Dnes je 05. júla 2020, meniny má a zajtra

Genetici objavili spôsob, ako zastaviť vznik nádorov

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 10.07.2012

Českí a nórski vedci dokázali pomocou syntetickej molekuly opraviť bielkovinu, ktorá zabraňuje nekontrolovateľnému množeniu buniek.
Genetici objavili spôsob, ako zastaviť vznik nádorov
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Českí a nórski genetici objavili spôsob, ako s pomocou syntetickej molekuly opraviť bielkovinu, ktorá za normálnych okolností funguje ako "genetická brzda" zabraňujúca nekontrolovateľnému množeniu buniek. Týmto spôsobom tak vedci dokážu zastaviť rakovinové bujnenie a tým aj vznik nádorov, predovšetkým u rakoviny hrubého čreva. Vedci si už svoj objav nechali patentovať.

"S pomocou našej molekuly sa nám podarilo výrazne znížiť počet aj veľkosť nádorov u myší, ktorým sme predtým implantovali rakovinu," uviedol genetik Ondřej Machoň z Ústavu molekulárnej genetiky Akademie vied Českej republiky. Ak sa táto "genetická brzda" pokazí, začnú sa bunky nekontrolovateľne deliť a vytvárať ložisko primárneho nádoru. Z neho sa potom uvoľňujú práve tie bunky, ktorých rast je nekontrolovateľný, a tie putujú ďalej do tela.

"Jednoducho sa zabývajú v ďalších orgánoch, v ktorých potom vznikajú obávané metastázy," vysvetlil Machoň, podľa ktorého k zmene zdravej bunky na nádorovú vedú práve defekty niektorých bunkových bielkovín.

Organizátori festivalu Berlinale zverejnili zoznam prvých snímok, ktoré premietnu na 62. Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale.
Hollywoodsky herec George Clooney si uvedomuje svoj vek a sám seba už vo filmoch vníma ako charakterového herca.
Jedným zo spôsobov ako riešiť osobnú mobilitu v prehustených mestských aglomeráciách v budúcnosti naznačuje štúdia Micro Commuter Concept
Najväčší tuningový úpravca vozidiel značiek koncernu Volkswagen, firma Abt Sportsline predstaví na SEMA opticky a technicky vylepšenú limuzínu Audi A6.
Dvojdisková kolekcia mapujúca dvadsať rokov na hudobnej scéne jedného z najúspešnejších českých domácich spevákov - Kamila Střihavku.
Vo vynikajúcom thrillery režiséra a scenáristu Stevena Knighta sa ocitneme v beznádejnom svete úplného dna človeka, ktorý býval členom elitnej zásahovej jednotky a teraz sa z neho stal hľadaný utečenec.
Speváčka Katka Koščová uviedla na svojej stránke na sociálnej sieti, že 3. decembra odohrá svoj posledný koncert „pred vyliahnutím drobca“.
Nastal čas zúčtovania a v tomto prípade aj čas, keď som sa zamyslel nad tým, kde som vlastne spoznal kapelu Reamonn a prišiel som na to, že to bol akýsi poľský televízny kanál, v ktorom práve bežala nejaká hitparáda a hrali tam túto kapelu.