Dnes je 18. októbra 2017, meniny má a zajtra

Albert Einstein: Vedec, ktorý žije navždy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: tina, pridané: 18.04.2012

Albert Einstein: Vedec, ktorý žije navždy

Zvukový záznam článku
Málokto sa zapíše do dejín ako jeden z najväčších géniov, najlepší vedec dvadsiateho storočia, prípadne ako najvýznamnejší vedec vôbec. Elbert Einstein počas svojho života získal Nobelovu cenu, takmer sa stal prezidentom a verejne vystupoval proti svetovej vojne. Bol to velikán, a to nielen v teoretickej fyzike.
Albert Einstein 03
Albert Einstein (14.03.1879 – 18.04.1955)

Najkrajší a najhlbší pocit aký môže človek zažiť je poznať tajomno. To je základným princípom náboženstva, rovnako ako všetkého seriózneho úsilia v umení a vede.

Albert Einstein sa stal ikonou už počas svojho života. Tesne pred druhou svetovou vojnou už bol taký slávny, že ho na ulici zastavovali okoloidúci a žiadali vysvetlenie fyzikálnych teórií. Jeho genialita však kráčala ruka v ruke s pokorou. Reakcia na jeho popularitu často znela: "Prepáčte, ľudia si ma často mýlia s profesorom Einsteinom."

Albert Eistein sa narodil v roku 1879 v Nemecku. Aj napriek tomu, že bol Žid, navštevoval katolícku školu. Keď mal päť rokov, otec mu podaroval kompas a prebudil v ňom záujem o časopriestor. Albert túto udalosť neskôr popisoval ako jednu z najdôležitejších v živote.

Radosť vidieť a rozumieť, to je najkrajší dar prírody.

I napriek tomu, že záujem o fyziku prejavil už v mladosti, v škole sa nestretával s veľkými úspechmi. Albert nielenže do troch nehovoril, ale trpel aj dyslexiou, kvôli čomu ho považovali za lenivého a nevzdelaného. Po jeho smrti výskum ukázal neobvyklú štruktúru jeho mozgu. Novšie teórie pokladajú za príčinu jeho neskoršieho vývoja zase Aspergerov syndróm, poruchu podobnú autizmu. Či už Einstein trpel takými či onakými poruchami, jedno je isté. Bol to génius. Veď kto by s IQ vyšším než 160 nebol?

Nebol blázon len do fyziky

Vyvrátené mýty, že Albert v matematike prepadal, už asi poznáte. Zmena v známkovaní ich však živila dodnes. Matematika a fyzika však boli jediné predmety, v ktorých Albert neprepadal. Po nedokončenej strednej škole sa v šestnástich prihlásil na Univerzitu, na ktorej stroskotal práve na spomínaných "ostatných" predmetoch. Vrátil sa späť k maturite a o štyri roky na to dokončil i Spolkovú technickú školu v Zurichu.

Iba život, ktorý žijeme pre ostatných, stojí za to.

Počas štúdia sa zoznámil s Milevou Maričovou, srbskou študentkou a jeho budúcou manželkou. Ich vzťah však poznačilo úmrtie nemanželskej dcéry. Keď Einstein v roku 1901 dostal švajčiarske občianstvo, zamestnal sa na patentovom úrade v Berne a nemanželské dieťa by mohlo ohroziť jeho prácu. Na Albertov nátlak ju Minerva odišla porodiť a dať na adopciu v Srbsku, i napriek tomu, že v krajine zúrila epidémia záškrtu. Tej dievčatko aj podľahlo. V roku 1903 sa Albert s Milevou oženil. O rok neskôr sa im narodil syn Hans Albert a v roku 1910 zase syn Eduard. Počas prvej svetovej vojny sa Einstein rozviedol a vzápätí oženil so svojou sesternicou Elsou Löventhalovou.
Albert Einstein 04
Albert Einstein so svojou manželkou Elsou Löventhalovou<.

Rok s veľkým "R"

Aj počas úradníckej práce v Berne sa Einstein neustále vzdelával. V roku 1905 dokončil doktorát na Zurichskej univerzite a publikoval tri zásadné záverečné práce na témy Brawnov pohyb, fotoelektrický efekt, špeciálna teória relativity a ekvivalencia hmotnosti a energie. Rok 1905 je označovaný ako Annus mirabilis (zázračný rok) alebo Einsteinov rok zázračných výsledkov.

Keď muž sedí s príťažlivou ženou hodinu, pripadá mu to ako minúta. Ale nechajte ho sedieť jednu minútu na rozpálených kameňoch a uvidíte, že tá minúta mu bude pripadať ako hodina. Tomu sa hovorí relativita.

Albert Einstein 01
I napriek tomu, že Einstein získal v roku 1921 Nobelovu cenu za vysvetlenie fotoelektrického javu, známejší sa stal najmä kvôli teórii relativity.
zdroj: Internet

Židovský vedec vo vojnovom Nemecku

Pred prvou svetovou vojnou Albert Einstein pôsobil ako súkromný docent na univerzite v Berne a neskôr i na Pražskej (nemeckej) univerzite. V roku 1914 sa s manželkou opäť vrátili späť do Berlína, kde Albert učil na tamojšej vysokej škole. I napriek snahám nemeckých nacionalistov, ktorí sa pokúšali zdiskreditovať jeho teórie, sa naplno venoval vede. Od roku 1914 do 1933 pôsobil ako riaditeľ fyzikálneho ústavu cisára Vilhelma I a publikoval obecnú teóriu relativity, ktorá uvádza, že gravitácia je zakrivením časopriestoru o hmotu. O tri roky neskôr astronomický experiment potvrdil platnosť jeho teórie a Einsteinov objav priam otriasol povojnovým svetom.

