Primátori musia na seba zobrať zodpovednosť a povedať, že reguláciu chcú robiť týmto alebo oným spôsobom, tvrdí predseda Slovenskej parkovacej asociácie
Milan Taška.
Zdroj obrázku: Internet
Riešenie problémov s parkovaním na Slovensku je podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie stále aj politickým problémom.
„Je snaha to riešiť, ale je to veľmi nepopulárne a politicky dosť neprijateľné. Primátori musia na seba zobrať zodpovednosť a povedať, že reguláciu chceme robiť týmto alebo oným spôsobom,“ uviedol na dnešnej tlačovej besede v Tatranských Matliaroch predseda Slovenskej parkovacej asociácie
Milan Taška. Na Slovensku sa regulácia parkovania rieši takmer výlučne zavedením plateného parkovania v centrách miest.
O tom, že parkovanie je stále väčší problém, svedčí podľa Tašku aj skutočnosť, že problémy s parkovaním neriešia len veľké mestá, ale už aj troj- až päťtisícové mestečká.
„Ak chceme obmedziť počet áut v centrách miest, musíme ponúknuť aj nejakú alternatívu, ako sa tam dostať,“ uviedol
Taška. Platené parkovanie by malo byť pri komplexnom riešení problémov s parkovaním až jedným z posledných bodov. Najskôr by sa mali podľa
Tašku riešiť chodci, cyklisti, verejná doprava, rôzne požičovne a až potom parkovanie áut priamo v centrách miest.
„Ak niekto príde do mesta autom, musí si za túto službu zaplatiť, možno v oveľa vyššej miere ako doteraz. Ak neponúkneme ľuďom alternatívu, tak v skutočnosti len zahlcujeme verejný priestor, ktorý si takto nevážime,“ uviedol
Taška.
Nedostatok parkovacích miest sa u nás rieši neustálou výstavbou nových parkovísk na úkor zelene a zahlcovaním verejného priestoru. Predseda Slovenskej parkovacej asociácie nepozná na Slovensku príklad jediného mesta, ktoré by riešilo problémy s parkovaním v nadväznosti na verejnú dopravu.
„Mestá nemajú ujasnenú parkovaciu koncepciu či stratégiu,“ povedal
Taška. Slovenská parkovacia asociácia aj preto pripravila pre samosprávy návod, ako si môžu takúto mestskú parkovaciu stratégiu pripraviť.
„Je to taká kuchárka pre všetky mestá, a nielen pre tie, ktoré ešte nemajú spracovanú stratégiu parkovania. Takúto stratégiu by mali mať mestá nie na jedno volebné obdobie, ale aspoň na 15 až 20 rokov,“ uviedol
Milan Taška.
V mnohých prípadoch bude podľa
Tašku komplexné riešenie parkovania zložité, keďže mestá už rozpredali všetky vhodné miesta pre výstavbu hromadných podzemných či nadzemných garáží. Parkovanie pritom nie je problémom dnešných dní.
„Ak by mali mestá parkovaciu stratégiu možno už pred 20 rokmi, možno by už bolo neskoro. Vlečie sa to už aj 40 rokov a nerieši sa to,“ povedal
Taška. Tým, že mestá nemajú spracované parkovacie stratégie, nevedia sa podľa neho pohnúť ďalej v riešení problémov s parkovaním.