Dnes je 19. augusta 2018, meniny má a zajtra

Paleontológovia popísali nový druh dinosaura

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 20.03.2014

Anzu wyliei je podľa vedcov dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich úplným vyhynutím.
Paleontológovia popísali nový druh dinosaura
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tím amerických paleontológov na čele s Matthewom Lamannom popísal nový druh dinosaura, ktorý žil pred približne 66 miliónmi rokov, čiže krátko pred úplným vyhynutím tejto skupiny druhohorných plazov. Nový druh dostal vedecké pomenovanie Anzu wyliei a jeho pozostatky objavili v Severnej a Južnej Dakote.

Anzu wyliei patril do skupiny Oviraptorosauria, pričom ide o najväčšieho známeho a zároveň najlepšie zachovaného severoamerického zástupcu tejto skupiny. Dorastal do dĺžky približne tri metre a vážil 300 kilogramov. Čeľuste mal bezzubé, na hlave mal kostený hrebeň a pohyboval sa na zadných končatinách, pričom na predných mal perie. S najväčšou pravdepodobnosťou šlo o všežravca. Prvú neúplnú kostru tohto dinosaura objavil Tyler Lyson zo Smithsonian Institution, ďalšie dve fosílie, ktoré obsahovali aj lebku, našli potom súkromní zberatelia. Všetky tri kostry sa momentálne nachádzajú v Carnegie Museum of Natural History v Pittsburghu.

Podľa Lamannu a jeho kolegov je tento druh dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich vyhynutím, hoci viacerí vedci tvrdia opak. "Anzu wyliei je dôkazom, že dinosaury sa aj pred 66 miliónmi rokov naďalej vyvíjali a že ich vyhynutie spôsobil dopad obrovského asteroidu. Je očividné, že dinosaury boli aj v čase svojho zániku stále veľmi rozmanitou skupinou živočíchov," vyhlásil Hans-Dieter Sues zo Smithsonian Institution.

Ilustrácia: Mark Klingler, Carnegie Museum of Natural History

Ďalšie súvisiace a podobné články

Vydavateľstvo Fragment opäť prichádza s novinkami, z ktorých si vyberie každý. Poďme sa na ne spoločne pozrieť.
Rozprávka Kvak a Čľup vznikla na podklade populárnej série kníh pre deti amerického spisovateľa Arnolda Lobela.
Koľko z tých osudom skúšaných žien hocikde na svete sa môže zobrať na rok preč a ísť si prefiltrovať hlavu cestovaním po svete?
pred rokom a pol
NOVÝ ALBUM
Záznam z dvoch koncertov, ktoré kapela nedávno odohrala v londýnskom Hyde Parku je dostupný na portáli iTunes.
Vysoko hodnotená trilógia Tri farby – Modrá, Biela, Červená je celkom iste dôstojným zavŕšením filmovej dráhy jedného z najvýznamnejších poľských režisérov Krzysztofa Kieśłowskeho.
Diváci v Bratislave ich budú počuť celosvetovo po prvýkrát naživo.
Dnes už klasický román Paula Coelha Valkýry (prvý raz vyšiel v roku 1992) je autobiografický a zároveň širšie platný príbeh o dvoch povahovo odlišných partneroch.