Dnes je 22. októbra 2017, meniny má a zajtra

Ochladenie Zeme pred 460 mil. rokov spôsobili machy

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 03.02.2012

Podľa britských vedcov klesli hodnoty oxidu uhličitého v atmosfére po tom, čo sa na súši rozšírili primitívne rastliny podobné dnešným machom.
Ochladenie Zeme pred 460 mil. rokov spôsobili machy
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free

Ochladzovanie Zeme pred približne 460 miliónmi rokov mohli spôsobiť primitívne rastliny podobné dnešným machom. Tvrdia to britskí vedci z univerzít v Exeteri a Oxforde, ktorí svoju štúdiu uverejnili v časopise Nature Geoscience.

Machy spotrebujú veľké množstvo oxidu uhličitého.

Podľa vedcov boli hodnoty oxidu uhličitého v zemskej atmosfére pred 480 miliónmi rokov 16-krát vyššie než v súčasnosti a priemerná teplota bola preto 25 stupňov Celzia, čo je približne o desať stupňov viac než v súčasnosti. Pred 460 miliónmi rokov však hodnoty oxidu uhličitého klesli o polovicu a planéta sa začala ochladzovať, čo umožnilo vytvoriť polárne čiapky. Až doteraz si však odborníci mysleli, že k tomuto ochladeniu prišlo až o sto miliónov rokov neskôr po nástupe vyšších rastlín. V spomínanej štúdii však profesori Tim Lenton a Liam Dolan zistili, že toto ochladenie spôsobili machy a ich interakcie s horninami v procese známom ako chemické zvetrávanie.

Machy čerpajú z hornín živiny, pričom ich rozpúšťajú pomocou kyseliny. Táto chemická reakcia má za následok aj to, že oxid uhličitý interaguje s horninou a klesá tak jeho objem v atmosfére. Lenton a Dolan otestovali túto teóriu na súčasných machoch a zistili, že machy spotrebujú veľké množstvo oxidu uhličitého, čo tým pádom môže vysvetľovať náhly pokles tohto skleníkového plynu pred 460 miliónmi rokov. "Obyčajné machy vytvorili podnebie, ktoré tu dnes máme a ktoré umožnilo vytvoriť život, ako ho poznáme," uviedol Lenton.

Informácie pochádzajú z www.bbc.co.uk.

Tím kameramanov a fotografov pre Vašu svadbu, s...
Predaj a profesionálne projektovanie osvetlenia...

Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...
Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...

Sme spoločnosť ktorá spolupracuje s mezdinarodn...
Kúpele Luhačovice, a. s., sú atraktívnym zamest...
Prijmem samostatného stolára na výrobu a montáž...

Na predaj byt, 1 izba, rozloha 53 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 72 m2
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 68 m2

Gén KLF14, o ktorom odborníci už skôr zistili, že je spojený s druhým typom cukrovky a hladinou cholesterolu v krvi, je tým, ktorý ovláda mnohé ďalšie gény v tukovom tkanive.
Kapela Smola a Hrušky vyrazí 7. októbra na veľké slovensko-poľsko-české turné, v rámci ktorého odohrajú do 3. decembra dovedna 22 koncertov.
Francúzsky kompakt so zmeneným imidžom
Oslava českej krajiny a prírodných živlov, ktoré čelia agresivite miest.
Tretia generácia Grand Vitara prekvapuje svojim sviežim dizajnom.
U ľudí, ktorí boli v detstve fyzicky trestaní je vyššia pravdepodobnosť výskytu aspoň jedného chronického ochorenia.
Pred mnohými storočiami nám po sebe Mayovia zanechali svoj kalendár s presným dátumom, kedy končí a s popisom toho, čo sa odohrá.
Horskí a leteckí záchranári dnes zasahovali pri jednom smrteľnom úraze na lyžiarskom svahu, ďalšie dva sa stali vo voľnom teréne.