Dnes je 26. septembra 2018, meniny má a zajtra

Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 23.01.2014

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis podľa brazílskej rieky Araguaia, kde sa vyskytuje.
Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Vedci z Universidade Federal do Amazonas na čele s Tomasom Hrbekom popísali nový druh riečneho delfína, ktorý sa vyskytuje v povodí brazílskej rieky Araguaia. Ide o celkovo piaty druh riečneho delfína, avšak prvý nový od roku 1918. Odborníci o svojom objave informovali prostredníctvom časopisu PLoS One.

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis, pričom od blízkej príbuznej inie amazonskej (Inia geoffrensis) sa odlišuje počtom zubov a pravdepodobne aj menšou veľkosťou. Hrbek s kolegami však dospel k záveru, že ide o nový druh predovšetkým na základe analýzy DNA. Oba druhy sa podľa vedcov od seba oddelili približne pred dvoma miliónmi rokov. "Tento nový druh je veľmi podobný ostatným dvom juhoamerickým riečnym delfínom. Jeho objavenie nás veľmi prekvapilo, pretože sa vyskytuje v oblastiach, kde ho ľudia dobre poznajú. Je to veľký cicavec. Išlo jednoducho o to, že nikto sa oň poriadne nezaujímal," uviedol Hrbek, podľa ktorého v povodí rieky Araguaia žije iba približne tisíc jedincov tohto druhu. Z tohto dôvodu, a tiež pre nízku genetickú variabilitu, preto vedci navrhujú zaradiť tento druh do kategórii zraniteľné.

"Od 60. rokov minulého storočia čelí rieka Araguaia veľkému antropogénnemu tlaku, predovšetkým v oblasti poľnohospodárstva a výstavby vodných elektrární. Okrem toho delfíny často vyžierajú rybárom úlovky zo sietí, a tí ich preto nemajú radi a strieľajú ich," dodal Hrbek.

Na otváracom ceremoniáli sa stretli organizátori, hostia, partneri, členovia poroty a návštevníci festivalu.
Už žiadne slová. Jedna z najznámejších foriem alternatívnych terapií používa iný jazyk – umelecký. Arteterapia lieči rany na duši odkrýva skryté a potláčané problémy...
Skupina Pink Floyd zverejnila detaily k platni The Endless River, ktorá vyjde 10. novembra.
Thomas Puskailer si popri speváckych a muzikálových aktivitách nájde vždy čas aj na modeling. Tentokrát dostal ponuku, ktorá spája hudbu s krásou!
Charizmatická mágia legendárneho speváka, desiatky hitov od tanečných ikon až po romantické balady a veľkolepá výprava garantujú zážitok v najvyššom leveli zábavy.
Tuky sú kaloricky relatívne najbohatšou živinou (asi 9 kcal/ 1gram tuku).
Český moderátor Jan Kraus sa opäť predstaví slovenským fanúšikom naživo. Skvelý humorista si v programe Jan Kraus aneb Hvězdy, jak je neznáte tentoraz strieľa sám zo seba.
Nový Abarth 695 Record je spomienkou na legendárny rekordný automobil, ktorý postavil legendárny tuner Carlo Abarth v roku 1956.