Dnes je 18. októbra 2018, meniny má a zajtra

Lososy využívajú pri migrácii magnetické pole Zeme

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 08.02.2013

Tieto ryby si dokážu zapamätať intenzitu magnetického poľa miesta, kde po prvý raz vplávali do oceánu a k tomuto miestu sa vracajú, keď dosiahnu pohlavnú dospelosť.
Lososy využívajú pri migrácii magnetické pole Zeme
Zdroj obrázku: Wikipedia

Lososy sa dokážu v dospelosti vrátiť z oceánu do riek, kde sa narodili, vďaka magnetickému poľu Zeme. Zistili to americkí vedci z Oregon State University, ktorí o tom informovali v časopise Current Biology. Ide o vôbec prvú štúdiu, ktorá potvrdila teóriu o tom, že lososy pri svojej migrácii využívajú magnetické pole.

Odborníci na čele s Nathanom Putmanom na otestovanie tejto hypotézy preskúmali údaje o migrácii lososov nerka (Oncorhynchus nerka) do kanadskej rieky Fraser za uplynulých 56 rokov. Zistili, že ryby si na oboplávanie ostrova Vancouver pri ústí tejto rieky vybrali vždy tú trasu, ktorá malá rovnakú intenzitu geomagnetického poľa ako rieky, kde sa narodili. "Lososy si pamätajú intenzitu magnetického poľa miesta, kde po prvý raz vplávali do oceánu a k tomuto miestu sa vracajú, keď dosiahnu pohlavnú dospelosť. Iné morské živočíchy, ako napríklad korytnačky, tulene alebo ďalšie druhy rýb, pravdepodobne využívajú pri svojich migráciách rovnakú stratégiu. Je nepravdepodobné, aby sa táto schopnosť vyvinula iba u lososov," uviedol Putman. Vedci zatiaľ nepoznajú presný mechanizmus, ako lososy dokážu rozpoznať presnú intenzitu magnetického poľa, predpokladajú však, že pri prechode zo sladkej do morskej vody sa u nich spúšťa určitý neurologický proces.
Losos nerka (Oncorhynchus nerka<) žije v severných častiach Tichého oceánu a v sladkých vodách.

Foto: Wikipedia / Theinterior

Bolo nebolo. Nie tak dávno, sotva pred 20 000 rokmi, v starom svete, keď mrzne až praští, začína príbeh o migrácii.
Jarná únava sa objavuje najmä v období na konci zimy a začiatku jari. Je to stav fyzického a psychického vyčerpania.
Seriál „How i met your mother“, čiže „Ako som stretol vašu matku“ je síce v povedomí nás – Slovákov len relatívne krátko...
Americká herečka Sarah Jessica Parker prevezme úlohu novinárky Glorie Steinem v životopisnom filme Lovelace po tom, ako sa jej tento týždeň vzdala Demi Moore.
MARATONIKA Dana Bártu je pokrstená, môže sa začať maratón koncertov! Český spevák a hudobník odštartoval koncertom vo vypredanom bratislavskom Ateliéri Babylon najväčšie turné v svojej kariére.
Debut čistou energiou vpodobe laserových lúčov pokrstili Peter Nuňéz, Adela Banášová, Gabriela Drobová a Richard Raiman, ktorí pred troma rokmi sprevádzali Thomasove prvé kroky na Slovensku.
Ak žijete v milujúcej rodine a na internete nájdete svoju fotku na zozname nezvestných detí, asi niečo nie je v poriadku...
Hidden Gems je skladačka pätnástich hitov Luthera Vandrossa, ktoré sa objavili vo filmoch.