Dnes je 20. januára 2019, meniny má a zajtra

Paleontológovia popísali nový druh dinosaura

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 20.03.2014

Anzu wyliei je podľa vedcov dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich úplným vyhynutím.
Paleontológovia popísali nový druh dinosaura
Zdroj obrázku: TS Server.sk

Tím amerických paleontológov na čele s Matthewom Lamannom popísal nový druh dinosaura, ktorý žil pred približne 66 miliónmi rokov, čiže krátko pred úplným vyhynutím tejto skupiny druhohorných plazov. Nový druh dostal vedecké pomenovanie Anzu wyliei a jeho pozostatky objavili v Severnej a Južnej Dakote.

Anzu wyliei patril do skupiny Oviraptorosauria, pričom ide o najväčšieho známeho a zároveň najlepšie zachovaného severoamerického zástupcu tejto skupiny. Dorastal do dĺžky približne tri metre a vážil 300 kilogramov. Čeľuste mal bezzubé, na hlave mal kostený hrebeň a pohyboval sa na zadných končatinách, pričom na predných mal perie. S najväčšou pravdepodobnosťou šlo o všežravca. Prvú neúplnú kostru tohto dinosaura objavil Tyler Lyson zo Smithsonian Institution, ďalšie dve fosílie, ktoré obsahovali aj lebku, našli potom súkromní zberatelia. Všetky tri kostry sa momentálne nachádzajú v Carnegie Museum of Natural History v Pittsburghu.

Podľa Lamannu a jeho kolegov je tento druh dôkazom, že dinosaurom sa darilo aj tesne pred ich vyhynutím, hoci viacerí vedci tvrdia opak. "Anzu wyliei je dôkazom, že dinosaury sa aj pred 66 miliónmi rokov naďalej vyvíjali a že ich vyhynutie spôsobil dopad obrovského asteroidu. Je očividné, že dinosaury boli aj v čase svojho zániku stále veľmi rozmanitou skupinou živočíchov," vyhlásil Hans-Dieter Sues zo Smithsonian Institution.

Ilustrácia: Mark Klingler, Carnegie Museum of Natural History

Ďalšie súvisiace a podobné články

Spoločná skladba známych amerických interpretov dostala názov Make The World Move.
Jedená z koncepčných štúdii, ktorá bola predstavená na tohoročnej Jeep Safari.
Spoločnosť HP obohatila svoje portfólio monitorov o nové LED monitory určené pre profesionálne využitie - HP ZR2740w, ZR2440w a ZR2240w.
Japonská automobilka Nissan uvádza na trh atraktívny model Juke Ministry od Sound, ktorého základom sa stal Juke Shiro doplnený kvalitnou zvukovou sústavou (Apple iPod touch a slúchadlá Ministry of Sound).
Ak máte zdravotné problémy a neviete si poradiť s bolesťou svalov, chrbtice... možno vám pomôže fyzioterapia
Teória všetkého ponúka výnimočný a neuveriteľný životný príbeh Stephena Hawkinga, ktorý na svojom veľmi chorom tele nosí jednu z najchytrejších hláv, akú kedy ľudstvo poznalo.
Skôr než wolfsburgská automobilka uvedie na trh úplne nové prevedenie Plus Golfu VII, pripravila na rozlúčku atraktívny model aktuálneho kompaktného vanu – Golf Plus Life.
Album Suck It And See oficiálne vyjde až 6. júna. Bude obsahovať už skôr zverejnené skladby I've Moved Your Chair, ako aj All My Own Stunts...