Dnes je 18. septembra 2020, meniny má a zajtra

Vedci modifikovali komáre, aby plodili iba samce

Zdroj: © Server.sk, redaktor: red, pridané: 12.06.2014

Znížením pomeru samičích potomkov mienia vedci zredukovať riziko šírenia malárie.
Vedci modifikovali komáre, aby plodili iba samce
Zdroj obrázku: SXC/free

Tímu britských vedcov z Imperial College London sa podarilo geneticky modifikovať komáre tak, že 95 percent ich potomkov sú samce. Výsledok pokusu tak podľa nich môže zastaviť šírenie malárie, ktorú spôsobuje parazit prenášaný práve samicami tohto druhu hmyzu. Štúdiu publikovali v časopise Nature Communications.

U väčšiny druhov komárov, potrebuje samička krv, aby získala živiny potrebné pre tvorbu vajíčok. Ak v sebe nesie parazita, poštípaním akéhokoľvek živočícha či človeka, naňho parazita prenesie. Jedna samička dokáže počas života vyprodukovať až tritisíc vajíčok, pričom polovica jej potomkov sú samičky. Znížením tohto pomeru v prospech samcov sa tak zníži riziko, ktoré samice ako šíriteľky nákazy predstavujú pre človeka.

Najnovší výskum britských vedcov sa uskutočnil na komároch druhu Anopheles gambiae, ktoré žijú v subsaharskej Afrike. Až 95 percent úmrtí na maláriu sa udeje práve v tomto regióne. Vedci v laboratóriu pozmenili genóm samcov hmyzu a následne sledovali šírenie mutácie pri párení s ďalšími nemutovanými jedincami. Výsledkom bolo vyhynutie komárej populácie pre nedostatok samičiek.

"Výsledky sú sebestačné. Len čo sme do populácie uviedli mutované jedince, samce začali produkovať ďalších samcov a tí takisto," priblížil výskum jeho spoluautor Nikolai Windbichler. "Štúdia je len na začiatku, no verím, že tento postup povedie k lacnému a efektívnemu spôsobu, ako odstrániť maláriu z celých regiónov. Našim cieľom je umožniť ľuďom, aby žili bez strachu z tejto choroby," dodal hlavný autor Roberto Galizi.

Maláriou sa ročne nakazí viac ako 200 miliónov ľudí, pričom na ňu zomrie približne 600-tisíc pacientov. Z tohto počtu sú väčšina deti vo veku do päť rokov. Hoci by nová metóda pomohla výrazne znížiť riziko nakazenia, otázne je, aký vplyv na ekosystém by malo vyhubenie komárov, ktoré sú napríklad obživou iných živočíchov či opeľovačmi.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.iflscience.com.

Ďalšie súvisiace a podobné články

Írske spevácke hviezdy miera do Bratislavy! Oceňovaní inštrumentalisti Lisa Hannigan a Jape predstavia slovenskému publiku čaro moderného írskeho pesničkárstva.
Prvá kniha Helen Fieldingovej je rovnako vtipná a inteligentná ako jej populárne knihy o Bridget Jonesovej.
Skupina Žlutý Pes vlani oslávila 35 rokov svojho pôsobenia, aby s novým rokom vkročila do dejvického nahrávacieho štúdia Faust Records.
Štvrtkový večer bol sklamaním pre barbadoskú speváčku Rihannu, ktorá z 11 nominácií dokázala premeniť na sošku iba jednu.
V čase keď sme si v našich zemepisných šírkach museli začať zvykať na horúčavy presahujúce 30-stupňové teploty,...
Nová komédia Zdeňka Trošku s názvom Babovřesky... aneb z dopisu venkovské drbny, pritiahla do českých kín za prvý premietací víkend rekordný počet divákov – viac ako 140 tisíc.
Automobily so sťahovacou strechou dosahujú predajné maximá počas horúcich letných mesiacov, zimné obdobie začne vodičov priťahovať k autám, ktoré majú k dispozícii pohon na všetky štyri kolesá.
Americká speváčka, herečka, tanečníčka a režisérka Madonna dnes oslavuje 53. narodeniny.