Dnes je 19. júna 2018, meniny má a zajtra

Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 28.01.2014

Podľa vedcov má každá choroba istý zápach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý.
Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free

Švédski vedci z Karolínskeho inštitútu tvrdia, že každá choroba má špecifický pach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý. Umožňuje to vraj imunitný systém, ktorý sa v prípade, ak niekto zápasí s chorobou, správa aktívnejšie. Podľa vedcov cítiť napríklad skrofulózu, teda tuberkulózu krčných lymfatických uzlín, po skazenom pive a z dychu ľudí s cukrovkou zase občas cítiť acetón. Štúdiu, v ktorej popísali tieto poznatky, publikovali vo vedeckom časopise Psychological Science.

Tím vedcov na čele s Matsom J. Olssonom vybral do výskumu osem zdravých účastníkov. Tým injekčne podali formu lipopolysacharidu (takzvaného LPS toxínu, na ktorý organizmus reaguje silnou imunitnou reakciou, pozn. SITA) alebo soľný roztok a obliekli ich do tričiek, ktoré mali na sebe štyri hodiny, čím do seba absorbovali molekuly potu. Tričká následne dali očuchať ďalším 40 ľuďom zapojeným do pokusu. Účastníci, ktorí ovoniavali tričká, zhodne uviedli, že oblečenie ľudí, ktorým podali LPS, páchlo intenzívnejšie, nepríjemne a nezdravšie v porovnaní s tričkami ľudí, ktorým dali soľný roztok.

Počas pokusu sa tiež ukázalo, že pot účastníkov, ktorých imunitný systém zareagoval prudšie, zapáchal nepríjemnejšie ako pot ostatných. Olsson preto tvrdí, že schopnosť rozpoznať tieto pachy znamená, že ľudský organizmus vie v kritickej situácii rozpoznať potenciálne nebezpečné ochorenia. "Otázka, ktorú sme si v tejto štúdii položili, znela, či takéto prispôsobenie sa môže existovať aj v raných štádiách choroby a či by sa tak mohli odhaliť biologické stopy choroby. Čo je zaujímavé, pomocou chemickej analýzy nenašli vedci žiaden rozdiel v celkovom množstve zložiek pachov u skupiny, ktorej podali LPS a u kontrolnej skupiny. Z toho vyplýva, že preukázateľné rozdiely v zložení sa museli nachádzať v samotných zlúčeninách," uviedol Olsson.

Informácie pochádzajú z webstránky www.independent.co.uk.

Ak sa potvrdia neoficiálne správy, Piráti Karibiku 4 bude iba ôsmim filmom v histórii, ktorému sa podarilo pokoriť v tržbách hranicu jednej miliardy amerických dolárov
Music.server.sk ti prináša jedinečnú príležitosť vidieť Luciu Šoralovú naživo v meste, ktoré si vyberieš. Vyhraj 2 lístky!
Platforma VIERA Connect sa otvára nezávislým vývojárom a multimediálnym tvorcom.
Okrem divadelných dosiek Dóczy účinkoval vo viacerých filmoch, televíznych filmoch, inscenáciách a zábavných programoch.
Dvadsaťčlenná porota bude vyberať najkrajšie knihy Slovenska 2012.
Najnovší titul Činohry Slovenského národného divadla rozpráva príbeh o sile žiť, snoch, slobode i láske.
Máte chuť na trochu depresie, či dokonca strachu?
Speváčka Kristína má nový videoklip! Obrazovú podobu dostala úplne nová skladba Jabĺčko.