Dnes je 19. apríla 2021, meniny má a zajtra

Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 23.01.2014

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis podľa brazílskej rieky Araguaia, kde sa vyskytuje.
Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Vedci z Universidade Federal do Amazonas na čele s Tomasom Hrbekom popísali nový druh riečneho delfína, ktorý sa vyskytuje v povodí brazílskej rieky Araguaia. Ide o celkovo piaty druh riečneho delfína, avšak prvý nový od roku 1918. Odborníci o svojom objave informovali prostredníctvom časopisu PLoS One.

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis, pričom od blízkej príbuznej inie amazonskej (Inia geoffrensis) sa odlišuje počtom zubov a pravdepodobne aj menšou veľkosťou. Hrbek s kolegami však dospel k záveru, že ide o nový druh predovšetkým na základe analýzy DNA. Oba druhy sa podľa vedcov od seba oddelili približne pred dvoma miliónmi rokov. "Tento nový druh je veľmi podobný ostatným dvom juhoamerickým riečnym delfínom. Jeho objavenie nás veľmi prekvapilo, pretože sa vyskytuje v oblastiach, kde ho ľudia dobre poznajú. Je to veľký cicavec. Išlo jednoducho o to, že nikto sa oň poriadne nezaujímal," uviedol Hrbek, podľa ktorého v povodí rieky Araguaia žije iba približne tisíc jedincov tohto druhu. Z tohto dôvodu, a tiež pre nízku genetickú variabilitu, preto vedci navrhujú zaradiť tento druh do kategórii zraniteľné.

"Od 60. rokov minulého storočia čelí rieka Araguaia veľkému antropogénnemu tlaku, predovšetkým v oblasti poľnohospodárstva a výstavby vodných elektrární. Okrem toho delfíny často vyžierajú rybárom úlovky zo sietí, a tí ich preto nemajú radi a strieľajú ich," dodal Hrbek.

Špeciálna atrakcia, na ktorej je možné zažiť riadnu dávku adrenalínu s novým Touaregom...
Koncert Chiny Moses a Big bandu Gustava Broma bude úvodným vystúpením Music festu 2014, v rámci ktorého sa na Slovensku predvedú aj ďalšie zaujímavé osobnosti svetovej scény.
Na siedmom ročníku festivalu Uprising sa ako jeden z headlinerov v slovenskej premiére predstaví legendárny americký rapper KRS-One.
Špeciálne vyvinutým novým podvozkom chce švédska automobilka Volvo Cars podporiť ambície typu XC70 D5 AWD na globálnom trhu policajných áut.
Len tri týždne stačili spevákovi Robovi Opatovskému na to, aby jeho najnovšia veľká platňa získala platinové ocenenie.
Pod týmto exotickým názvom sa skrýva terapia pomocou bylinných kúpeľov.
Nadšenie: 16 miliónov fanúšikov na trati, zhruba 1,5 miliardy televíznych divákov. Veľký jasot na Champs-Elysées v Paríži: Christopher Froome vyhral Tour de France 2015.
Športové kupé s dramatickými proporciami