Dnes je 22. januára 2021, meniny má a zajtra

Vedci vedia lepšie určiť farbu pravekých chrobákov

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 29.09.2011

Vedci vedia lepšie určiť farbu pravekých chrobákov

Tím amerických a írskych vedcov objavil metódu, pomocou ktorej sa dá určiť skutočné sfarbenie fosilizovaných chrobákov. Odborníci na čele s Mariou McNamarou z Yale University zistili, že zachované sfarbenie fosílií sa mierne zmenilo, čiže napríklad modrý chrobák počas fosilizácie zmenil farbu na zelenú.

Tento objav pomôže vedcom s väčšou presnosťou určiť, ako praveké chrobáky v skutočnosti vyzerali, pričom práve sfarbenie im môže poskytnúť množstvo informácií o spôsobe života konkrétneho druhu. "Jednotlivé farby majú množstvo vizuálnych funkcií. Môžu napríklad zohrávať rolu v komunikácii alebo termoregulácii. A preto je dôležité, aby sme dokázali čo najpresnejšie určiť ich skutočné sfarbenie, takže potom budeme vedieť povedať, k akému hlavnému účelu chrobáky farby používali," uviedla McNamara, ktorá spolu s kolegami skúmala kutikuly rôznych druhov chrobákov s vekom od 15 do 47 miliónov rokov.
Blue Beetle Credit: Maria McNamara
Zachovaná fosília modrého chrobáka je stará asi 40 miliónov rokov.
zdroj: Internet

Pomocou elektrónových mikroskopov zisťovali, ako proces fosilizácie pôsobí na vlastnosti kutikuly, ktorá je zodpovedná za sfarbenie chrobákov. Zistili, že mikroskopické štruktúry odrážajúce svetlo sa vo fosíliách zachovali, ich chemické zloženie sa však zmenilo. To malo za následok takzvaný červený posun smerom k dlhovlnnému koncu farebného spektra. V praxi to znamená, že živý fialový chrobák zmení počas fosilizácie farbu na modrú, modrý zas na zelenú a tak ďalej.

"Počas fosilizácie dochádza k zmene indexu lomu kutikuly, ktorý vyjadruje nakoľko sa svetlo ohýba. Z toho vyplýva, že chemické zloženie kutikuly sa muselo zmeniť, pretože index lomu materiálu závisí od toho, z čoho je vyrobený," vysvetlila McNamara, ktorá však dodala, že stupeň červeného posunu sa pri jednotlivých fosíliách mierne odlišoval. Taktiež zdôraznila, že všetky fosílie, ktoré skúmali, pochádzali z podobných jazerných sedimentov. Z tohto dôvodu by pri iných typoch sedimentov mohli dospieť k iným výsledkom.

Foto Credit: Maria McNamara

Ďalšie súvisiace a podobné články

Filmár podľa svojich slov panikáril a nedokázal spávať, lebo sa bál, že Martina Freemana do roly Bilba Bublíka nezíska.
Obehový systém v tele človeka rozvádza krv všetkými časťami tela cez tepny, žily, vlásočnice. V dôsledku nesprávnej životosprávy a ...
Fernando Haddad označil výroky šéfa efjednotky Bernieho Ecclestona o vyškrtnutí VC Brazílie z kalendára za nezodpovedné
Vyjadrenie šéfa PSA tak predstavuje možný neúspech pre francúzskeho ministra priemyslu Arnauda Montebourga, ktorý skoršie povedal, že sa s automobilkou dohodne na ústupkoch.
Speváčka Lina Mayer necháva vo svojom novom singli Dream explodovať nálož s pozitívnou energiou.
Šmolkovia sú jednoducho neodolateľní, milí, zábavní a deti -i dospelí- ich milujú. Svedčí o tom aj nesmierny divácky úspech v slovenských kinách.
Polemic oslavuje 25 rokov na scéne a z toho dôvodu pripravuje turné, kde sa fanúšikom predstavia v 13. slovenských mestách. My sme ich pri tej príležitosti trochu vyspovedali.
Čo majú spolu Mária Čírová a Thomas Puskailer? Obaja speváci sa stretli v štúdiu, kde nahrávajú novú skladbu „I Feel Good“!