Dnes je 25. septembra 2020, meniny má a zajtra

Jed mamby čiernej obsahuje účinné analgetikum

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 04.10.2012

Vedci si myslia, že z proteínov zvaných mambalgíny, ktoré majú analgetické účinky, by sa dali v budúcnosti vyvinúť nové lieky proti bolesti.
Jed mamby čiernej obsahuje účinné analgetikum

Jed mamby čiernej (Dendroaspis polylepis) obsahuje analgetikum, ktoré je rovnako účinné ako morfium, nemá však väčšinu jeho vedľajších účinkov. Zistili to francúzski vedci z Institut de Pharmacologie Moléculaire et Cellulaire.

Odborníci na čele s Ericom Linguegliom skúmali najprv jed 50 iných druhov hadov predtým, než objavili, že jed mamby čiernej obsahuje proteíny zvané mambalgíny, ktoré majú analgetické účinky. "Keď sme toto analgetikum skúšali na myšiach, malo rovnaký účinok ako morfium, ale bez väčšiny vedľajších účinkov," uviedol Lingueglia. Dôvodom je skutočnosť, že mambalgíny utišujú bolesť úplne iným spôsobom ako morfium, ktoré okrem iného vyvoláva závislosť. Podľa Linguegliu by tento objav mohol viesť k vývoju nových liekov proti bolesti, pretože testy na ľudských bunkách ukázali, že mambalgíny majú podobný účinok aj u ľudí. "Je to iba úplne prvá fáza výskumu, takže sa ešte nedá povedať, či sa nám z mambalgínov podarí vytvoriť liek proti bolesti. Najprv ich ešte musíme testovať na zvieratách," dodal Lingueglia, ktorí spolu s kolegami zverejnil výsledky svojho výskumu v časopise Nature.

Informácie pochádzajú z webstránky bbc.co.uk.

Spomínate si ešte na Arasha, ktorý nakrúcal video na železničnej stanici v Poprade a v okolí tohto mesta.
Nový štúdiový album Boba Dylana, nazvaný Tempest vyšiel už začiatkom septembra, obsahuje 10 nových autorských skladieb a vychádza pri príležitosti 50. výročia od vydania debutového albumu Boba Dylana v roku 1962.
Na Los Angeles Auto Show predstavila automobilka Jaguar svoju najrýchlejšiu a najvýkonnejšiu limuzíne v celej histórii značky - XFR-S.
Niektoré tajomstvá sú príliš veľké na to, aby zostali ukryté.
Prvým singlom z nahrávky je Miss Jackson, ku ktorému kapela v pondelok zverejnila aj videoklip.Americká kapela Panic! At The Disco vydá 8. októbra svoj štvrtý album pomenovaný Too Weird To Live, Too Rare To Die!.
Najväčší európsky trubkár Erik Truffaz, prezývaný Miles Davis Acid Jazzu, prichádza so svojím klasickým kvartetom predstaviť aktuálny album In Between 1. októbra do Bratislavy.
Ich požiadavky sa zďaleka nechytajú na nároky veľkých rockových hviezd. „Zoznam prianí“ skupiny Thirty Seconds to Mars, ktorý už dorazil organizátorom Topfestu, je plný zdravých potravín a nízkokalorických jedál.
Ktorých autorov kupovali čitatelia v roku 2015 najviac? Kto získal Zlatú (za viac ako 15.000 predaných výtlačkov) alebo Platinovú knihu (viac ako 25.000 predaných kníh)?