Skutočný riadny
bicykel sa objavil až v roku 1885. Tento bicykel mal už účinný reťazový prevod, takže aj pri malej námahe šiel pomerne rýchlo a keďže mal malé kolesá, bol stabilný.
Zdroj obrázku: SXC/free
Mnohí sa teraz možno zasmiali, ale keď sa nad tým zamyslíme, tak bicykel bol vlastne prvý technický spôsob prepravy. Vyzerá síce veľmi jednoducho, ale možno práve v tom je jeho čaro. Pritom nie je na svete veľmi dlho, iba nejakých 150 rokov.
Ako prvý sa k nemu priblížil
Karl Friedrich von Drais. Jeho stroj mal taktiež dve kolesá a poháňal sa odrážaním nôh od zeme. Takže by sa dal nazvať ako predchodca bicykla alebo otec bicyklov. Niektorí mu miesto vynálezcu bicyklov pripisujú, iní nie kvôli odrážaniu nohami. Na rozdiel od neskoršieho velocipédu, tento bicykel mal obe kolesá rovnako veľké. Tento vynález bol patentovaný pod názvom drezina. Ešte aj dnes ich nájdete v niektorých múzeách.
Skutočný bicykel s pedálmi vynašiel britský vynálezca
Kirkpotrick Macmillan v r. 1839. Tento bicykel mal hriadeľ spájajúci zadné koleso s pedálmi. V r. 1861 francúzski výrobcovia zostrojili bicykel, ktorý mal pedále pripojené priamo na predné koleso. Oba tieto typy bicyklov boli nepraktické, pretože pri jednom otočení pedálov sa koleso raz otočilo, takže človek musel riadne šlapať, keď sa chcel niekam dostať. Tak skúsili zväčšiť predné koleso tak, aby sa na jedno šliapnutie dostal dosť ďaleko. Vynálezcom bol anglický výrobca
James Starley a tento druh bicykla sa ujal, i keď bol veľmi nestabilný a chodenie na ňom si vyžadovalo riadnu zručnosť. Nazýval sa velocipéd, ale mal aj prezývku „kostitras“, zrejme pre to, že sa vám pri jazde na ňom triasli všetky kosti.
Skutočný riadny bicykel sa objavil až v roku 1885. Tento bicykel mal už účinný reťazový prevod, takže aj pri malej námahe šiel pomerne rýchlo a keďže mal malé kolesá, bol stabilný. Tento bicykel si získal mimoriadnu obľubu a stal sa veľmi používaným.
Dnes je bicykel veľmi rozšíreným dopravným prostriedkom, nielen na premiestňovanie, ale aj ako športový nástroj. V niektorých krajinách by sa dal nazvať aj národným dopravným prostriedkom, napríklad v Číne.
Má uplatnenie dokonca aj vo vojne, nie síce ako zbraň, ale na premiestňovanie vojakov. Bicykle sa využívali už v Búrskej vojne, v 1. svetovej vojne ich využívalo najmä Francúzsko a Nemecko.
V r. 1937 pri invázii do Číny poslalo Japonsko 50 000 vojakov na bicykloch. Poslednou krajinou, ktorá udržiavala v armáde vojakov s bicyklami, bolo Švajčiarsko, ale v r. 2003 rozpustilo poslednú jednotku. Ale ani dnes nie je bicykel zabudnutý v štátnych zložkách. Začínajú ho používať už aj u nás policajti, v niektorých krajinách je to už dokonca bežný jav. Uľahčuje im to dolapenie ľudí tam, kde sa nedostanú na autách a motocykloch.
História bicyklov:
Prvý dámsky bicykel (1897)
Prvý bicykel na cykloturistiku (1939)
Prečo spomíname práve teraz bicykel ? Ako ste si možno mnohí všimli, práve prebiehajú azda najslávnejšie cyklistické preteky
Tour de France. Pri tejto príležitosti by sme chceli vyzdvihnúť tento šport, ktorý možno nie je až taký slávny ako hokej alebo futbal, ale na druhej strane je zasa oveľa prístupnejší širokej verejnosti. Cyklistika je veľmi zdravý šport, nie je zameraný iba na nohy, ako si možno mnohí myslia. Pri bicyklovaní sa pretrénuje celé telo, ste na čerstvom vzduchu, môžete si striedať trasy a vidieť vždy iný kus prírody okolo nás. V zime je možnosť využiť rotopedy. Bicykel je, čo sa týka pohybu a športu, jeden z najúžasnejších vynálezov našich čias.