Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 21. októbra 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Význam farieb v reklame

Zdroj: © Server.sk, redaktor: babs, pridané: 04.01.2013

Každá farba má svoje plusy aj mínusy. Kombinácia len veľmi živých alebo naopak ponurých farieb môže zákazníka odstrašiť, preto je na mieste nájsť medzi nimi rovnováhu.
Význam farieb v reklame
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Farby sú veľmi dôležitou súčasťou produktu. Je to prvá vec, čo zákazník vidí a na čo zareaguje. Preto je veľmi dôležité, aby ste kládli dôraz pri výbere farieb. Ovplyvňujú náladu a pocity. Sú vnímané emocionálne, pretože vzbudzujú odlišné subjektívne reakcie. Vybraná farba bude mať vplyv na to, ako sa budú ľudia pozerať na vaše produkty. Zároveň je dôležité podotknúť, že každá farba má svoje plusy aj mínusy. Kombinácia len veľmi živých alebo naopak ponurých farieb môže zákazníka odstrašiť, preto je na mieste nájsť medzi nimi rovnováhu.

Každý človek má svoje spektrum farieb, ktoré uprednostňuje nad ostatné. Môžeme to pozorovať napríklad pri výbere oblečenia. Vnímanie teda závisí hlavne od subjektívnej obľúbenosti, type a intenzite osvetlenia alebo dokonca aj biorytmu. Rozlične sú farby ponímané ráno a večer, alebo pri umelom či dennom osvetlení.

Farby môžeme rozdeliť na teplé, studené a neutrálne. Najvhodnejšie je ich kombinovať.

Medzi teplé farby patrí:

Červená

Charakteristika: láska, vášeň, teplo, hnev, netrpezlivosť, agresivita, energia, tvorivosť, túžba
Červená farba je veľmi emocionálna. Na ľudí ma dokonca fyzický vplyv. Zvyšuje krvný tlak a tep. Je pútavá, núti nás konať aktivitu. Na marketingové účely je ideálna, o čom svedčí napríklad značka ako Coca-cola. Pri červenej farbe si treba dávať pozor na jej množstvo. Na malých plochách je dokonalá, ale ak to preženiete, bude vyvolávať skôr agresivitu. Táto farba je magnet na pozornosť. Využíva sa na predmety, ktoré symbolizujú pocit mužnosti ako autá, alebo cigarety a tiež impulzívne nakupované produkty, ako napríklad čokoláda.

Žltá

Charakteristika: energia, intelektuálnosť, radosť, nádej, oslobodenie, dynamika, vitalita, humor
Žltá farba je symbolom radosti, povzbudzuje a oslobodzuje. Platí pre ňu rovnaké pravidlo ako pre červenú farbu. Ak jej bude primerané množstvo, rozžiari, ak jej bude priveľa, tak môže odpútať pozornosť od produktu a človek ho jednoducho prehliadne. Žltá farba sa spolu s červenou alebo oranžovou spája so zľavnenými produktmi. Vo svojich repertoároch ju majú najmä lacné obchodné reťazce alebo tiež McDonald. Iným prípadom je zlatý odtieň, ktorý znamená bohatstvo a prosperitu.

Oranžová

Charakteristika: teplo, priateľskosť, zábava, lacnosť, ignorancia, srdečnosť
Oranžová farba býva braná ľahkovážne, preto je vhodnejšie použiť ju v kombinácii s inými farbami. Mnohokrát pôsobí lacno, preto ju vo svojom logu používajú, rovnako ako žltú farbu, obchodné reťazce. Túto farbu vidieť najmä na produktoch firmy Orange.

Fialová a ružová

Charakteristika: ženská, citlivá, tajomná, dievčenská, gýčová, citlivá, luxus, fantázia, porozumenie
Ružová farba je charakteristická najmä pre ženské pohlavie alebo párik zamilovaných. Spája sa s ňou nevinnosť a dievčenskosť. Na produktoch môže pôsobiť gýčovo. Preto je výhodné používať ju v rôznych kombináciách, napríklad so zelenou. Fialová sa skladá z jednej teplej farby a jednej studenej. Využíva sa skôr na ženské produkty, pre pánske je nevhodná, pokiaľ sa nepoužije v kombinácii napr. s čiernou farbou.

Medzi chladné farby zaraďujeme:

Modrá

Charakteristika: pohoda, vernosť, inteligencia, pokoj, pasivita, introvert, dôvera
Modrá farba je farbou harmónie, spoľahlivosti a pokoja. V oblasti módy je zameraná na pánske produkty. Spája sa s chladom, vodou, ale aj vytrvalosťou a a dôveryhodnosťou. Preto ju používa napríklad poisťovňa Allianz. Svetlomodrý odtieň je príjemný na pohľad, vyjadruje veselosť, nič s ním nikdy nepokazíte. Naopak tmavomodrá, aj napriek tomu, že môže evokovať vznešenosť, vyjadruje skôr ľahostajnosť a nečinnosť. Narábajte s ňou opatrne.

