Dnes je 25. októbra 2020, meniny má a zajtra

Paleontológovia popísali nový druh dinosaura

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 20.03.2014

Anzu wyliei je podľa vedcov dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich úplným vyhynutím.
Paleontológovia popísali nový druh dinosaura
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tím amerických paleontológov na čele s Matthewom Lamannom popísal nový druh dinosaura, ktorý žil pred približne 66 miliónmi rokov, čiže krátko pred úplným vyhynutím tejto skupiny druhohorných plazov. Nový druh dostal vedecké pomenovanie Anzu wyliei a jeho pozostatky objavili v Severnej a Južnej Dakote.

Anzu wyliei patril do skupiny Oviraptorosauria, pričom ide o najväčšieho známeho a zároveň najlepšie zachovaného severoamerického zástupcu tejto skupiny. Dorastal do dĺžky približne tri metre a vážil 300 kilogramov. Čeľuste mal bezzubé, na hlave mal kostený hrebeň a pohyboval sa na zadných končatinách, pričom na predných mal perie. S najväčšou pravdepodobnosťou šlo o všežravca. Prvú neúplnú kostru tohto dinosaura objavil Tyler Lyson zo Smithsonian Institution, ďalšie dve fosílie, ktoré obsahovali aj lebku, našli potom súkromní zberatelia. Všetky tri kostry sa momentálne nachádzajú v Carnegie Museum of Natural History v Pittsburghu.

Podľa Lamannu a jeho kolegov je tento druh dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich vyhynutím, hoci viacerí vedci tvrdia opak. "Anzu wyliei je dôkazom, že dinosaury sa aj pred 66 miliónmi rokov naďalej vyvíjali a že ich vyhynutie spôsobil dopad obrovského asteroidu. Je očividné, že dinosaury boli aj v čase svojho zániku stále veľmi rozmanitou skupinou živočíchov," vyhlásil Hans-Dieter Sues zo Smithsonian Institution.

Ilustrácia: Mark Klingler, Carnegie Museum of Natural History

Ďalšie súvisiace a podobné články

Najvýkonnejší a najrýchlejším Jeep
Líder skupiny AYA Boris Lettrich oslavoval 50-ku! Kolegovia z kapely mu pripravili veľkolepý koncert „Borisovi, aj Ty, AYA!“
Nová sekcia MFF Karlove Vary predstaví tvorbu desiatich nádejí európskeho filmu.
Séria príjemných komédií od susedov i zo sveta na nás čaká tento týždeň v kinách...
Speváčka prežíva šťastné obdobie a stále komponuje. Jednu zo skladieb chce ponúknuť práve českej speváckej legende.
Koncept s charakteristikami typickými pre automobil BMW M Performance.
Americká popová hviezda Lady Gaga rokuje s členmi legendárnej britskej skupiny Queen o možnosti spoločného turné, počas ktorého by sa stala novou speváčkou kapely.
Vo štvrtok štartuje 18. ročník filmovej putovnej prehliadky Projekt 100.