklipov In View – The Best Of R.E.M. 1988-2003 zachytávajúcej pätnásť predošlých rokov R.E.M. u Warnerov, prichádza trojica vedená Michaelom Stipom s novým živým dévédéčkom, ktoré rozhodne poteší všetkých priazniv