Dnes je 17. augusta 2018, meniny má a zajtra

Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 28.01.2014

Podľa vedcov má každá choroba istý zápach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý.
Ľudia dokážu rozpoznať chorobu iných podľa pachu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free

Švédski vedci z Karolínskeho inštitútu tvrdia, že každá choroba má špecifický pach, na základe ktorého vedia ľudia určiť, či je niekto chorý. Umožňuje to vraj imunitný systém, ktorý sa v prípade, ak niekto zápasí s chorobou, správa aktívnejšie. Podľa vedcov cítiť napríklad skrofulózu, teda tuberkulózu krčných lymfatických uzlín, po skazenom pive a z dychu ľudí s cukrovkou zase občas cítiť acetón. Štúdiu, v ktorej popísali tieto poznatky, publikovali vo vedeckom časopise Psychological Science.

Tím vedcov na čele s Matsom J. Olssonom vybral do výskumu osem zdravých účastníkov. Tým injekčne podali formu lipopolysacharidu (takzvaného LPS toxínu, na ktorý organizmus reaguje silnou imunitnou reakciou, pozn. SITA) alebo soľný roztok a obliekli ich do tričiek, ktoré mali na sebe štyri hodiny, čím do seba absorbovali molekuly potu. Tričká následne dali očuchať ďalším 40 ľuďom zapojeným do pokusu. Účastníci, ktorí ovoniavali tričká, zhodne uviedli, že oblečenie ľudí, ktorým podali LPS, páchlo intenzívnejšie, nepríjemne a nezdravšie v porovnaní s tričkami ľudí, ktorým dali soľný roztok.

Počas pokusu sa tiež ukázalo, že pot účastníkov, ktorých imunitný systém zareagoval prudšie, zapáchal nepríjemnejšie ako pot ostatných. Olsson preto tvrdí, že schopnosť rozpoznať tieto pachy znamená, že ľudský organizmus vie v kritickej situácii rozpoznať potenciálne nebezpečné ochorenia. "Otázka, ktorú sme si v tejto štúdii položili, znela, či takéto prispôsobenie sa môže existovať aj v raných štádiách choroby a či by sa tak mohli odhaliť biologické stopy choroby. Čo je zaujímavé, pomocou chemickej analýzy nenašli vedci žiaden rozdiel v celkovom množstve zložiek pachov u skupiny, ktorej podali LPS a u kontrolnej skupiny. Z toho vyplýva, že preukázateľné rozdiely v zložení sa museli nachádzať v samotných zlúčeninách," uviedol Olsson.

Informácie pochádzajú z webstránky www.independent.co.uk.

Dreamchaser je dôkazom toho, že dokáže zaspievať čokoľvek a povzniesť to na dokonalosť. Z môjho pohľadu je Dreamchaser jedným z najväčších prekvapení v diskografii tejto britskej speváčky.
Mladý spisovateľ dostane lukratívnu ponuku spísať memoáre bývalého britského premiéra.
Prešovská skupina Komajota vyráža o dva týždne na Elektro Tour.
Stretávame sa s tým dennodenne, so sebadôverou ľudí, ktorí na jej základe dokážu dosiahnuť úspechy aj tam, kde iní nemôžu uspieť. Ako nabrať sebadôveru?
Štúdie vznikajú aj z dôvodu zviditeľnenia. Ak americkému dizajnérovi Jeremy Westerlundovi išlo v prvom rade o toto, nepochybne sa mu to podarilo.
Kritikou ospevovaný brilantne zlovestný psychologicko-sexuálny triler plný podivných snov, neopätovanej lásky a spaľujúcej závisti sa zrodil v tých najtemnejších zákutiach Hollywoodu.
Režisérom filmu bude J. J. Abrams, ktorý sa v spolupráci s Lawrenceom Kasdanom postará aj o scenár.
Mika je späť a vo výbornej forme. Menej komerčný než zvyčajne, viac banálnejší, než kedykoľvek doteraz, no stále ho budete milovať.