Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra

Paleontológovia popísali nový druh dinosaura

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 20.03.2014

Anzu wyliei je podľa vedcov dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich úplným vyhynutím.
Paleontológovia popísali nový druh dinosaura
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tím amerických paleontológov na čele s Matthewom Lamannom popísal nový druh dinosaura, ktorý žil pred približne 66 miliónmi rokov, čiže krátko pred úplným vyhynutím tejto skupiny druhohorných plazov. Nový druh dostal vedecké pomenovanie Anzu wyliei a jeho pozostatky objavili v Severnej a Južnej Dakote.

Anzu wyliei patril do skupiny Oviraptorosauria, pričom ide o najväčšieho známeho a zároveň najlepšie zachovaného severoamerického zástupcu tejto skupiny. Dorastal do dĺžky približne tri metre a vážil 300 kilogramov. Čeľuste mal bezzubé, na hlave mal kostený hrebeň a pohyboval sa na zadných končatinách, pričom na predných mal perie. S najväčšou pravdepodobnosťou šlo o všežravca. Prvú neúplnú kostru tohto dinosaura objavil Tyler Lyson zo Smithsonian Institution, ďalšie dve fosílie, ktoré obsahovali aj lebku, našli potom súkromní zberatelia. Všetky tri kostry sa momentálne nachádzajú v Carnegie Museum of Natural History v Pittsburghu.

Podľa Lamannu a jeho kolegov je tento druh dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich vyhynutím, hoci viacerí vedci tvrdia opak. "Anzu wyliei je dôkazom, že dinosaury sa aj pred 66 miliónmi rokov naďalej vyvíjali a že ich vyhynutie spôsobil dopad obrovského asteroidu. Je očividné, že dinosaury boli aj v čase svojho zániku stále veľmi rozmanitou skupinou živočíchov," vyhlásil Hans-Dieter Sues zo Smithsonian Institution.

Ilustrácia: Mark Klingler, Carnegie Museum of Natural History

Ďalšie súvisiace a podobné články

Zverejnený článok nápadne pripomínal prvé správy o úmrtí Michaela Jacksona.
Snímka, v ktorej účinkuje aj Leonardo DiCaprio, sa namiesto novembra dostane do kín až na Vianoce.
Nadácia Slovenskej sporiteľne financie vyčlenila v rámci grantového programu Futbal to je hra!
Krátko po vydaní českého prekladu publicistického diela Globálna samoobsluha: Jeff Bezos a vek Amazonu, vychádza tento titul aj ako audiokniha, ktorú narozprával Martin Stránsky.
Silný príbeh, ktorý Foster dokázala prerozprávať prostredníctvom pár postáv v divákovi zanecháva nezabudnuteľný filmový zážitok, z ktorého doslova mrazí.
Radikálne skrátenie vlasov je v šoubiznise v móde, urobili tak aj Rihanna, Ke$ha či Willow Smith.
12 nahrávok z živých vystúpení s orchestrom Jiřího Dvořáka, v troch bonusoch s hosťujúcim Karlom Gottom.
Predstaviteľov strany Národný front (FN) pobúrilo, že speváčka počas svojho koncertu v Paríži znova použila video, v ktorom sa predsedníčka FN Marine Le Penová objavila so svastikou na čele.