Dnes je 21. augusta 2019, meniny má a zajtra

Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 22.05.2014

Dierková komora pomohla vedcom vytvoriť kompletný sken kostry opereného dinosaura Archaeopteryxa.
Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Francúzski paleontológovia pri skúmaní fosílii opereného dinosaura Archaeopteryxa použili dierkovú komoru. Nápad, ktorý po prvý raz načrtol Leonardo Da Vinci v roku 1485, im umožnil lepšie pochopiť anatómiu tohto pravekého živočícha. Vedci veria, že vďaka novej metóde budú môcť zodpovedať otázku, ako sa vyvinuli prvé vtáky.

Dierková komora funguje na princípe camery obscury, teda obraz sa cez dierku v schránke premieta na protiľahlú stenu. Keďže fosílie Archaeopteryxa boli priveľké nato, aby ich mohli vedci nasnímať röntgenovými lúčmi v synchrotrónovom urýchľovači častíc, rozhodli sa použiť dierkovú komoru. Vďaka nej pozostatky dokázali nasnímať pomocou úzkeho röntgenového lúča. "Lúč má hrúbku ľudského vlasu. Je však extrémne silný," uviedol Paul Tafforeau z European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). "Keď prechádza skúmanou vzorkou, dochádza k jeho rozptylu. Rozptýlené lúče potom zachytáva dierková komora. My potom rekonštruujeme obrázky z nej," vysvetlil paleontológ. Výsledkom práce jeho tímu je kompletný sken kostry Archaeopteryxa v 3D formáte. Snímka pritom nezobrazuje len vonkajšie kosti, ale aj tie ukryté a taktiež perie. "Perie je omnoho viditeľnejšie ako pri pohľade na fosíliu. Ale to nie je všetko, pretože táto technika odhalila veľa o anatómii, ktorú nevidno pod povrchom," povedal Tafforeau.

Fosílie Archaeopteryxa prvýkrát objavili v roku 1861. Krátko po objavení ho označili za dôkaz Darwinovej evolučnej teórie. Odvtedy sa vedci zaujímajú, či Archaeopteryx žijúci pred 150 miliónmi rokov bol vták a či dokázal lietať. Do dnešných dní sa našlo iba 12 fosílií tohto dávneho opereného živočícha.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.co.uk.

Ešte predtým, než som disk vložil do prehrávača, bolo mi jasné, že to bude jednoducho herecký koncert.
Ako často sa na plátnach kín objavuje muzikál? Osobne si spomínam na rozprávkový Moulin Rouge, komiksové Chicago a schizofrenické Nine.
Jedno z najväčších hudobných prekvapení minulého roka, v zmysle vydania nového albumu.
V týchto dňoch oslavuje Kino Film Europe, prvé slovenské kino zamerané výhradne na európsku kinematografiu, svoje prvé narodeniny.
Talentovaný britský herec už nechce hrať vo filmoch určených tínedžerom.
Popoluška na ľade príde začiatkom februára aj na Slovensko.
Toto je veľmi sympatická a zároveň veľmi špecifická nahrávka. Stanislav Procházka mladší bol nepochybne idolom slečien a žien v celom komunistickom Československu.
Box Všetko je ukážkou toho, čo všetko tento veľký spevák dokázal a poriadne veľkým zrkadlom pre jeho prípadných neprajníkov. Rišo, všetko najlepšie!