Dnes je 26. júna 2019, meniny má a zajtra

Archaeopteryx nebol prvým vtákom

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 29.07.2011

Vedci na základe objavu malého opereného dinosaura druhu Xiaotingia zhengi tvrdia, že aj Archaeopteryx lithographica bol v skutočnosti ešte dinosaurom.
Archaeopteryx nebol prvým vtákom
Zdroj obrázku: Wikipedia

Čínski paleontológovia na čele so Su Singom popísali nový druh malého opereného dinosaura, ktorý pravdepodobne popiera dlhoročnú teóriu o pôvode vtákov. Podľa nej je prvým vtákom Archaeopteryx lithographica objavený pred 150 rokmi v Bavorsku, ktorý žil pred 150 miliónmi rokov. Objav dinosaura druhu Xiaotingia zhengi, ktorý žil na území dnešnej Číny už pred 155 miliónmi rokov, však podľa Singa dokazuje, že aj Archaeopteryx bol v skutočnosti dinosaurom a nie vtákom.
Archaeopteryx
Archaeopteryx lithographica (Prírodovedné múzeum Univerzita Oxford)
zdroj: Wikipedia

"Objavili sme množstvo znakov, ktoré naznačujú, že Xiaotingia aj Archaeopteryx patria skôr k dinosaurom zo skupiny Deinonychosauria než k vtákom. Oba tieto druhy majú napríklad pred očami veľkú dutinu, ktorú žiaden vták nemá. Xiaotingia aj Archaeopteryx sú veľmi podobní zástupcom skupiny Deinonychosauria napríklad tým, že majú vysoko špecializovaný druhý prst na zadných končatinách, ktorý je veľmi ohybný," uviedol Sing, ktorý spolu s kolegami o svojom objave informoval v časopise Nature. S názorom čínskych vedcov súhlasí aj americký paleontológ Lawrence Witmer z Ohio University, podľa ktorého je však veľmi ťažké určiť presnú hranicu medzi dinosaurami a vtákmi.

"Keďže Archaeopteryxa objavili pred 150 rokmi, bol to najprimitívnejší vták a následne sa všetky teórie o pôvode vtákov odvíjali od neho. Ak sa však na vtáky pozrieme bez toho, aby sme brali do úvahy Archaeopteryxa, môžeme získať o ich pôvode úplne iné hypotézy," uviedol Witmer.

12 nahrávok z živých vystúpení s orchestrom Jiřího Dvořáka, v troch bonusoch s hosťujúcim Karlom Gottom.
Vydavateľstvo Opus už niekoľko rokov rozširuje obľúbenú edíciu Najkrajšie rozprávky. Tá sa túto jar rozrástla o ďalšie tri tituly s poradovým číslom 25 – 27 a prináša až šesť rozprávok.
Sony Xperia Tablet S zaujme už na prvý pohľad, má hliníkové telo odolné voči vode, personalizované profily pre rodinu a návštevy.
Keď sa niekto chce stať spisovateľom, mal by podľa známeho spisovateľa čím skôr začať tvoriť a robiť si zápisky.
Indickí vedci varujú milovníkov sýtených nealkoholických nápojov.
Speváčka Jana Kirschner oslávila narodeniny vo veľkom štýle! Happy Birthday jej zahral orchester Andrea Bocelliho, s ktorým si zaspievala pred vypredaným Zimným štadiónom Ondreja Nepelu.
Letná sezóna je tu a s ňou prichádza aj obdobie dovoleniek.
Šéf F1 Bernie Ecclestone postavil do pozoru organizátorov VC Indie.