Dnes je 17. januára 2021, meniny má a zajtra

Zoológovia objavili tri nové druhy jaskynných živočíchov

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 01.08.2013

Živočíchy majú miniatúrnu veľkosť tela - merajú približne iba pol milimetra.
Zoológovia objavili tri nové druhy jaskynných živočíchov
Zdroj obrázku: SXC/free

„Jedná sa o drobných zástupcov bezkrídleho hmyzu zo skupiny chvostoskokov, ktorých vedecké názvy sú Megalothorax hipmani, Megalothorax carpaticus a Megalothorax tatricus. Ich zber v jaskyniach si vyžaduje veľa pozornosti kvôli miniatúrnej veľkosti tela - merajú približne iba pol milimetra - a následne sa podrobne študujú v laboratóriu pomocou mikroskopu,“ vysvetlil vedúci katedry zoológie Ústavu biologických a ekologických vied Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach Ľubomír Kováč.

Tvar tela týchto nových druhov bezstavovcov podľa neho jednoznačne naznačuje, že ide o adaptované jaskynné formy, ktorých evolúcia v podzemí trvala niekoľko desiatok miliónov rokov. Majú zreteľne predĺžené končatiny a povrch ich tela je pokrytý množstvom zmyslových chĺpkov, ktoré nahrádzajú zrak. Kráčavé nohy sú navyše vybavené predĺženými pazúrikmi, ktoré im umožňujú ľahší povrch po klzkom povrchu a po hladine vody. Tieto živočíchy podľa Kováča poskytujú jeden z ďalších dôkazov, že aj v našich jaskyniach, podobne ako v južnej Európe, prebiehal vývoj špecializovanej jaskynnej fauny. Sú prispôsobené výhradne na tento typ prostredia, mimo jaskýň neprežívajú. "Novoobjavené druhy chvostoskokov živia jaskynnými mikroorganizmami, prevažne mikroskopickými hubami a ako konzumenty sú súčasťou potravnej siete, ktorá zabezpečuje rozklad prítomných humusových látok, naplaveného lístia a dreva, či guána netopierov na jednoduchšie formy v kolobehu látok," dodal zoológ.

Jaskyne predstavujú veľmi špecifický typ prostredia s vyrovnanou teplotou a vysokou vlhkosťou vzduchu a relatívne obmedzenými potravnými zdrojmi, čomu sa musia živočíchy náležite prispôsobiť. Teplota vzduchu sa v našich jaskyniach pohybuje najčastejšie v rozmedzí päť až 10 stupňov Celzia a vlhkosť vzduchu býva často až stopercentná. „V jaskyniach pútajú pozornosť predovšetkým väčšie formy živočíchov a to netopiere, salamandry, chrobáky, motýle, či pavúky. Obýva ich však oveľa pestrejšie spektrum rôznych foriem organizmov, ako by sa zdalo na prvý pohľad. Jedná sa najmä o rôzne formy baktérií, húb a rias. Z bezstavovcov vytvárajú v jaskyniach veľmi pestré spoločenstvá článkonožce, z nich najmä pavúkovce, kôrovce a hmyz. Množstvo týchto organizmov žije aj na povrchu v pôde, či povrchovej vode, niektoré z nich sa v jaskyniach vyskytujú iba príležitostne. Iba obmedzený počet druhov je však prispôsobených trvalo a výhradne na život v podzemí,“ vysvetľuje Ľubomír Kováč. Súčasný biospeleologický výskum na Slovensku prináša postupne viacero objavov nových jaskynných druhov aj v iných skupinách bezstavovcov, uzavrel.

Komplexná revitalizácia bytových domov a montáž...
PRUNUS kuchynské štúdio zastrešuje návrhy kuchý...

1 000.00 € /mesiac
Na prenájom rodinný dom, rozloha 130 m2
136.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 18.90 m2
690.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 4 a viac izieb, rozloha 86 m2

Na tokijskom autosalóne sa predstavila upravená Toyota iQ
Spevák sa vracia po 7 rokoch s novým singlom.
Experimentálne sledovania ukázali, že ak má daná pohybová aktivita viesť už k spomínaným adaptačným zmenám podmieňujúcich zlepšenie telesnej...
Do Bratislavy pricestujú DJ Kentaro a DJ Vadim.
Dido na nahrávke ponúka vzdor, nádej, aj bolesť, tak ako sme u nej už zvyknutí. Pesničky si speváčka písala sama, s podporou svojho brata Rolla.
Moderné kompakty sú stále výkonnejšie, štýlovejšie a ponúkajú funkcie, o ktorých sa vám doteraz ani nesnívalo. Zoznámte sa s trojicou noviniek od Nikonu, medzi ktorými si každý nájde tú svoju!
Príbeh začína v Paríži. Roberta Langdona, uznávaného profesora náboženskej symbológie, prekvapí v hotelovej izbe naliehavý telefonický hovor.
Kompilácia prináša to najzásadnejšie a najlepšie a najúspešnejšie od Věry Špinarovej, od šesťdesiatych rokoch, až do minulého roku.