Dnes je 26. septembra 2018, meniny má a zajtra

V okolí Fukušimy objavili zmutované motýle

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 15.08.2012

Vedci u motýľov druhu Pseudozizeeria maha zaznamenali rôzne abnormality ako napríklad menšie krídla, nerovnomerne vyvinuté oči, zdeformované tykadlá alebo zmeny v sfarbení.
V okolí Fukušimy objavili zmutované motýle

Japonskí vedci objavili dôkazy o tom, že vlaňajšia katastrofa v jadrovej elektrárni vo Fukušime spôsobila mutácie u motýľov druhu Pseudozizeeria maha. Vedci u tohto hmyzu zaznamenali rôzne abnormality ako napríklad menšie krídla, nerovnomerne vyvinuté oči, zdeformované tykadlá alebo zmeny v sfarbení.

Odborníci na čele s Džodžim Otakim z University of the Ryukyus dva mesiace po spomínanej nehode odchytili 144 dospelých motýľov na desiatich rôznych lokalitách vrátane Fukušimy. Celkovo až dvanásť percent jedincov boli mutanti, pričom najviac mutácií objavili u motýľov žijúcich v oblastiach s najväčšou úrovňou radiácie. "Dospeli sme k záveru, že radiácia z jadrovej elektrárne vo Fukušime spôsobila u tohto druhu fyziologické a genetické poškodenia. Doteraz sa pritom verilo, že hmyz je voči radiácii veľmi odolný. Z tohto dôvodu sú naše výsledky veľmi neočakávané," uviedol Otaki, ktorý spolu s kolegami okrem toho zistil, že pozorované mutácie sú prítomné aj u ďalších generácií. To platilo aj pre motýle odchované v laboratórnych podmienkach, pričom u mláďat objavili aj také mutácie, ktoré sa u predchádzajúcej generácie nevyskytovali.

Šesť mesiacov po prvom odchyte motýľov sa vedci vrátili do okolia Fukušimy, kde zistili, že podiel mutantov v populácii sa viac než zdvojnásobil. Podľa Otakiho za tento nárast môže pravdepodobne fakt, že motýlie húsenice sa živia kontaminovanými rastlinami a tiež mutácie získané od rodičov. "Odkedy sme videli tieto dôsledky na motýľoch, tak je celkom ľahké si predstaviť, že táto katastrofa musela mať vplyv aj na iné druhy. Je očividné, že v ekosystéme sa niečo pokazilo," dodal Otaki.

Informácie pochádzajú z webstránky www.huffingtonpost.com.

Tradičné podujatie bude vo štvrtok a piatok na viacerých miestach v centre mesta
Tridsaťjedenročnú ženu udržiavali pri živote 92 dní, aby donosila syna.
O Zlatú palmu sa budú uchádzať režiséri ako Wes Anderson, Walter Salles, David Cronenberg, Andrew Dominik, Michael Haneke či Ken Loach.
pred rokmi
Štyridsaťdva pesničiek z tridsaťpäť rokov trvajúcej kariéry - to je nová dvojdisková kompilácia speváčky Heidi Janků.
Džin vo fľaši naozaj existuje! Včera ho vypustili v Pálffyho paláci v Bratislave počas krstu 8.zväzku orientálnych príbehov Tisíc a jedna noc.
Neplodnosť je v súčasnosti dosť frekventovaný jav, na ktorý majú vplyv viaceré faktory.
Ešte na autosalóne vo Frankfurte v roku 2005 ukázala nemecká automobilka Audi svoj nový model Q 7. Trvalo potom skoro pol roka, kým obohatil automobilový trh s výrokom, že koneene stvorili pohon všetkých kolies - quattro, auto.
Modernizovaný pickup s novým typovým označením a dlhou kabínou v najluxusnejšej výbave GLS ...