Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. júna 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Školy by mali rómčinu používať minimálne symbolicky

Zdroj: SITA, redaktor: redakcia , pridané: 27.05.2013

Centrum pre výskum etnicity a kultúry kritizuje niekoľko pomocných nástrojov v systéme vzdelávania, ktoré majú viesť k inkluzívnemu školstvu.
Školy by mali rómčinu používať minimálne symbolicky
Zdroj obrázku: Internet
 

Školy by mali rómčinu využívať ako nástroj, ktorým by budovali most s komunitou Rómov. Ako ďalej hovorí Elena G. Kriglerová z Centra pre výskum etnicity a kultúry (CVEK), rómsky jazyk je na Slovensku vnímaný ako veľký problém. Tým sa okrem iného vytvárajú aj prekážky pre inkluzívne vzdelávanie detí.

Minimálne na symbolickej úrovni by školy mohli používať rómčinu. Deťom by tak vyučovanie veľmi priblížili a zefektívnili jeho priebeh, myslí si Kriglerová. Teraz podľa nej rómčinu vnímajú ako čosi nebezpečné a niečo, čo deťom upiera prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. Na základe výskumu z rokov 2010 a 2011 CVEK tvrdí, že okrem absencie rómskeho jazyka na školách stojí malým Rómom v ceste za plnohodnotným vzdelaním viacero faktorov. Nemenný systém vzdelávania, ktorý doposiaľ nedokáže reflektovať potreby jednotlivca, vytvára podhubie pre neefektívnosť školských pomocných opatrení s ozajstným potenciálom.

Kriglerová vysvetľuje, že napríklad asistent učiteľa by mohol byť veľmi dobrým nástrojom, ak by fungoval ako ďalší dospelý, ktorý pomáha učiteľovi zvládať obrovskú rozmanitosť v triede. "V súčasnosti asistenti skôr hasia najväčšie problémy, to znamená, že sa snažia zdisciplinovať deti, snažia sa, aby bolo ticho v triedach, robia dozor na chodbe alebo suplujú za iných učiteľov. Ale nepôsobia v triede ako ďalší odborník, ktorý by deťom pomáhal". Problém vidí CVEK aj vo fungovaní nultých ročníkov, ktoré majú deti pripraviť na povinnú školskú dochádzku. "Veľmi často v ňom ako keby tie deti končia. Vznikne nultý ročník a deti v tej homogénnej skupine pokračujú v jednej triede až povedzme do deviateho ročníka," vysvetľuje sociologička. Vzniká tak niečo ako segregovaný prúd vzdelávania.

Na tieto problémy v snahe o inkluzívne vzdelávanie by podľa Kriglerovej malo zareagovať aj ministerstvo školstva. "Ministerstvo školstva sa k inkluzívnemu vzdelávaniu nijakým spôsobom nepribližuje," hovorí Kriglerová s tým, že to robí akurát v deklaratívnej podobe. "Fakticky nie sú v tomto školy nijakým spôsobom podporované," dodáva. Zároveň je podľa nej dôležité, aby si školy uvedomovali, čo je dôležité pre dieťa a nie pre školu. To znamená, že školy by mali zmeniť nazeranie na dieťa a tým aj na svoje pôsobenie. "A to môžu školy urobiť už dnes, aj keď to majú veľmi ťažké," uzavrela Kriglerová.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:



Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Explózia exotických farieb, štýlu a vášne
pred 4 rokmi
V roku 2154 sa spoločnosť delí na dve triedy: bohatých, ktorí žijú v dokonalom svete vesmírnej stanice Elysium a ostatných, obyvateľov preľudnenej a zruinovanej planéty Zem...
pred 7 rokmi
Režisér a cestovateľ Pavol Barabáš sa po projekte Trou De Fer (Železná diera) rozhodol nakrútiť ďalší filmový snímok o slovenských veľhorách.
pred 8 rokmi
Hepatitída C je závažné infekčné ochorenie pečene, ktoré je zapríčinené vírusom hepatitídy C.
pred 7 rokmi
Sever opäť útočí. Teda hudobne. Fínska zostava Sunrise Ave sa vracia s novým albumom.
pred 6 rokmi
Pivovary Topvar v kampani Chráňme naše ženy po prvýkrát využívajú digitálne nástroje v oblasti spoločensky zodpovedných aktivít a spúšťajú aplikáciu pre ženy ProMile Lady.
pred 3 rokmi
Vo štvrtok 22. októbra sa predstaví v priamom prenose v kinách Cinemax.
pred 6 rokmi
Hubárska sezóna je už zahájená! Obujte si gumáky, vezmite košík a vyberte sa do lesa na zber húb!