Dnes je 27. septembra 2020, meniny má a zajtra

Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 22.05.2014

Dierková komora pomohla vedcom vytvoriť kompletný sken kostry opereného dinosaura Archaeopteryxa.
Na výskum fosílií použili nápad Leonarda Da Vinciho

Francúzski paleontológovia pri skúmaní fosílii opereného dinosaura Archaeopteryxa použili dierkovú komoru. Nápad, ktorý po prvý raz načrtol Leonardo Da Vinci v roku 1485, im umožnil lepšie pochopiť anatómiu tohto pravekého živočícha. Vedci veria, že vďaka novej metóde budú môcť zodpovedať otázku, ako sa vyvinuli prvé vtáky.

Dierková komora funguje na princípe camery obscury, teda obraz sa cez dierku v schránke premieta na protiľahlú stenu. Keďže fosílie Archaeopteryxa boli priveľké nato, aby ich mohli vedci nasnímať röntgenovými lúčmi v synchrotrónovom urýchľovači častíc, rozhodli sa použiť dierkovú komoru. Vďaka nej pozostatky dokázali nasnímať pomocou úzkeho röntgenového lúča. "Lúč má hrúbku ľudského vlasu. Je však extrémne silný," uviedol Paul Tafforeau z European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). "Keď prechádza skúmanou vzorkou, dochádza k jeho rozptylu. Rozptýlené lúče potom zachytáva dierková komora. My potom rekonštruujeme obrázky z nej," vysvetlil paleontológ. Výsledkom práce jeho tímu je kompletný sken kostry Archaeopteryxa v 3D formáte. Snímka pritom nezobrazuje len vonkajšie kosti, ale aj tie ukryté a taktiež perie. "Perie je omnoho viditeľnejšie ako pri pohľade na fosíliu. Ale to nie je všetko, pretože táto technika odhalila veľa o anatómii, ktorú nevidno pod povrchom," povedal Tafforeau.

Fosílie Archaeopteryxa prvýkrát objavili v roku 1861. Krátko po objavení ho označili za dôkaz Darwinovej evolučnej teórie. Odvtedy sa vedci zaujímajú, či Archaeopteryx žijúci pred 150 miliónmi rokov bol vták a či dokázal lietať. Do dnešných dní sa našlo iba 12 fosílií tohto dávneho opereného živočícha.

Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.co.uk.

Podľa Slovenskej národnej galérie musia projekty prihlásené do výberu na Bienále umenia v Benátkach zohľadňovať zameranie 55. bienále na vizuálne umenie.
Zvolenský rapper Forsa zverejnil videoklip k svojej novej skladbe s názvom „Kto nepozná spozná“. Režisérom klipu je Štefan Atanasov, natáčali ho v priestoroch rapperovho rodného mesta – vo Zvolene.
Životné príbehy zatratencov, napísané ich vlastnou rukou, nie sú žiadnou slepačou polievkou pre dušu, ale skôr horkou pravdou o živote, ktorý sa stal trestom.
Jedná sa o najznámejší vojenský objekt na svete, ale v skutočnosti stále oficiálne neexistuje.
Nový kanál, ktorý pribudne do skupiny staníc vysielateľa Markíza-Slovakia, stanica Markíza Cinema, bude vysielať prevažne dramatické programy.
Všestranný súbor nástrojov pre kreatívne využitie iPadu Pro s integrovaným rozhraním Apple Smart Connector
Macy Gray objavila svoje umelecké meno údajne na poštovej schránke pri bicyklovaní.
V stredu 16. októbra ponúknu kiná CINEMAX v mestách Banská Bystrica, Košice, Nitra a Žilina priamy prenos z baletu DON QUIJOTE s hudbou Ludwiga Minkusa v choreografii Carlosa Acostu, priamo z londýnskej Royal Opera House.