Dnes je 25. septembra 2017, meniny má a zajtra

Tuberkulózu mohli do Ameriky priniesť tulene

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 22.08.2014

Pri analýze kostier troch pôvodných obyvateľov Peru vedci objavili stopy DNA tuberkulóznych baktérií, ktoré sa vyskytujú u tuleňov.
Tuberkulózu mohli do Ameriky priniesť tulene

Tuberkulózu (TBC) mohli na americký kontinent zaniesť už tulene a nie európski dobyvatelia v 15. storočí. V štúdii publikovanej v časopise Nature to tvrdia vedci z univerzity v nemeckom Tübingene. Ako napísali, tuberkulózne baktérie sa v Amerike nachádzali stovky rokov predtým, než Nový kontinent objavil Krištof Kolumbus. Zaniesli ich tam podľa nich práve plutvonožce.

"Kto by to povedal, že práve tulene sú zodpovedné za rozšírenie jedného z najsmrteľnejších ochorení do Južnej Ameriky? Bolo to pre nás prekvapenie," uviedol Johannes Krause pre BBC Radio 4. Počas výskumu spolu s tímom analyzovali tri kostry pôvodných obyvateľov Peru. Pri skúmaní zistili, že sa v nich nachádza DNA baktérií spôsobujúcich tuberkulózu. "Porovnali sme genóm týchto troch nálezov so súčasnými baktériami. Zistili sme, že sa líšia od európskych, ázijských či afrických kmeňov, ktoré nachádzame u ľudí v súčasnosti," vysvetlil Krause. Ako dodal, nálezy sa však veľmi podobali kmeňom, ktoré napádajú tulene či uškatce. Na základe toho predpokladajú, že práve morské cicavce mohli chorobu priniesť z Afriky cez oceán. Následne sa od nich mali nakaziť pôvodní obyvatelia Ameriky. "Sú dôkazy o využívaní tuleňov na pobreží Peru. Pôvodní obyvatelia ich lovili, spracovávali ich kožu, jedli mäso či používali olej. Tulene boli v tom čase a na tom mieste dôležité," doplnil.

Vedci však nevedia, či sa pôvodní obyvatelia Ameriky nakazili iba od tuleňov alebo sa choroba prispôsobila a začala sa šíriť aj z človeka na človeka. Aj keď ju na kontinent mohli ako prvé priniesť práve tulene, ďalšie štúdie dokazujú, že Európania pravdepodobne prispeli ďalším smrteľným kmeňom tohto ochorenia. "Práve tento kmeň spôsobil masovú epidémiu v Severnej a Južnej Amerike," vyhlásil Krause. "Choroba, ktorou trpia tamojší pacienti v súčasnosti, pochádza z európskeho kmeňa," dodal.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.com.

Ďalšie súvisiace a podobné články

Protipovodňová ochrana životov, majetku a objek...
Online predaj darčekových predmetov. Široká pon...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

Do výrobního závodu H.A.N.S prefa a.s Lysá nad ...
Prijmeme väčší počet skladníkov do skladu s pot...
Umelecký kováč Ján Kaniansky z Handlovej hľadá ...

675.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 3 izby, rozloha 1 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 77 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 66 m2, novostavba

Za euro prekoná 100 km. Revolučná koncepcia vozidla pre mestskú mobilitu s nulovými emisiami. Elektromobil by mohli riadiť aj 16 roční chlapci.
Ľuďom, ktorí si už zakúpili lístky, vrátia vstupné.
Komédia o oštrovateľovi v ZOO, ktorý so zvieratami, o ktoré sa stará, vychádza lepšie ako s ostatnými ľuďmi.
Na štart tohtoročných vytrvalostných pretekov 24 hodín Le Mans sa postaví aj hybridné kupé Honda CR-Z.
Film je nahliadnutím do života ľudí trpiacich autizmom, pričom búra všeobecne zaužívané názory spoločnosti na túto duševnú poruchu.
Ak počas horúcich dní máte chuť na niečo exotické, lahodné, príznačné jemnou chuťou no zároveň výživovo „silné“, ochutnajte osviežujúce kokosové mlieko...
Skladba Na pokraji síl je piatym Jarošovým singlom z minuloročného albumu Tráva musí rásť.
V utorok 14. júla tu otvorí sezónu slovenskou premiérou dokumentárneho filmu Amy, ktorý je venovaný životu speváčky s výnimočným hlasom a talentom Amy Winehouse.