Dnes je 19. júna 2018, meniny má a zajtra

Vedci modifikovali komáre, aby plodili iba samce

Zdroj: © Server.sk, redaktor: red, pridané: 12.06.2014

Znížením pomeru samičích potomkov mienia vedci zredukovať riziko šírenia malárie.
Vedci modifikovali komáre, aby plodili iba samce
Zdroj obrázku: SXC/free

Tímu britských vedcov z Imperial College London sa podarilo geneticky modifikovať komáre tak, že 95 percent ich potomkov sú samce. Výsledok pokusu tak podľa nich môže zastaviť šírenie malárie, ktorú spôsobuje parazit prenášaný práve samicami tohto druhu hmyzu. Štúdiu publikovali v časopise Nature Communications.

U väčšiny druhov komárov, potrebuje samička krv, aby získala živiny potrebné pre tvorbu vajíčok. Ak v sebe nesie parazita, poštípaním akéhokoľvek živočícha či človeka, naňho parazita prenesie. Jedna samička dokáže počas života vyprodukovať až tritisíc vajíčok, pričom polovica jej potomkov sú samičky. Znížením tohto pomeru v prospech samcov sa tak zníži riziko, ktoré samice ako šíriteľky nákazy predstavujú pre človeka.

Najnovší výskum britských vedcov sa uskutočnil na komároch druhu Anopheles gambiae, ktoré žijú v subsaharskej Afrike. Až 95 percent úmrtí na maláriu sa udeje práve v tomto regióne. Vedci v laboratóriu pozmenili genóm samcov hmyzu a následne sledovali šírenie mutácie pri párení s ďalšími nemutovanými jedincami. Výsledkom bolo vyhynutie komárej populácie pre nedostatok samičiek.

"Výsledky sú sebestačné. Len čo sme do populácie uviedli mutované jedince, samce začali produkovať ďalších samcov a tí takisto," priblížil výskum jeho spoluautor Nikolai Windbichler. "Štúdia je len na začiatku, no verím, že tento postup povedie k lacnému a efektívnemu spôsobu, ako odstrániť maláriu z celých regiónov. Našim cieľom je umožniť ľuďom, aby žili bez strachu z tejto choroby," dodal hlavný autor Roberto Galizi.

Maláriou sa ročne nakazí viac ako 200 miliónov ľudí, pričom na ňu zomrie približne 600-tisíc pacientov. Z tohto počtu sú väčšina deti vo veku do päť rokov. Hoci by nová metóda pomohla výrazne znížiť riziko nakazenia, otázne je, aký vplyv na ekosystém by malo vyhubenie komárov, ktoré sú napríklad obživou iných živočíchov či opeľovačmi.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.iflscience.com.

Ďalšie súvisiace a podobné články

Dánskym vedcom sa podarilo vypudiť vírus HIV z nakazených buniek.
Charakteristickými znakmi týchto metód sú vysoké počty opakovania cvičenia -20-50 aj viac,...
Ako sa ich osudy prepletajú a stretávajú, pohybujú sa obaja vo svete, v ktorom sú sila, krása, mladosť a krv tovarom - v ktorom sa nedá kúpiť ani predať dôveru, pravdu, lojalitu a lásku a odvaha má celý rad podôb.
Rátajte s tým, že ak budete mať celý čas istotu, že viete, čo sa bude diať ďalej, tak každým ďalším záberom vás režisér Derek Cianfrance presvedčí o tom, ako veľmi ste sa mýlili.
Zatiaľ čo na koncertoch sa aspoň sporadicky objavilo nejaké číslo, ktoré rozohnalo skvostnú, ale trochu ponurú atmosféru koncertu, nahrávka je koncipovaná jednoznačne ako relax.
Patent značky BMW i na elektrickom bicykli. Inovatívne kyvné rameno s pohonnou jednotkou sa začína vyrábať v továrni na elektrické bicykle HNF Heisenberg.
Dospievanie býva zložité, zvlášť keď sa píše rok 1968, vonku sa preháňajú cudzie tanky,...
Jeho koncerty sú jedinečné a jeho tajomstvom je radosť z hrania.