V kampani sa môže verejnosť bližšie zoznámiť s rómskou učiteľkou, redaktorom, vojenským dôstojníkom, bankovou úradníčkou či vychovávateľom.
Zdroj obrázku: TASR
Na Slovensku sa zaužíval absurdný, ale veľmi frekventovaný mýtus o tom, že 99 percent Rómov je problematických a zvyšné percento možno tvorí nejaká svetlá výnimka. "Integrovaná časť rómskej menšiny je však svojím počtom oveľa väčšia ako tí sociálne vylúčení," vyhlásila predsedníčka občianskeho združenia (OZ) Ľudia proti rasizmu Irena Bihariová na tlačovej besede, na ktorej predstavili kampaň s názvom Syndróm Róm.
Cieľom kampane, ktorú si ľudia môžu všimnúť v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy, na bilbordoch v štrnástich mestách či v televízii, je podľa
Bihariovej zviditeľniť a dostať do povedomia spoločnosti integrovaných Rómov, ktorí
"chcú deklarovať, že nie sú jedinou svetlou výnimkou." V kampani sa môže verejnosť bližšie zoznámiť s rómskou učiteľkou, redaktorom, vojenským dôstojníkom, bankovou úradníčkou či vychovávateľom, ktorí rozprávajú svoje príbehy.
"Osobne si myslím, že na Slovensku kampaň takého druhu, kde vystupujú priamo Rómovia, nepamätám si, či vôbec bola," hovorí
Bihariová o kampani, ktorú sumou 42-tisíc eur podporil aj Úrad vlády SR. Podľa šéfky OZ Ľudia proti rasizmu sa u nás stáva aj to, že ľudia si jednoducho Rómov zmýlia s cudzincami. Rómovia, ktorí v kampani vystupujú, však nie sú podľa nej žiadne celebrity.
"Motívom, prečo sa rozhodli vstúpiť do kampane, je symbolické povstanie proti pohľadu na Rómov ako na nejakú problematickú skupinu, ktorá je vždy spájaná s chudobou, sociálnym vylúčením, kriminalitou," dodala.
Kampaň svojou tvárou podporila aj vysokoškolská študentka a učiteľka angličtiny
Denisa Samková. "Rómovia sú v médiách zobrazovaní ako homogénna problematická skupina, a preto som sa rozhodla svojím príbehom demonštrovať to, že nie sme len svetlá výnimka, ale že symbolicky zastupujeme Rómov, ktorí tu žijú," povedala agentúre SITA. Kampaň by mala trvať ešte mesiac.
Foto: TASR