Dnes je 25. októbra 2020, meniny má a zajtra

Genetici objavili spôsob, ako zastaviť vznik nádorov

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 10.07.2012

Českí a nórski vedci dokázali pomocou syntetickej molekuly opraviť bielkovinu, ktorá zabraňuje nekontrolovateľnému množeniu buniek.
Genetici objavili spôsob, ako zastaviť vznik nádorov
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka

Českí a nórski genetici objavili spôsob, ako s pomocou syntetickej molekuly opraviť bielkovinu, ktorá za normálnych okolností funguje ako "genetická brzda" zabraňujúca nekontrolovateľnému množeniu buniek. Týmto spôsobom tak vedci dokážu zastaviť rakovinové bujnenie a tým aj vznik nádorov, predovšetkým u rakoviny hrubého čreva. Vedci si už svoj objav nechali patentovať.

"S pomocou našej molekuly sa nám podarilo výrazne znížiť počet aj veľkosť nádorov u myší, ktorým sme predtým implantovali rakovinu," uviedol genetik Ondřej Machoň z Ústavu molekulárnej genetiky Akademie vied Českej republiky. Ak sa táto "genetická brzda" pokazí, začnú sa bunky nekontrolovateľne deliť a vytvárať ložisko primárneho nádoru. Z neho sa potom uvoľňujú práve tie bunky, ktorých rast je nekontrolovateľný, a tie putujú ďalej do tela.

"Jednoducho sa zabývajú v ďalších orgánoch, v ktorých potom vznikajú obávané metastázy," vysvetlil Machoň, podľa ktorého k zmene zdravej bunky na nádorovú vedú práve defekty niektorých bunkových bielkovín.

Štvorčlenná formácia v zložení Crooked I, Joe Budden, Joell Ortiz a Royce Da 5'9" navštívi Slovensko 30. mája v rámci svojho európskeho turné.
Už zo samotného názvu tejto nahrávky bolo zrejmé, o čo pôjde a Gloria Estefan prichystala. Speváčka chytľavých songov dostala chuť na trochu štandardnej klasiky a vyskladala z nej celý album.
Onkológovia ale upozorňujú na to, že dôkazov, ktoré by potvrdzovali tento predpoklad, nie je dosť a ženy by sa mali skôr zamerať na zdravý životný štýl, ak chcú znížiť riziko rakoviny.
Speváčka, ktorá sa ani v deväťdesiatych rokoch a ani v novom storočí nemienila stiahnuť z hudobnej scény sa vždy snažila kráčať s dobou.
Orange Monitoring vozidiel zákazníkom poskytuje okamžité informácie o aktuálnej polohe ich vozidla, podrobnosti o jeho prevádzke i historické údaje o jeho používaní a množstvo ďalších výhod.
Verejnú prezentáciu k druhej etape nosného dopravného systému MHD, teda vybudovaniu električky z Bosákovej na Janíkov dvor, pripravuje mesto na 22. apríla
Najslávnejšie, len občas spievané, ale aj dovtedy nezverejnené piesne. Úryvky veršov, spomienky na matku, zamyslenie na rôzne témy aj trefné rozbory politiky, ukrutne presne zodpovedajúce našej realite.
Príležitosť zmeniť doterajší život je na dosah ruky, ale... je to ešte možné? Dá sa prepísať minulosť? A je láska naozaj to najcennejšie, čo môže človek darovať?