Zelená

Charakteristika: peniaze, nádej, uzdravenie, nedôvera, vina, závisť, čerstvosť
Zelená je farbou prírody. Spájajú sa s ňou ekologické produkty, environmentalistika a prakticky čokoľvek, čo má v názve „bio“. Je upokojujúca, veľmi často ju vídať na zelených školských laviciach pre základné školy. Spolu s ružovou sa nazývajú antistresové farby. Svetlozelená s nádychom žltej je dobrým výberom pre reklamu. Vyjadruje otvorenosť, prívetivosť a priateľskosť.

K neutrálnym farbám patria:

Čierna

Charakteristika: tajomstvo, smrť, zlo, sebavedomie, elegancia, serióznosť
Čierna farba môže byť vnímaná pesimisticky, lebo sa nám spája s nepríjemnými vecami ako sú pohreby, cintoríny, čierna mágia... Zároveň je však elegantná, má autoritu, odstup, kvalitu a spája sa s vysokou cenou. Najvhodnejšie je použiť ju s inou farbou. Využitie nájdeme napr. pri autách.

Biela

Charakteristika: čistota, dobro, nevinnosť, krása, dokonalosť, mier, chlad
Bielu farbu nevyužívajte pre jej jas využívať na veľkej ploche. V kontraste s ďalšími farbami však dostáva iný význam. Ostatné farby budú pôsobiť jasnejšie a pestrejšie. Je veľmi jednoduchá až nadčasová. Najčastejšie sa v marketingu používa na pracie prášky alebo čistiace prostriedky, ktoré majú vyvolávať pocit čistoty.

Šedá

Charakteristika: bezpečnosť, inteligencia, chudoba, konzervatívnosť, depresia
Šedá je veľmi neutrálna farba, občas vyjadruje priemer a biedu a nemá charakter sama o sebe. Je pasívna, zachádza až do nudy a pochmúrnosti. Prvotný pocit, ktorý vyvoláva, je smútok. Preto je lepšie vyhnúť sa jej.

Vnímanie farieb je veľmi subjektívne a ich vzájomné kombinovanie veľmi riskantné, ale risk je zisk, preto sa netreba báť a vyskúšať niekoľko kombinácii, kým nájdete tie správne.



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Doplnky výživy pre športovcov, najlepší protein...
Komplexné upratovacie a čistiace služby pre kan...





410.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 1 izba, rozloha 38 m2
113 500.00 €
Na predaj byt, 1 izba, rozloha 43.87 m2
16 100.00 €
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 700 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 9 rokmi
Koncertné turné, aké tu ešte nebolo sa už blíži! Hudobné skupiny Horkýže Slíže, Konflikt, Polemic a hosť z Českej republiky kapela Sto zvířat vystúpia na jedinečnej koncertnej šnúre.
pred 7 rokmi
Mestský hudobný festival BA City Beats je za nami. V noci z piatka na sobotu ho v klube LOFT! ukončili svojimi vystúpeniami Vec, Junior a Stereo MCs DJs.
pred 8 rokmi
Deviata sezóna seriálu Ako som spoznal vašu mamu je potvrdená. V záverečnej sérii tvorcovia seriálu fanúšikom odhalia, kto je matkou detí Teda Mosbyho.
pred 8 rokmi
Peugeot 301 je nový kompaktný štvordverový sedan pre celý svet.
pred 6 rokmi
Po siedmich rokoch od vydania debutového albumu Small Monstrosities prichádza Tereza Černochová s novinkou, ktorá ju predstaví nielen ako speváčku rýdzo osobitého štýlu, ale aj ako spoluautorku piesní, ktoré niekoľko rokov zreli a vyvíjali sa.
pred 4 rokmi
Či už potrebujete dodávku za účelom sťahovania alebo kvôli svojmu podnikaniu, prenájom dodávky sa vám určite vyplatí viac, ako kúpa novej dodávky. Ako podnikateľ určite dobre viete, že každá korunka, ktorú ušetríte, sa vám zíde.
pred 9 rokmi
Podvodné stránky sľubujú návrat starého nastavenia Facebooku, namiesto toho sa však dočkáte nekonečného spamovania "nástenky"
pred 8 rokmi
Snímka mala svetovú premiéru v januári na MFF Sundance. V Španielsku ju 21. septembra uvedú v európskej premiére, na ktorej sa zúčastní aj Richard Gere