Dnes je 26. júna 2019, meniny má a zajtra

Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 23.01.2014

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis podľa brazílskej rieky Araguaia, kde sa vyskytuje.
Popísali prvý nový druh riečneho delfína od roku 1918

Vedci z Universidade Federal do Amazonas na čele s Tomasom Hrbekom popísali nový druh riečneho delfína, ktorý sa vyskytuje v povodí brazílskej rieky Araguaia. Ide o celkovo piaty druh riečneho delfína, avšak prvý nový od roku 1918. Odborníci o svojom objave informovali prostredníctvom časopisu PLoS One.

Nový druh dostal vedecké pomenovane Inia araguaiaensis, pričom od blízkej príbuznej inie amazonskej (Inia geoffrensis) sa odlišuje počtom zubov a pravdepodobne aj menšou veľkosťou. Hrbek s kolegami však dospel k záveru, že ide o nový druh predovšetkým na základe analýzy DNA. Oba druhy sa podľa vedcov od seba oddelili približne pred dvoma miliónmi rokov. "Tento nový druh je veľmi podobný ostatným dvom juhoamerickým riečnym delfínom. Jeho objavenie nás veľmi prekvapilo, pretože sa vyskytuje v oblastiach, kde ho ľudia dobre poznajú. Je to veľký cicavec. Išlo jednoducho o to, že nikto sa oň poriadne nezaujímal," uviedol Hrbek, podľa ktorého v povodí rieky Araguaia žije iba približne tisíc jedincov tohto druhu. Z tohto dôvodu, a tiež pre nízku genetickú variabilitu, preto vedci navrhujú zaradiť tento druh do kategórii zraniteľné.

"Od 60. rokov minulého storočia čelí rieka Araguaia veľkému antropogénnemu tlaku, predovšetkým v oblasti poľnohospodárstva a výstavby vodných elektrární. Okrem toho delfíny často vyžierajú rybárom úlovky zo sietí, a tí ich preto nemajú radi a strieľajú ich," dodal Hrbek.

Film Europe Media Company dní intenzívne pracuje na 2. ročníku unikátnej prehliadky filmov z troch prestížnych festivalov Benátky - Berlín - Cannes, ktorá sa bude tento rok konať od 7. do 14.októbra.
Jednu z najnavštevovanejších českých klubových kapiel bude mať šancu tento rok spoznať aj slovenskí publikum.
Výsledky naznačujú, že kontrola telesného tuku v strednom veku je podľa vedcov dôležitá pre prevenciu demencie v neskoršom živote.
Dominika Mirgová ostala v šoku. Na sociálnej sieti denne dostáva desiatky správ od fanúšikov, ktorým je hudba pomáha prekonať nešťastnú lásku.
V susednej Viedni začína vo štvrtok, 22. novembra medzinárodný knižný veľtrh Buch Wien.
Speváčka Katka Knechtová má na konte hviezdne úspechy! Očarila dve svetové kapely, ktorým robila predskokanku.
Asi iba málokto predpokladal, že by z toho mohol byť veľkofilm, ktorý si divák navždy zamiluje. A predsa.
Vydavateľstvo Roadrunner práve vydáva boxy s kompletnou diskografiou najúspešnejších metalových skupín: Type O Negative, Sepultura, Fear Factory, Life Of Agony, King Diamond, Obituary a Decide.