Dnes je 04. júla 2020, meniny má a zajtra

Archaeopteryx nebol prvým vtákom

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 29.07.2011

Vedci na základe objavu malého opereného dinosaura druhu Xiaotingia zhengi tvrdia, že aj Archaeopteryx lithographica bol v skutočnosti ešte dinosaurom.
Archaeopteryx nebol prvým vtákom
Zdroj obrázku: Wikipedia

Čínski paleontológovia na čele so Su Singom popísali nový druh malého opereného dinosaura, ktorý pravdepodobne popiera dlhoročnú teóriu o pôvode vtákov. Podľa nej je prvým vtákom Archaeopteryx lithographica objavený pred 150 rokmi v Bavorsku, ktorý žil pred 150 miliónmi rokov. Objav dinosaura druhu Xiaotingia zhengi, ktorý žil na území dnešnej Číny už pred 155 miliónmi rokov, však podľa Singa dokazuje, že aj Archaeopteryx bol v skutočnosti dinosaurom a nie vtákom.
Archaeopteryx
Archaeopteryx lithographica (Prírodovedné múzeum Univerzita Oxford)
zdroj: Wikipedia

"Objavili sme množstvo znakov, ktoré naznačujú, že Xiaotingia aj Archaeopteryx patria skôr k dinosaurom zo skupiny Deinonychosauria než k vtákom. Oba tieto druhy majú napríklad pred očami veľkú dutinu, ktorú žiaden vták nemá. Xiaotingia aj Archaeopteryx sú veľmi podobní zástupcom skupiny Deinonychosauria napríklad tým, že majú vysoko špecializovaný druhý prst na zadných končatinách, ktorý je veľmi ohybný," uviedol Sing, ktorý spolu s kolegami o svojom objave informoval v časopise Nature. S názorom čínskych vedcov súhlasí aj americký paleontológ Lawrence Witmer z Ohio University, podľa ktorého je však veľmi ťažké určiť presnú hranicu medzi dinosaurami a vtákmi.

"Keďže Archaeopteryxa objavili pred 150 rokmi, bol to najprimitívnejší vták a následne sa všetky teórie o pôvode vtákov odvíjali od neho. Ak sa však na vtáky pozrieme bez toho, aby sme brali do úvahy Archaeopteryxa, môžeme získať o ich pôvode úplne iné hypotézy," uviedol Witmer.

Reklamná agentúra. Ak máte záujem o dizajn loga...
Ponuka ubytovania v prostredí Chorvátska za vyn...

Na predaj stavebný pozemok, rozloha 2 500 m2
1 748.00 € /mesiac
Na prenájom obchodný priestor, rozloha 76 m2
12.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 43.30 m2

Fanúšikovia špeciálneho agenta Jamesa Bonda si už určite stihli vychutnať v kinách najnovšiu bondovku Quantum Of Solace .
Arden Aerodynamik-Programm je prispôsobený moderným, jasne definovaným líniám karosérie nového Range Roveru.
Film 12 rokov otrokom žne nadšené ohlasy divákov aj odborníkov a bez veľkého preháňania ašpiruje na film roka 2013.
Prvý album hitmakera Michala Davida po odchode od Krokov Františka Janečka a jediný album s kapelou Allegro, ktorá ho v roku 1989 sprevádzala.
Ryba je už tradičný symbol Vianoc; rybacie špeciality nesmú chýbať na žiadnom stole počas Štedrého dňa.
Výnimočné nahrávky, ktoré už nezoženiete – X.
Skladba sa volá „Ak mám o teba prísť" a produkoval ju Ivan Tásler. Ako hosť sa v piesni predstavil aj herec Pavol Plevčík, ktorý skladbu obohatil hrou na ústnu harmoniku.
Snímku s názvom Metallica Through The Never nakrúcali vlani v auguste v kanadskom Vancouveri.