Dnes je 15. decembra 2018, meniny má a zajtra

Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 28.01.2014

Podľa vedcov má každá choroba istý zápach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý.
Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free

Švédski vedci z Karolínskeho inštitútu tvrdia, že každá choroba má špecifický pach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý. Umožňuje to vraj imunitný systém, ktorý sa v prípade, ak niekto zápasí s chorobou, správa aktívnejšie. Podľa vedcov cítiť napríklad skrofulózu, teda tuberkulózu krčných lymfatických uzlín, po skazenom pive a z dychu ľudí s cukrovkou zase občas cítiť acetón. Štúdiu, v ktorej popísali tieto poznatky, publikovali vo vedeckom časopise Psychological Science.

Tím vedcov na čele s Matsom J. Olssonom vybral do výskumu osem zdravých účastníkov. Tým injekčne podali formu lipopolysacharidu (takzvaného LPS toxínu, na ktorý organizmus reaguje silnou imunitnou reakciou, pozn. SITA) alebo soľný roztok a obliekli ich do tričiek, ktoré mali na sebe štyri hodiny, čím do seba absorbovali molekuly potu. Tričká následne dali očuchať ďalším 40 ľuďom zapojeným do pokusu. Účastníci, ktorí ovoniavali tričká, zhodne uviedli, že oblečenie ľudí, ktorým podali LPS, páchlo intenzívnejšie, nepríjemne a nezdravšie v porovnaní s tričkami ľudí, ktorým dali soľný roztok.

Počas pokusu sa tiež ukázalo, že pot účastníkov, ktorých imunitný systém zareagoval prudšie, zapáchal nepríjemnejšie ako pot ostatných. Olsson preto tvrdí, že schopnosť rozpoznať tieto pachy znamená, že ľudský organizmus vie v kritickej situácii rozpoznať potenciálne nebezpečné ochorenia. "Otázka, ktorú sme si v tejto štúdii položili, znela, či takéto prispôsobenie sa môže existovať aj v raných štádiách choroby a či by sa tak mohli odhaliť biologické stopy choroby. Čo je zaujímavé, pomocou chemickej analýzy nenašli vedci žiaden rozdiel v celkovom množstve zložiek pachov u skupiny, ktorej podali LPS a u kontrolnej skupiny. Z toho vyplýva, že preukázateľné rozdiely v zložení sa museli nachádzať v samotných zlúčeninách," uviedol Olsson.

Informácie pochádzajú z webstránky www.independent.co.uk.

Pieseň po textovej a producentskej stránke zastrešil Miro Jaroš. Speváčka sa ju rozhodla venovať všetkým, ktorí cez svoje komplexy nevidia svoje skutočné ja.
Hudobné prekvapenie od susedov z Česka, pre ktoré by pomyselná hranica nemala ostať zatvorená. Kapela Jelen je zjav, z ktorého môže nastať poriadna fanúšikovská ruja aj u nás.
Rozmýšľam nad tým, na čo tento klip vlastne vznikol?
Základným príznakom sociálnej fóbie (fóbia) je silná úzkosť, ktorá sa objavuje v rozličných, pre postihnutého ťažko zvládnuteľných spoločenských situáciách.
Legendárny 13-dielny seriál zo školského prostredia, v ktorom sledujeme osudy žiakov, učiteľov a ich rodín, ktorých počas jedného školského roku spája jedna škola.
Singel Waka Waka (This Time For Africa) sa stal najpredávanejším (predalo cez 2 milióny) a najúspešnejším singlom k futbalovým majstrovstvám vôbec a aj u nás je pesnička stále jednou z najhranejších v rozhlasovom éteri.
Vynovené Židovské múzeum v centre Viedne sprístupnia od 19. októbra širokej verejnosti.
Filmový festival o ľudských právach this human world odštartuje vo Viedni 29. novembra.