Dnes je 18. novembra 2017, meniny má a zajtra

Geneticky modifikované lososy sa dokážu krížiť so pstruhmi

Zdroj: SITA, redaktor: red, pridané: 29.05.2013

Transgenické krížence týchto dvoch druhov navyše rastú extrémne rýchlo.
Geneticky modifikované lososy sa dokážu krížiť so pstruhmi
Zdroj obrázku: SXC/free

Kanadskí vedci zistili, že geneticky modifikované lososy atlantické (Salmo salar) sa dokážu krížiť so pstruhmi obyčajnými (Salmo trutta). Tieto krížence následne zdedia po lososoch gény, vďaka ktorým dokážu rýchlejšie rásť a v prípade úniku do voľnej prírody by mohli predstavovať hrozbu pre divé populácie. Predstavitelia spoločnosti AquaBounty Technologies, ktorá tieto geneticky modifikované lososy vytvorila, však tvrdia, že toto riziko je zanedbateľné, nakoľko nimi produkované ryby sú všetko sterilné samice.

Vo voľnej prírode sa lososy atlantické krížia so pstruhmi obyčajnými iba veľmi zriedkavo. Najnovší výskum kanadských odborníkov odhalil, že geneticky modifikované lososy to dokážu tiež, pričom približne 40 percent krížencov z celkového počtu 363 malo modifikované gény. Vedci však okrem toho tiež zistili, že tieto krížence rastú extrémne rýchlo. "V laboratórnych podmienkach rástli transgenické krížence rýchlejšie než divé lososy, divé pstruhy, krížence z prírody a tiež rýchlejšie než geneticky modifikované lososy. V našej štúdii sme sa snažili upozorniť na ekologické dôsledky toho, čo by sa mohlo stať, ak by sa geneticky modifikované ryby dostali do voľnej prírody," uviedol Darek Moreau z Memorial University of Newfoundland, ktorý spolu s kolegami zverejnil výsledky svojho výskumu v časopise Proceedings of the Royal Society B.

So závermi tejto štúdie však nesúhlasí prezident spomínanej spoločnosti AquaBounty Technologies Ron Stotish. "Je treba podotknúť, že v roku 1995 publikovali Peter Galbreath a Gary Thorgaard z Washington State University štúdiu o tom, že krížence lososa atlantického a pstruha obyčajného sú neplodné. Ak to je naozaj pravda, tak tieto krížence by predstavovali iba minimálnu hrozbu, keďže by sa nemohli ďalej množiť," vyhlásil. O tom, či sa takéto lososy dostanú na trh, momentálne rozhoduje americká Správa potravín a liečiv (FDA). Ak sa tak stane, pôjde o vôbec prvé geneticky modifikované živočíchy schválené na konzumáciu pre ľudí.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk a archívu agentúry SITA.

Pokiaľ hľadáte byt, dom, pozemok alebo iné nehn...
Tradičné stavebné materiály, tepelno izolačné o...

Ponúkam kompletné elektroinštalačné práce v rod...
Opravy zásuviek,vypínačov,svietidiel,bytových z...
Vykonávame elektroinštalácie (i menšieho rozsah...

PLATOVÉ PODMIENKY 4,00€/hod netto + variabilná...
Ide o nenáročnú prácu pri obsluhe lisovacieho s...
ak chcete vedieť viac napíšte mi email, nechajt...

Na predaj stavebný pozemok, rozloha 833 m2
Na predaj rodinný dom, rozloha 230 m2
Na predaj byt, garsónka, rozloha 36 m2

Pred pár rokmi nazvali českí kritici Karla Gotta zombiem.
Britský hudobník Paul McCartney v pondelok uviedol na trh svoju pätnástu sólovú štúdiovú nahrávku Kisses On The Bottom (2012).
Dobrodružstvo investigatívneho novinára Mikaela Blomkvista a hackerky Lisbet Salanderovej pokračuje! Fenomenálne Millennium je späť!
Pri kontakte s pojmom ADHD u detí si nie každý vie predstaviť, čo tento pojem znamená, alebo predstavuje. Čítajte ďalej a dozviete sa viac...
Terčom skupiny hackerov sa majú stať internetové stránky spoločností Skylink, CS Link a SOI. Dôvodom je zavedenie servisných poplatkov, ktoré považujú za neoprávnené.
pred rokom
Každý z nás túži po duševnej vyrovnanosti a fyzickom zdraví, ktoré sú základom šťastného života. Na mieste je otázka, či šťastný život vôbec existuje?
Filmová adaptácia svetového bestselleru Davida Mitchella rozpráva šesť žánrovo odlišných príbehov, ktoré sa odohrávajú v rôznych obdobiach a na rôznych miestach od začiatku 19. storočia až po postapokalyptickú budúcnosť.
pred rokom
Speváčka svojim novým singlom dozrela ľudsky aj umelecky.