Otázku investičného dlhu v cestnej infraštruktúre považuje šéf SDKÚ-DS za dlhodobý problém, o ktorom sa musí začať diskutovať.
Zdroj obrázku: Internet
Na opravy ciest na celom Slovensku, ktoré sú v rukách samosprávy, chýba podľa poslanca Národnej rady SR za SDKÚ-DS a bratislavského župana Pavla Freša asi miliarda eur.
"Žiadna daň z motorových vozidiel nepokryje takú údržbu ani v horizonte desiatich rokov," uviedol dnes v parlamentnej rozprave k dvojici noviel o miestnych daniach a o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy
Frešo. Otázku investičného dlhu v cestnej infraštruktúre považuje šéf SDKÚ-DS za dlhodobý problém, o ktorom sa musí začať diskutovať. Do úvahy podľa
Freša v tomto prípade prichádza aj vážna debata o zmenách v parametroch fiškálnej decentralizácie, ktoré sa nastavovali na prelome tisícročí.
Obe novely, ktoré do národnej rady predložil poslanec za SaS
Juraj Miškov, považuje
Frešo za spravodlivé. Podľa jeho slov riešia akútny problém s opravou ciest v Bratislave a poukazujú aj na to, že sa s touto otázkou musí Slovensko aj v ďalších krajoch a mestách vysporiadať v budúcnosti.
Podľa
Miškovovej novely by z výnosu z dane od majiteľov áut išlo kraju 80 percent sumy a Bratislave 20 percent. Tento pomer podľa
Miškova zodpovedá pomeru kilometrov ciest, ktoré má v správe kraj a mesto, kraj sa stará o približne 400 km ciest a mesto spravuje približne 100 kilometrov ciest. Na oplátku Miškov ako kompenzáciu výpadku príjmov kraja navrhuje spravodlivejšie rozdelenie výnosu z dane od fyzických osôb, kde je Bratislavský kraj oproti iným znevýhodnený, na obyvateľa poberá výrazne menej ako ostatné kraje.
Frešo s návrhmi súhlasí, pre Bratislavský kraj sú fiškálne neutrálne.
Frešo zároveň zdôraznil, že aj keď má kraj s hlavným mestom oproti iným krajom v správe relatívne menej km ciest, ide o komunikácie, ktoré sú enormne vyťažené, a aj ich údržba je finančne náročnejšia ako pri cestách, po ktorých jazdí neporovnateľne menej automobilov.
Mesto na svojom území spravuje cesty I. a II. triedy a prejazdné úseky, bratislavské mestské časti sa starajú o cesty III. a IV. triedy. Bratislavský samosprávny kraj sa stará o cesty v okolí hlavného mesta.