Dnes je 21. septembra 2017, meniny má a zajtra

Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 28.01.2014

Podľa vedcov má každá choroba istý zápach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý.
Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free

Švédski vedci z Karolínskeho inštitútu tvrdia, že každá choroba má špecifický pach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý. Umožňuje to vraj imunitný systém, ktorý sa v prípade, ak niekto zápasí s chorobou, správa aktívnejšie. Podľa vedcov cítiť napríklad skrofulózu, teda tuberkulózu krčných lymfatických uzlín, po skazenom pive a z dychu ľudí s cukrovkou zase občas cítiť acetón. Štúdiu, v ktorej popísali tieto poznatky, publikovali vo vedeckom časopise Psychological Science.

Tím vedcov na čele s Matsom J. Olssonom vybral do výskumu osem zdravých účastníkov. Tým injekčne podali formu lipopolysacharidu (takzvaného LPS toxínu, na ktorý organizmus reaguje silnou imunitnou reakciou, pozn. SITA) alebo soľný roztok a obliekli ich do tričiek, ktoré mali na sebe štyri hodiny, čím do seba absorbovali molekuly potu. Tričká následne dali očuchať ďalším 40 ľuďom zapojeným do pokusu. Účastníci, ktorí ovoniavali tričká, zhodne uviedli, že oblečenie ľudí, ktorým podali LPS, páchlo intenzívnejšie, nepríjemne a nezdravšie v porovnaní s tričkami ľudí, ktorým dali soľný roztok.

Počas pokusu sa tiež ukázalo, že pot účastníkov, ktorých imunitný systém zareagoval prudšie, zapáchal nepríjemnejšie ako pot ostatných. Olsson preto tvrdí, že schopnosť rozpoznať tieto pachy znamená, že ľudský organizmus vie v kritickej situácii rozpoznať potenciálne nebezpečné ochorenia. "Otázka, ktorú sme si v tejto štúdii položili, znela, či takéto prispôsobenie sa môže existovať aj v raných štádiách choroby a či by sa tak mohli odhaliť biologické stopy choroby. Čo je zaujímavé, pomocou chemickej analýzy nenašli vedci žiaden rozdiel v celkovom množstve zložiek pachov u skupiny, ktorej podali LPS a u kontrolnej skupiny. Z toho vyplýva, že preukázateľné rozdiely v zložení sa museli nachádzať v samotných zlúčeninách," uviedol Olsson.

Informácie pochádzajú z webstránky www.independent.co.uk.

Hydroizolácie striech, základov stavieb, fóliam...
Doplnky výživy pre športovcov, najlepší protein...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Ponúkame prácu pre šikovných a spoľahlivých ľud...
Hľadáme partiu stolárov
Prijmem čašníka/čašníčku do Bistra na sídlisku ...

Na predaj byt, 2 izby, rozloha 52 m2
Na predaj byt, 4 a viac izieb, rozloha 188 m2, ...
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 69 m2

Pri príležitosti tohtoročného ženevského autosalónu (04. – 15.03.2014) predstavila francúzska automobilka Citroën typ C5 CrossTourer, ktorý označuje ako Citroën C5 pre všetky cesty.
Epizódy tretej série budú o niekoľko minút dlhšie a finále bude trvať viac než hodinu.
Ich radové albumy zakaždým prekvapia, ich koncerty sú plné pozitívnej energie a keď sa sporadicky objaví správa o tom, že kapela práve vydáva koncertnú nahrávku, je tu takmer stopercentná istota, že to bude excelentný zážitok.
Táto rastlina je vhodná predovšetkým pre nervovú sústavu. Odkedy sa na stredozemnom pobreží južnej Európy ...
Srvátka a kreatín podporujú rast svalov
Slávny český trampský spevák Wabi Daněk mieri do Bratislavy! Folková legenda spolu s kapelou Ďáblovo stádo predstavia už 11. marca v Ateliéri Babylon nový album.
Vystrašená krajina potrebuje pravého vodcu. Vystrašený človek potrebuje pravého priateľa... Prichádza jedna z najočakávanejších premiér roka..
Rekapitulácia úspechov z prvých dvoch sólových albumov Petra Kotvalda, doplnená o single a rarity.