Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Pre lepšie výsledky treba pomôcť najmä slabým žiakom

Zdroj: SITA, redaktor: redakcia , pridané: 12.06.2014

Vzdelávací systém na Slovensku by mal myslieť aj na žiakov, ktorí v škole dosahujú slabé výsledky. Aj to je jedno z riešení, ktoré by mohli zlepšiť výsledky našich žiakov v medzinárodnom testovaní PISA.
Pre lepšie výsledky treba pomôcť najmä slabým žiakom
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Vzdelávací systém na Slovensku by mal myslieť aj na žiakov, ktorí v škole dosahujú slabé výsledky. Aj to je jedno z riešení, ktoré by mohli zlepšiť výsledky našich žiakov v medzinárodnom testovaní PISA.

Správu o opatreniach, ktoré v tomto hodlá ministerstvo školstva urobiť, dnes na parlamentnom školskom výbore predstavil poslancom štátny tajomník rezortu školstva Štefan Chudoba. „Uvedomujeme si, že máme školy, kde je to výborné a uvedomujeme si, že máme časť škôl nie príliš dostatočne motivovaných,“ povedal štátny tajomník. Podľa rezortu školstva je potrebné posilniť predškolskú prípravu detí z rizikových skupín v škôlkach či posilniť poradenské služby v školách tým, že tam pribudnú špeciálni pedagógovia. Potrebný je aj osobitný prístup k potrebám žiaka, píše sa v materiáli, ktorý vypracoval Štátny pedagogický ústav a pod ktorý sa podpísal minister školstva Dušan Čaplovič.

Podľa tajomníka Chudobu je tiež potrebné hodnotiť kvalitu práce žiakov, ale aj učiteľov. To by sa mohlo potom odraziť na prideľovaní peňazí školám. V súčasnosti totiž školy dostávajú peniaze na žiaka – normatív. Podľa Chudobu by tiež pomohlo zvýšenie platu učiteľov, ktorí by boli viac motivovaní. Za jeden z problémov v slovenskom školstve označil aj to, že je školský systém decentralizovaný. Základné a stredné školy totiž patria aj pod mestá a obce či vyššie územné celky. „Určite by sa jednoduchšie riadilo a svedčalo by to podľa môjho názoru viac ako súčasný decentralizovaný systém, kedy je príliš veľa pánov nad školstvom,“ povedal Chudoba s tým, že ide o jeho súkromný názor.

S tým, že je potrebné pomôcť slabším žiakom, ktorí často pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, súhlasí aj riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. „Jedným z riešení je zvýšiť počet odborných asistentov v takýchto problémových školách a lokalitách,“ hovorí Kanovská. Asistent učiteľa pomáha žiakovi, ktorý potrebuje osobitný prístup pri vzdelávaní. Podľa nej by pomohli aj terénni pracovníci, ktorí by sprostredkovali komunikáciu medzi štátom, školou a komunitou, v ktorej žiak vyrastá, na to by však bolo potrebných viac financií v školstve. V NÚCEM si tiež podľa nej budú po novom všímať nielen výsledky žiakov, ktoré dosiahnu v danom okamihu, ale najmä to, ako sa žiak počas vzdelávania posunul. „Už nás nebude zaujímať len to, aké výsledky majú žiaci v jednom časovom období, napríklad v testovaní deviatakov. Dôležité bude, ako sa žiak zlepšil za dané časové obdobie a či ho škola dokázala posunúť,“ hovorí Kanovská. Ak sa tento faktor odrazí na prideľovaní peňazí školám, mohlo by to byť pre nich motivujúce, dodáva.

Pomoc slabším žiakom je kľúčovým opatrením aj podľa nezaradeného poslanca Miroslava Beblavého. Podľa neho síce máme psychológov a deťom sa venujú sociálni pracovníci, je ich však málo, majú slabú podporu a nie sú dobre previazaní so školami. „Potrebujeme obrovskú investíciu do tejto, nazvem ju, sociálnej funkcie školy,“ povedal. Problémom je podľa poslanca aj to, že slovenský systém vzdelávania neverí, že skoro každé dieťa má na to, aby bolo dobré. „My si jednoducho myslíme, že veľká časť detí je aj vďaka týmto rodinným faktorom jednoducho tak slabá, že jediná úloha školského systému je minimalizovať problémy s nimi,“ uzavrel. Poslanci výboru NR SR pre vzdelávanie zobrali správu rezortu školstva o pripravovaných opatreniach na vedomie. Zároveň zaviazali ministerstvo, aby do 15. septembra predložilo konkrétnejšie riešenia.

Slovenskí žiaci si pri poslednom vyhodnotení medzinárodnej štúdie PISA pohoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach - v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Testy 15-roční žiaci z celého sveta písali ešte v apríli 2012, výsledky zverejnili v decembri 2013. Prvýkrát od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, sú výsledky slovenských žiakov vo všetkých oblastiach výrazne podpriemerné oproti iným krajinám OECD. Narástol u nás počet žiakov v tzv. rizikovej skupine, teda s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň klesol počet najlepších žiakov s top vedomosťami.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:



Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Cieľom osvetovej akcie Týždeň prevencie diabetickej nefropatie je upozorniť verejnosť na problematiku tohto chronického ochorenia obličiek ako závažnej sprievodnej komplikácie cukrovky.
pred 7 rokmi
Škótska hudobníčka Annie Lennox si prevezme počas slávnostného večera Inspiration Awards for Women, ktorý sa bude konať v londýnskej Cadogan Hall, cenu za celoživotné dielo.
pred 5 rokmi
Časť filmovania tretej časti sa tentoraz presunie do Turecka, kam spolu so štábom a režisérom snímky poletia aj klebetnice z Babovřeskov.
pred 5 rokmi
Legendárny Neil Young vydáva v limitovanej sérii rozšírenú podobu albumu A Letter Home a ďalej tiež CD a digitálny formát nahrávky.
pred 8 rokmi
Možno príde aj kúzelník, alebo práve k prichádzajú po prvý raz na 16 DVD Jiří Lábus, Jiří Korn, Oldřich Kaiser...
pred 5 rokmi
Podľa šéfa odborárov Zoroslava Smolinského je ďalšie stretnutie s vedením automobilky naplánované na budúci piatok.
pred 7 rokmi
Mazda uvádza v Nemecku na trh limitovaný model MX-5 Roadster Coupe Karai.
pred rokom
Cigánski Diabli na Vianoce