Situácia sa zmenila hlavne v roku 1933, keď sa Hitler stal nemeckým kancelárom. Fašistická nálada rástla, a preto sa Albert spolu s rodinou rozhodol natrvalo presťahovať do Spojených štátov, kde v roku 1940 získal štátne občianstvo i napriek tomu, že si ponechal aj to švajčiarske.

Odpor proti vojne

Einsten bol verejným odporcom proti vojne. Aktivity za záchranu Židov v Európe zahrňovali aj spoluúčasť na založení humanitárnej organizácii Rescue Committee, zameranej na pomoc ľuďom obmedzovaných na slobode kvôli ich rase alebo národnosti. Svojou účasťou podporoval aj iné organizácie, bojujúce za ľudské a občianske práva. Einstein pôsobil aj na Hebrejskej univerzite v Jeruzaleme. V roku 1952 dokonca dostal ponuku stať sa prezidentom nového Izraelského štátu, ktorú však odmietol.

Potrebujeme podstatne nový spôsob myslenia, ak má ľudstvo prežiť.

I napriek mnohým vedľajším aktivitám, Einstein zostal vedcom až do konca života. V posledných prácach sa venoval kvantovej fyzike a usilovne pracoval i na vytvorení teórie jedného poľa, ktorá by vysvetlila všetky sily v prírode naraz. Túto teóriu už dokončiť nestihol.
Albert Einstein 05
Svet si pamätá nielen vďaka prevratným fyzikálnym teóriám, ale i kvôli atypickému vzhľadu a vlajúcim a neupraveným vlasom.
zdroj: Internet

Vedecká legenda

Elbert Einstein zomrel keď mal 76 rokov. Kremácia jeho tela prebehla v New Jersy a popol bol rozptýlený na utajenom mieste. Jeho mozog bol skúmaný viackrát, avšak vedci zistili anomáliu až v roku 1999. Jedna časť mozgu Albertovi chýbala a kvôli jej kompenzácii mal temenný lalok o 15% väčší než býva. Práve táto časť mozgu je zodpovedná za matematické myslenie, vizuálne priestorové vnímanie a predstavy pohybu.

Počas svojho života obdržal veľké množstvo čestných doktorátov európskych i amerických univerzít, členstvo vo významných vedeckých organizáciách a popri Nobelovej cene sa mu leskli i viaceré medaily za vedecké úspechy. V roku 1952 bol 99. prvok v periodické tabuľke prvkov pomenovaný na jeho počesť ako Einsteinium.

Fotografia
Anonym
I napriek tomu, že záujem o fyziku prejavil už v mladosti, v škole sa nestretával s veľkými úspechmi. Albert nielenže do troch nehovoril, ale trpel aj dyslexiou a považovali ho za lenivého a nevzdelaného. Odkaz na článok: http://server.sk/zaujimavosti/veda/albert-einstein-vedec-ktory-zije-navzdy/

Článok super, ale chcel by som viac informácii o tomto vedcovi, veľmi by má to potešilo. Super, ďakujem

Dodávka a montáž alarmov do vozidiel a budov. G...
internetový obchod , oblečenie pre kojencov, te...

Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...
Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...

Umelecký kováč Ján Kaniansky z Handlovej hľadá ...
Nemecka firma prijme do zamestnania vodicov s V...
Prijmeme väčší počet skladníkov do skladu s pot...

Na predaj rodinný dom, rozloha 473.29 m2, novos...
Na predaj byt, 4 a viac izieb, rozloha 76 m2, n...
Na predaj rodinný dom, rozloha 120 m2

Štvormiestny kabriolet najvyššej triedy by sa mal onedlho začať aj sériovo vyrábať, dostupný bude za 300.000 eur.
Organizátori festivalu, ktorý sa bude konať 11. až 13. júla na trenčianskom letisku, potvrdili už 40 interpretov, z toho 31 zo zahraničia.
Skupina Led Zeppelin prichystala reedíciu prvých troch albumov. Legendárne nahrávky vyšli v rozšírených verziách, doplnené o dosiaľ nevydaný materiál.
Seriál Glee je akousi žánrovou zmesou. V globále môžeme Glee definovať ako hudobný seriál, okorenený príjemným humorom, so štipkou drámy.
Opel Astra s karosériou sedan sa predstaví Moskve
Kapela Smola a Hrušky vyrazí 7. októbra na veľké slovensko-poľsko-české turné, v rámci ktorého odohrajú do 3. decembra dovedna 22 koncertov.
Novinkou na vianočnom hudobnom trhu je vianočná pieseň Jakuba Petraníka.
Americký rapper 50 Cent prostredníctvom svojho Twitter konta oznámil, že plánuje tento týždeň vydať nové EP, ktoré bude obsahovať desať skladieb.