Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 23. apríla 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Školy by mali rómčinu používať minimálne symbolicky

Zdroj: SITA, redaktor: redakcia , pridané: 27.05.2013

Centrum pre výskum etnicity a kultúry kritizuje niekoľko pomocných nástrojov v systéme vzdelávania, ktoré majú viesť k inkluzívnemu školstvu.
Školy by mali rómčinu používať minimálne symbolicky
Zdroj obrázku: Internet
 

Školy by mali rómčinu využívať ako nástroj, ktorým by budovali most s komunitou Rómov. Ako ďalej hovorí Elena G. Kriglerová z Centra pre výskum etnicity a kultúry (CVEK), rómsky jazyk je na Slovensku vnímaný ako veľký problém. Tým sa okrem iného vytvárajú aj prekážky pre inkluzívne vzdelávanie detí.

Minimálne na symbolickej úrovni by školy mohli používať rómčinu. Deťom by tak vyučovanie veľmi priblížili a zefektívnili jeho priebeh, myslí si Kriglerová. Teraz podľa nej rómčinu vnímajú ako čosi nebezpečné a niečo, čo deťom upiera prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. Na základe výskumu z rokov 2010 a 2011 CVEK tvrdí, že okrem absencie rómskeho jazyka na školách stojí malým Rómom v ceste za plnohodnotným vzdelaním viacero faktorov. Nemenný systém vzdelávania, ktorý doposiaľ nedokáže reflektovať potreby jednotlivca, vytvára podhubie pre neefektívnosť školských pomocných opatrení s ozajstným potenciálom.

Kriglerová vysvetľuje, že napríklad asistent učiteľa by mohol byť veľmi dobrým nástrojom, ak by fungoval ako ďalší dospelý, ktorý pomáha učiteľovi zvládať obrovskú rozmanitosť v triede. "V súčasnosti asistenti skôr hasia najväčšie problémy, to znamená, že sa snažia zdisciplinovať deti, snažia sa, aby bolo ticho v triedach, robia dozor na chodbe alebo suplujú za iných učiteľov. Ale nepôsobia v triede ako ďalší odborník, ktorý by deťom pomáhal". Problém vidí CVEK aj vo fungovaní nultých ročníkov, ktoré majú deti pripraviť na povinnú školskú dochádzku. "Veľmi často v ňom ako keby tie deti končia. Vznikne nultý ročník a deti v tej homogénnej skupine pokračujú v jednej triede až povedzme do deviateho ročníka," vysvetľuje sociologička. Vzniká tak niečo ako segregovaný prúd vzdelávania.

Na tieto problémy v snahe o inkluzívne vzdelávanie by podľa Kriglerovej malo zareagovať aj ministerstvo školstva. "Ministerstvo školstva sa k inkluzívnemu vzdelávaniu nijakým spôsobom nepribližuje," hovorí Kriglerová s tým, že to robí akurát v deklaratívnej podobe. "Fakticky nie sú v tomto školy nijakým spôsobom podporované," dodáva. Zároveň je podľa nej dôležité, aby si školy uvedomovali, čo je dôležité pre dieťa a nie pre školu. To znamená, že školy by mali zmeniť nazeranie na dieťa a tým aj na svoje pôsobenie. "A to môžu školy urobiť už dnes, aj keď to majú veľmi ťažké," uzavrela Kriglerová.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:



Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Členovia a členky správnej rady americkej Akadémie filmových umení a vied volili nové vedenie.
pred 6 rokmi
Hrsť orechov denne je tou pravou potravou pre naše srdce aj nervovú sústavu
pred 5 rokmi
Ďalší prírastok do exkluzívnej rodiny BMW M
pred 2 rokmi
Fenomén Fifty Shades stále trvá.
pred 6 rokmi
Dievčenská punková skupina The Cubes, v ktorej za bubnami sedí Katka Knechtová, dokončila video ku svojmu prvému singlu.
pred 5 rokmi
Vláda dnes schválila Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike
pred 6 rokmi
Hviezda filmov Titanic (1997) a Predčítač (2008) má podľa jej slov úplne obyčajné telo. To je však paradoxne jedným z dôvodov, prečo sa vo filmoch často vyzlieka.
pred 6 rokmi
Okrem Kate Moss sa vo videoklipe k singlu White Light objavujú aj zvieratá a nahí muži.