Dnes je 24. mája 2019, meniny má a zajtra

Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 22.05.2014

Dierková komora pomohla vedcom vytvoriť kompletný sken kostry opereného dinosaura Archaeopteryxa.
Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Francúzski paleontológovia pri skúmaní fosílii opereného dinosaura Archaeopteryxa použili dierkovú komoru. Nápad, ktorý po prvý raz načrtol Leonardo Da Vinci v roku 1485, im umožnil lepšie pochopiť anatómiu tohto pravekého živočícha. Vedci veria, že vďaka novej metóde budú môcť zodpovedať otázku, ako sa vyvinuli prvé vtáky.

Dierková komora funguje na princípe camery obscury, teda obraz sa cez dierku v schránke premieta na protiľahlú stenu. Keďže fosílie Archaeopteryxa boli priveľké nato, aby ich mohli vedci nasnímať röntgenovými lúčmi v synchrotrónovom urýchľovači častíc, rozhodli sa použiť dierkovú komoru. Vďaka nej pozostatky dokázali nasnímať pomocou úzkeho röntgenového lúča. "Lúč má hrúbku ľudského vlasu. Je však extrémne silný," uviedol Paul Tafforeau z European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). "Keď prechádza skúmanou vzorkou, dochádza k jeho rozptylu. Rozptýlené lúče potom zachytáva dierková komora. My potom rekonštruujeme obrázky z nej," vysvetlil paleontológ. Výsledkom práce jeho tímu je kompletný sken kostry Archaeopteryxa v 3D formáte. Snímka pritom nezobrazuje len vonkajšie kosti, ale aj tie ukryté a taktiež perie. "Perie je omnoho viditeľnejšie ako pri pohľade na fosíliu. Ale to nie je všetko, pretože táto technika odhalila veľa o anatómii, ktorú nevidno pod povrchom," povedal Tafforeau.

Fosílie Archaeopteryxa prvýkrát objavili v roku 1861. Krátko po objavení ho označili za dôkaz Darwinovej evolučnej teórie. Odvtedy sa vedci zaujímajú, či Archaeopteryx žijúci pred 150 miliónmi rokov bol vták a či dokázal lietať. Do dnešných dní sa našlo iba 12 fosílií tohto dávneho opereného živočícha.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.co.uk.

Pred 30 rokmi opustil výrobnú linku prvý Volkswagen Scirocco GTS, ktorý sa vyznačoval nápadne športovým imidžom.
Nepredvídateľné zvraty tohto podmanivého, kritikmi celosvetovo uznávaného filmu, vás prikovajú do kresiel a vyvolajú nemalé pochybnosti aj o tých najväčších istotách.
Debutový album britskej speváčky a raperky Cher Lloyd vyšiel vo Veľkej Británii oficiálne už v novembri minulého roka.
Vitajte späť v Bon Temps, domove záhad, južanskej zmyselnosti a temných tajomstiev.
Reuma trápi nielen staršiu vekovú kategóriu, ale čoraz častejšie aj mladšie ročníky.
Taliansky výrobca reaguje na problém s rýchlym opotrebovaním pneumatík
Súčasne so vstupom do sveta F1 sa japonská automobilová jednotka vrátila k vývoju športovo ladených modelov.
Predstavenie, ktoré by sa malo skladať z ich skladieb, by mohlo mať premiéru na jeseň v Hudobnom divadle Karlín v Prahe.